ادعای سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» درباره فعالیت بانک‌های ایرانی در آلمان

سازمان آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در گزارشی مدعی شد دولت برلین به رغم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به بانک‌های این کشور اجازه فعالیت در آلمان را می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه صهیونیستی جروزالم پست، سازمان «اتحاد علیه ایران هسته ای» با انتشار گزارشی مدعی شد دولت آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به بانک‌های ایرانی که مشمول تحریم‌های آمریکا قرار گرفته اند، اجازه می‌دهد در جمهوری فدرال آلمان فعالیت داشته باشند.

بر اساس ادعای این سازمان، بانک ملی ایران قدیمی‌ترین بانک این کشور است که در سال ۱۹۶۵ شعبه‌ای از آن در هامبورگ تاسیس شد و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که آمریکا، بانک ملی ایران را در سال ۲۰۱۸ به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی تحریم کرده بود.

این سازمان در ادامه گزارش ادعایی خود آورده است: از دیگر بانک‌های ایرانی که به رغم تحریم‌های آمریکا در هامبورگ آلمان فعالیت خود را ادامه می‌دهد بانک سپه است. این بانک مرتبط با وزارت دفاع ایران است و خدمات مالی مستقیم و گسترده‌ای را به سازمان‌های تهیه و توسعه موشک‌های بالستیک ایران از جمله سازمان صنایع هوا فضای ایران و شرکت‌های تابعه آن همچون گروه صنعتی شهید همت ارائه می‌دهد.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای در بخش دیگری از این گزارش مدعی شده است هندلزبانک که بدنامترین بانک اروپایی- ایرانی در هامبورگ آلمان است شعبه‌های در تهران و جزیره کیش دارد. به ادعای این سازمان، هندلزبانک از زمان تاسیس در سال ۱۹۷۱ وظیفه تامین مالی میلیارد‌ها دلار تجارت بین آلمان و ایران را داشته است. این تجارت در قالب بانک صنعت و معدن ایران که تحت تحریم‌های آمریکاست، انجام می‌شود و هندلزبانک تامین مالی آن را بر عهده دارد.

در بخش دیگری از این گزارش به شهر فرانکفورت که قطب اقتصادی آلمان و مقر بانک‌های ایرانی است، اشاره شده است. طبق این گزارش، بانک‌های سپه و صادرات در سال ۱۹۷۹ همان سال که انقلاب ایران پیروز شد، شعبی در این شهر تاسیس کردند. بانک صادرات که یکی از بانک‌های بزرگ ایران است پس از آن شعبه‌هایی در سراسر اروپا و خاورمیانه تاسیس کرد.

این سازمان در گزارش خود مدعی شده است بانک صادرات یک بانک دولتی است که از گروه‌هایی که به ادعای آمریکا «تروریستی» هستند همچون حماس، حزب الله، جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین حمایت مالی می‌کند.

بانک دیگری که در این گزارش ادعایی به آن اشاره شده، بانک خاورمیانه است که در سال ۲۰۱۹ در مونیخ آلمان افتتاح شد. بانک خاورمیانه تنها بانکی است که مشمول تحریم‌های آمریکا نشده است. این سازمان همچنین مدعی شده است بانک‌های سینا و پارسیان به دنبال تاسیس شعبه در شهر بایرن هستند.

آلمان همچنان بزرگترین شریک تجاری اروپایی ایران است. در سال ۲۰۱۹ شرکت‌های آلمانی کالا‌هایی به ارزش یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار به ایران صادر کردند.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای یک گروه غیرانتفاعی است که با هدف جلوگیری از تحقق اهداف کشورمان در زمینه دستیابی به انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار