راهنمای کامل خرید انواع پرینتر در بازار

باتوجه به تنوع بالای پرینتر در بازار و کاربرد‌های متفاوت در این گزارش سعی در راهنمایی خریداران پرینتر شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خرید پرینتر به دلیل تنوع و کاربرد‌های مختلف نیاز به تحقیق بالایی دارد و افراد قبل از خرید بهتر است ابعاد متفاوت این محصول را مورد بررسی قرار دهند.

هنگام خرید پرینتر باید مواردی از جمله نوع پرینتر، تعداد چاپ روزانه وکاربری را در نظر گرفت.

در صورتی که نیاز ما صرفا بر چاپ متن و اسناد باشد، باید پرینتر‌های تک رنگ یا یه اصطلاح سیاه و سفید را انتخاب کنیم.

معمولا پرینتر‌های تک رنگ از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه هستند و هزینه‌های مصرفی آن‌ها برای یک رنگ انجام می‌شود. اما در صورتی که می‌خواهیم عکس و یا اسناد را به صورت رنگی چاپ کنیم وارد حوزه فعالیت پرینتر‌های رنگی شده‌ایم.

در ادامه به بررسی تکنولوژی‌های چاپ در پرینتر‌های مختلف می‌پردازیم تا با کاربرد این پرینتر‌ها آشنا شوید.

پرینتر‌های جوهر افشان

روند کار در پرینتر‌های جوهر افشان به این صورت است که جوهر موجود در مخزن جوهر پرینتر توسط شلنگ‌های مخصوص وارد قطعه‌ای به نام هد شده و سپس هد بر اساس نقاطی که در دستور چاپ قرار دارد جوهر را بر روی کاغذ قرار می‌دهد.

در این پرینتر‌ها برای چاپ از ۴ یا ۶ رنگ اصلی استفاده می‌شود و با ترکیب رنگ‌های اصلی، طیف متنوع از رنگ‌ها را چاپ می‌شود.

در پرینتر‌های جوهر افشان تصویر خروجی کیفیت بسیار بالایی دارد. کیفیت بالای چاپ و همچنین هزینه مقرون به صرفه نسبت به سایر تکنولوژی‌های معمول مانند لیزری، این نوع پرینتر را در بین آتلیه‌های عکاسی، طراحان و افرادی که نیاز به چاپ باکیفیت دارند بسیار محبوب کرده است.

در کنار مزایای بالا باید به این نکات اشاره کرد که سرعت چاپ در پرینتر‌های جوهر افشان پایین است.

پرینتر‌های لیزری

در پرینتر‌های لیزری، با استفاده از اشعه لیزر، تونر (ماده‌ای که روی کاغذ قرار می‌گیرد) جذب هد دستگاه می‌شود و سپس روی کاغذ قرار می‌گیرد.

کیفیت چاپ در پرینتر‌های لیزری به اندازه پرینتر‌های جوهر افشان بالا نیست و نوع رنگی آن مناسب چاپ اسنادی مانند متون رنگی و داده‌های آماری موجود در اسناد است.

هزینه‌ای بالاتر شارژ کارتریج (مخزن تونر) در پرینتر‌های لیزری رنگی نسبت به شارژ مخزن رنگ پرینتر‌های جوهر افشان در نهایت منجر به گرانتر شدن چاپ با پرینتر‌های لیزری رنگی نسبت به پرینتر‌های جوهر افشان می‌شود.

به طور معمول سرعت چاپ در پرینتر‌های لیزری (تعداد برگ در دقیقه) در مقابل پرینتر‌های جوهر افشان چند برابر بوده و یکی از مزایای مهم این نوع پرینتر است.

نکته دیگری که باید در زمان خرید پرینتر‌های لیزری در نظر داشت، تعداد چاپ در روز است. در صورتی که نیاز ما کمتر از ۵۰ چاپ روزانه است پرینتر‌هایی که در دسته بندی کم مصرف و خانگی وجود دارند نیاز ما را کاملا برطرف می‌کنند. اما در صورتی که به بیشتر از ۵۰ چاپ در روز نیاز داریم باید از پرینتر‌های حرفه‌ای و اداری استفاده کنیم.

پرینتر‌های سوزنی

یکی از تکنولوژی‌های کلاسیک چاپ که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد چاپ با پرینتر سوزنی است.

پرینتر‌های سوزنی با استفاده از پین‌های ردیف شده بر روی هد دستگاه، به نوار ریبون مقابل خود و کاغذ زیر آن ضربه وارد می‌کند. در نهایت مجموع ضربات وارد شده منجر به چاپ سند می‌شود.

در پرینتر‌های سوزنی حداقل ۹ و حداکثر ۲۴ پین قرار دارد و کیفیت چاپ وابسته به تعداد پین‌های موجود است.
مقیاس سرعت چاپ در پرینتر‌های سوزنی تعداد کارکتر در ثانیه است و در مقایسه با پرینتر‌های جوهر افشان و لیزری سرعت و دقت پایین‌تری دارند. اما نکاتی مانند عمر کاری بالا و هزینه بسیار پایین در کنار امکان چاپ چندین سند به صورت همزمان با استفاده از کاغذ‌های کاربنی این نوع پرینتر‌ها را همچنان در بازار نگه داشته و کاربران خاص خود را دارد.

پرینتر‌های حرارتی

نوع دیگر از پرینتر‌های پر مصرف پرینتر حرارتی است به طوریکه مدل‌های مختلف این پرینتر پر مصرف و کاربردی را می‌توان در تمام مغازه‌ها، عابر بانک‌ها و هرجایی که از دستگاه کارت خوان و یا نوبت دهی استفاده می‌شود مشاهده کرد.

فرایند چاپ در پرینتر‌های حرارتی با کشیدن رول کاغذ حساس به حرارت بر روی هد دستگاه و انتقال حرارت از هد بر کاغذ، صورت می‌گیرد.

دلیل استفاده از پرینتر‌های حرارتی در فروشگاه‌های بزرگ، رستوران‌ها و… سرعت چاپ بسیار بالای این نوع پرینتر و هزینه بسیار مقرون به صرفه چاپ آن است.

به صورت عادی برای استفاده از پرینتر‌های حرارتی تنها نیاز به یک رول کاغذ حرارتی استاندارد و فشردن دکمه پرینت است

باید در نظر داشت محتوای روی کاغذ مورد استفاده پرینتر حرارتی بعد از چند روز محو می‌شود و این نکته پرینتر‌های حرارتی را نامناسب برای چاپ اسناد و مدارک مهم می‌کند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار