بهداشت روان در مقابله با بیماری کرونا چه نقشی دارد؟

بد بینی، اضطراب، افسردگی، و نگرانی باعث تضعیف شدید سیستم دفاعی بدن شده و بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها ضعیف و ناتوان خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رقیه یوسفی کارشناس آموزش و مشارکت معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران، گفت:ویروس کرونا به خاطر سرعت انتشار بالا یا همان واگیر دار بودنش امروزه تمام دنیا را متوجه خود کرده است، در کنار آن نداشتن علم و دانش کافی به مشکلات بیشتر دامن می‌زند، مثل استرس و اضطراب زیادی که داریم می‌تواند یکی از عوامل باشد.

بیماری با ترس و اضطراب و فشار روانی زیاد به بیمارستان مراجعه کرد و اظهار کرد که علائم کرونا را دارد، پزشک بعد از معاینه با علائم بالینی که از بیمار دیده بود مشکوک به کرونا شد ابتدا به طور اورژانسی از او آزمایش خون گرفت و با تجربه به بیمار گفت چیزی نیست و برای او یک سری ویتامین‌ها را تجویز کرد.

به او توصیه کرد حتما از دستکش و ماسک به طور دائم استفاده کند و نکات بهداشتی را بطور کامل به اوآموزش داد و به او گفت: چند روز بعد باید به بیمارستان مراجعه کرده و آزمایش را تکرار کنید.

بیمار با شنیدن این جمله با آرامش از مرکز درمانی خارج شد، بعد از چند روز بیمار با رعایت کامل نکات توصیه شده از سوی پزشک به بیمارستان برگشت، پزشک بدون اینکه چیزی به بیمار بگوید با آرامش از بیمار آزمایش گرفت و با ناباوری متوجه شد که این فرد که در روز اول مشکوک به کرونا بود چند روز بعد از آرامش گرفتن با صحبت‌های پزشک جواب آزمایش دومش به طرز عجیبی منفی شد.

نقش مهم کاهش اضطراب در بهبود بیماری

پس  آرام شدن و کاهش اضطراب در بهبود بیماری تاثیر خوبی داشت، این بیمار آنقدر از اطراف خبر‌های اشتباه شنیده بود و دائم علائم را در خود مرور می‌کرد به خودش تلقین نموده بود که احساس می‌کرد علائم بیماری را دارد و این باعث عذاب او و همینطور خانواده اش شده بود.

استرس و اضطراب باعث ایجاد سم در بدن فرد شده و سیستم دفاعی بدن فرد را ضعیف می‌کند، اضطراب و باور‌های منفی برای کلیه افراد خطر آفرین است کما اینکه در مثال بالا آزمایش فرد مورد نظر در زمانی که اضطراب و دلهره داشت مشکل دارتر از زمانی بود که آرامش یافت و استرس او از بین رفت.

تغییرات رفتاری ناشی از موقعیت‌های اضطراب آور، شرایط را برای همه افراد مشکل می‌کند از جمله به صورت ایجاد بی نظمی در وعده‌های غذا و ساعت خواب که برای افرادی بیشتر افکار منفی را در سر می‌پرورانند و بیشتر تحت تاثیر تنش‌های اطراف قرار می‌گیرند بیشتر و شدیدتر بوجود می‌آید.

با تفکر مثبت می‌توان بر هر بیماری پیروز شد

پس با آگاهی کامل و تفکر مثبت و رعایت تمام نکات بهداشتی می‌توانیم با ویروس کرونا یا هر بیماری دیگری مقابله کرد.

هیجانات چه از نوع مثبت و چه از نوع منفی نقشی حیاتی در تعادل کارکرد سیستم ایمنی بدن بازی می‌کنند.

بد بینی، اضطراب، افسردگی، و نگرانی باعث تضعیف شدید سیستم دفاعی بدن شده و بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها ضعیف و ناتوان خواهد کرد، بزگترین خطری که کیفیت زندگی ما را نابود می‌کند افکار و باور‌های مخرب است؛ و هر اندیشه‌ای که از ذهن ما می‌گذرد و هرسخنی که به زبان می‌آوریم تک تک سلول‌های بدن ما به آن‌ها پاسخ می‌دهند مهم است که مثبت نگر و مثبت اندیش باشیم تا پاسخ مثبت دریافت کنیم.

مصرف دارو همیشه لازم نیست، اما ایمان به موثر بودن معالجه همیشه لازم است.
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.