آموزش آشپزی؛ از قویماق و پلو شوشتری تا کوکو قندی و رولت قهوه

در گزارش زیر طرز تهیه چند نوع غذای خوشمزه و سنتی شهر‌های مختلف ایران را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در بسته آشپزی زیر قصد داریم شما را با چند نوع غذای خوشمزه و سنتی شهر‌های مختلف ایران آشنا کنیم.


طرز تهیه یتیمچه؛ غذای ساده و مناسب مجرد‌ها و دانشجو‌ها

یتیمچه از آن دسته غذا‌های اصیل و آسان ایرانی است که علیرغم اسم کمی غم‌انگیزش اتفاقا غذایی بسیار سالم و مقوی است. یک غذای نونی و ساده برای شام و ناهار که در شهر‌های مختلف ایران آن را با جزییات متفاوت با گوشت یا بدون گوشت درست می‌کنند، اما در هر صورت چیزی از خوشمزگی آن کم نمی‌کند. تیمچه هم برای شام و ناهار مناسب است و هم یک غذای ساده و سریع مجردی و دانشجویی است. در این مطلب طرز تهیه یتیمچه خوشمزه با سیب زمینی و بادمجون و نکات پخت یتیمچه در شهر‌های مختلف را بخوانید.

طرز پخت یتیمچه

مواد لازم برای تهیه یتیمچه
بادمجان ۵۰۰ گرم
گوجه فرنگی ۵۰۰ گرم
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد کوچک
سیر ۲ حبه
پیاز بزرگ ۱ عدد
رب ۱ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار دلخواه
فلفل به مقدار دلخواه
زردچوبه به مقدار دلخواه
آماده سازی: ۲۰ دقیقه
زمان پخت: ۶۰ دقیقه
مجموع زمان پخت: ۸۰ دقیقه


بیشتر بخوانید:آموزش آشپزی؛ از خورش ملاقورمه و چکدرمه تا مربای گل گاو زبان


طرز تهیه یتیمچه
این طرز تهیه یتیمچه تهرانی است. ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم بشورید و پوست بگیرید یا رنده کنید. بادمجان‌های خرد شده را در مقداری آب و نمک بگذارید تا تلخی بادمجان گرفته شود و البته روغن کمتری هم به خودش بگیرید. پیاز‌ها را نگینی خرد کنید و در مقدار کمی روغن تفت دهید. سیر رنده شده را هم اضافه کنید. همین که بوی سیر بلند شد حالا بادمجان‌هایی که آبکش کرده و شسته‌ایم و آبش خشک شده به همراه فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را به ترکیب پیاز و سیر تفت داده شده اضافه کنید.

نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. وقتی بادمجان و فلفل دلمه‌ای طلایی و نرم شدند ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه را هم اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. گوجه فرنگی‌های پوست گرفته و ریز خرد شده یا رنده شده را اضافه کنید و درب ماهیتابه یا قابلمه را بگذارید تا آب گوجه فرنگی به خورد تمام مواد برود و گوجه‌ها هم سرخ شوند. وقتی گوجه فرنگی آبش کشیده شد، سیب زمینی را هم نگینی خرد و اضافه کنید. ۲ لیوان آبجوش روی مواد بریزید و اجازه دهید یتیمچه روی شعله ملایم گاز حسابی بپزد و جا بیفتد و آبش به مقدار دلخواه شما کشیده شود.

نکات طرز تهیه یتیمچه در شهر‌های مختلف ایران
طرز تهیه یتیمچه تبریزی یا آذربایجانی به عنوان یکی از غذا‌های محلی این استان هم به همین ترتیب است. با این تفاوت که تبریزی‌ها گاهی برای مقوی‌تر کردن یتیمچه به آن مقداری گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ هم اضافه می‌کنند. در این صورت گوشت را با پیاز تفت می‌دهند و سپس سایر مواد را به همین ترتیب گفته شده اضافه می‌کنند. در این صورت کمی زعفران آب کرده غلیظ هم عطر و بوی یتیمچه را دوچندان می‌کند. طرز تهیه یتیمچه ارومیه هم به همین ترتیب و معمولا با گوشت است.
طرز تهیه یتیمچه نیشابوری خیلی جالب است، چون عدس و نخود هم دارد. گاهی کشک و نعنا داغ هم به مواد یتیمچه نیشابوری اضافه می‌شود. عدس یا نخود و حتی در صورت تمایل لوبیا را از شب قبل بخیسانید و جداگانه بپزید و سپس در مرحله اضافه کردن آب جوش به یتیمچه به سایر مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا تمام مواد خوب با هم بپزند و جا بیفتد. همانطور که گفتیم در نیشابور و برخی دیگر از نقاط خراسان به یتیمچه بعد از پخت مقداری کشک محلی و نعنا داغ هم اضافه می‌کنند.

طرز تهیه یتیمچه شیرازی هم مثل تهرانی است، اما شیرازی‌ها اغلب به جای بادمجان از کدو سبز استفاده می‌کنند.

طرز تهیه یتیمچه کاشانی هم مثل تهرانی است. در واقع اضافه کردن سیب زمینی به یتیمچه از دستور پخت کاشانی آن گرفته شده است.

طرز تهیه یتیمچه اراکی هم جالب است. علاوه بر بادمجان گاهی از کدو هم استفاده می‌کنند و در مرحله پخت به آن گردوی کوبیده شده هم اضافه می‌کنند؛ یک غذای کاملا گیاهی و لذیذ و مقوی.طرز تهیه یتیمچه شمالی نکته خاصی ندارد و مثل همان یتیمچه تهرانی است.


غذا با مرغ: طرز تهیه کباب تابه ای مرغ

کباب تابه‌ای یکی از غذا‌های محبوب بین ایرانی‌هاست که هم با برنج و هم بدون برنج سرو می‌شود. کباب تابه‌ای را معمولا با گوشت گوسفند یا ترکیبی از گوشت گوسفند و گوساله تهیه می‌کنند، اما نوع دیگری هم از این غذا وجود دارد؛ کباب تابه‌ای با مرغ که با گوشت سینه یا ترکیبی از گوشت سینه و ران مرغ تهیه می‌شود و مزایای زیادی نسبت به کباب تابه‌ای با گوشت قرمز دارد. یکی از مزایای کباب تابه‌ای مرغ این است که سریع‌تر آماده می‌شود.

طرز تهیه کباب تابه ‌ای مرغ

مزیت دیگر، قیمت پایین‌تر مرغ نسبت به گوشت است. دیگر مزیت آن هم این است که مصرف گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی برای بدن بهتر از گوشت قرمز است؛ خصوصا در سنین بالا و برای افرادی که مشکلاتی مثل فشار خون یا ناراحتی‌های قلبی دارند. از این رو ما تصمیم گرفتیم در این مطلب طرز تهیه کباب تابه‌ای مرغ را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید تا با این غذای خوشمزه و ساده آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه کباب تابه ای مرغ
مرغ ۴ تکه میکس یا چرخ شده
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۳ حبه
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
آرد سوخاری ۳ قاشق غذاخوری
زعفران به میزان لازم
کره ۴۰ گرم آب شده
سماق ۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویه‌ی مرغ، پودر پاپریکا به میزان لازم
سبزیجات برای کنار غذا به میزان دلخواه
آماده سازی: 30 دقیقه
زمان پخت: 30 دقیقه
مجموع زمان پخت: 57 دقیقه
مواد لازم برای کباب تابه ای مرغ

طرز تهیه کباب تابه‌ای مرغ
۱. برای شروع پیاز را رنده کنید. حتی می‌توانید آن را در میکسر خرد کنید، اما دقت کنید که در هر ۲ صورت باید آب آن را بگیرید. سپس سیر‌ها را خرد یا رنده و به آن اضافه کنید.

۲. فلفل دلمه‌ای را اضافه و همراه سیر و پیاز میکس کنید.

۳. وقتی رنگ مواد تغییر کرد تمام ادویه‌ها شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویه‌ی مرغ، پاپریکا و سماق را همراه کره‌ی آب شده، زعفران و آب لیمو ترش به مخلوط اضافه کنید تا به شکل یک پوره در بیایند.

۴. مرغ میکس شده را همراه آرد سوخاری و پوره‌ی پیاز و سیر در یک ظرف بزرگ بریزید و تمام مواد را خوب با هم ورز دهید.

۵. مواد را آنقدر ورز دهید که ظاهر آن شبیه به تصویر شود. سپس روی آن را سلفون بکشید و برای حداقل یک ساعت درون یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

۶. بعد از این که مواد استراحت کرد آن را از یخچال خارج کنید. کف تابه‌ی گریل را با استفاده از فرچه کمی چرب کنید و مایه‌ی کباب را با یک سانتی‌متر فاصله از اطراف تابه و به ضخامت ۱ سانتی‌متر کف تابه پهن کنید.

۷. با استفاده از کاردک، کباب را کف تابه تقسیم‌بندی و روی آن شیار ایجاد کنید تا مغز پخت شود.

۸. تابه را روی شعله با حرارت متوسط قرار دهید و کباب‌ها را یک بار پشت‌ورو کنید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود. نیازی به گذاشتن درب تابه نیست؛ قطر کباب به اندازه‌ای است که با یک بار پشت‌ورو کردن کاملا پخته می‌شود.

در آخر با استفاده از همان فرچه کمی کره و زعفران دم‌کرده روی کباب بمالید و کباب را به همراه سبزیجات گریل شده سرو کنید.


شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی یا پلو شوشتری خوشمزه

پلو شوشتری یا شوید پلو لوبیا چشم بلبلی غذایی است که در عین سادگی بسیار خوشمزه و لذیذ است. این پلو خوشمزه را می توانید با گوشت قلقلی شده، گوشت مرغ، گوشت لقمه، میگو، ماهی، قارچ یا بدون گوشت و به صورت چلو کش یا دم پخت بپزید. با این غذا از خواص لوبیا چشم بلبلی بهره مند شوید.

شوید پلو لوبیا چشم بلبلی شوشتری

مواد لازم برای تهیه شوید پلو شوشتری با گوشت قلقلی
برنج ۳ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
شوید خرد شده ۱۰۰ گرم
پیاز ۳ عدد متوسط
لوبیا چشم بلبلی ۱ پیمانه
نمک و فلفل و ادویه دلخواه به میزان دلخواه
زعفران دم کرده به میزان دلخواه
آماده سازی: ۱۵ دقیقه
زمان پخت: ۷۵ دقیقه
مجموع زمان پخت: ۹۰ دقیقه

طرز تهیه پلو شوشتری
ابتدا پیاز را رنده کرده و نصف آن را داخل گوشت چرخ کرده می ریزیم.

قلقلی های کوچک درست کرده و در ماهیتابه سرخ می کنیم.

لوبیا را هم با کمی آب و نمک می گذاریم بپزد.

وقتی قلقلی ها سرخ شد از تابه خارج می کنیم و بقیه پیاز را تفت می دهیم.

قلقلی سرخ شده و شوید خرد شده و لوبیای پخته شده را همراه نمک و فلفل و زعفران دم کرده اضافه می کنیم.

برنج را آبکش کرده و ته دیگ دلخواه را ته قابلمه چیده و لایه لایه برنج را با مواد آماده شده مخلوط کرده و دم می کنیم.


طرز تهیه شیرینی پاپیونی

دسته بندی: شیرینی خشک و شیرینی تر | به وسیله صبا | 0 دیدگاه ۴,۲۷۷ بازدید

طرز تهیه شیرینی پاپیونی
زمان پخت30 دقیقه برای20 عدد

مواد لازم برای شیرینی پاپیونی
آرد سفید الک شده 250 گرم
کره 225 گرم
آب 1/2 پیمانه
نمک 1/2 قاشق چایخوری
پودر قند به مقدار لازم

انواع شیرینی خشک تو مراسم و مناسبت های مختلف مثل عید سرو میشه که هر کدوم خوشمزگی های خودشون رو دارن. از شیرینی گل مینا در شکل های مختلف گرفته تا شیرینی نخودچی پر طرفدار همیشه تو عید سر میز پذیرایی همه وجود داره. یکی از شیرینی های پر طرفدار و معروف که البته همیشه تو شیرینی فروشی ها وجود داره شیرینی پاپیونیه. از اون جایی که طرز تهیه شیرینی پاپیونی خیلی آسونه، اغلب افراد، به ویژه خانم های با سلیقه ای که اهل درست کردن کیک و شیرینی هستن، دوست دارن این شیرینی خوشمزه رو خودشون درست کنن. البته اگه شما هم به دنبال دستور پخت شیرینی پاپیونی هستین، باید بهتون بگیم که درست کردن خمیر اون یه کم به دقت و مهارت نیاز داره. شیرینی پاپیونی با خمیر هزارلا درست میشه که البته می تونید اون رو به صورت آماده از فروشگاه ها تهیه کنید. فقط حواستون باشه که اون رو تو فریزر نگهداری کنید. اگر هم دوست دارید خمیر هزارلای این شیرینی خوشمزه رو خودتون درست کنید طرز تهیه خمیر هزارلا رو هم بهتون یاد میدیم تا از اول تا آخر شیرینی پاپیونی رو خودتون درست کنید و بپزید. یادتون نره که شیرینی پاپیونی یکی از شیرینی هاییه که برای عید میتونید درست کنید و از خوردنش لذت ببرید. با ما همراه بشید تا طرز تهیه شیرینی پاپیونی کره ای رو بهتون یاد بدیم.

طرز تهیه شیرینی پاپیونی

طرز تهیه شیرینی پاپیونی

مرحله اول: درست کردن خمیر هزارلا
– ابتدا کره ی به دمای محیط رسیده را در کاسه بریزید و خوب بزنید تا نرم شود. آرد را دو مرتبه الک کنید، به همراه نمک داخل سینی بریزید و وسط آن ها را گود کنید.

– ۱۰۰ گرم از کره را به همراه آب وسط آرد بریزید و به آرامی با دست مخلوط کنید تا خمیر شود.

– خمیر به دست آمده را داخل کیسه بگذارید و در جای گرم به مدت حدود ۲ ساعت استراحت دهید و روی آن را بپوشانید.

– بعد از ۲ ساعت، خمیر را از کیسه بیرون آورید. با چاقو به شکل مثبت (+) روی خمیر برش بزنید و آن را آرام با وردنه باز کنید.

– باقی مانده ی کره را وسط خمیر باز شده بریزید و چهار طرف خمیر را روی کره برگردانید.

– خمیر به دست آمده را با وردنه به شکل مستطیل باز کنید. سپس آن را چهار لا کنید و روی هم بیاورید. مجددا با وردنه خمیر را باز کنید. این کار را ۵ بار تکرار کنید و هر بار خمیر را ۲ تا ۴ تا روی هم باز و بسته کنید تا کاملا مخلوط شود. باید یک بار خمیر را از طول و یک بار از عرض باز و بسته کنید.

– پس از این مراحل، خمیر را حدود ۳۰ دقیقه استراحت دهید. سپس مجددا آن را ۴ تا ۵ بار باز و بسته کنید و خمیر را در یخچال بگذارید و دوباره به مدت ۲۰ دقیقه استراحت دهید.

مرحله دوم: درست کردن شیرینی پاپیونی
– خمیر را به ضخامت نیم سانتی متر باز کنید و به شکل مربع یا مستطیل های کوچک ببرید.

– وسط برش ها را یک یا دو پیچ بدهید.

– فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد (۳۵۰ درجه فارنهایت) گرم کنید. سینی فر را چرب کنید و کف آن کاغذ روغنی بیندازید.

– شیرینی ها را روی سینی فر با فاصله از هم بچینید و به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید.

– شیرینی ها را از داخل فر در آورید و بعد از آن که کاملا خنک شد روی آن پودر قند الک کنید. می توانید برای تزیین شیرینی پاپیونی از پودر نارگیل و پودر پسته هم استفاده کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه شیرینی پاپیونی
– برای درست کردن شیرینی پاپیونی می توانید از خمیر هزارلا آماده استفاده کنید. بعد از آن که یخ خمیر آب شد و از حالت سفتی در آمد، آن را به دلخواه برش بزنید و با آن شیرینی درست کنید.

– هنگام استفاده از خمیر هزارلا آماده، آن را زمان زیاد در هوای آزاد قرار ندهید. چون بعد از این که یخ آن آب شود، کار کردن با آن سخت می‌ شود.

– برش زدن خمیر هزارلا به شکل مستطیل یا مربع به سلیقه شما بستگی دارد. اگر می خواهید شیرینی پاپیونی کشیده تر داشته باشید می توانید آن را به صورت مستطیلی برش بزنید. اگر می خواهید شیرینی ها کوچک تر و کمی گرد باشند، می توانید آن ها را به شکل مربع ببرید.

مدل پیچ دادن شیرینی پاپیونی

– برای شیرنی های خشک مثل شیرینی زبان و پاپیونی پودر قند را بعد از خنک شدن شیرینی ها روی آن بپاشید و الک کنید. در غیر این صورت اگر شیرینی ها داغ باشند پودر قند روی آن ها آب می شود.

– در صورت تمایل می توانید از شهد نیز به جای پودر قند استفاده کنید.


طرز تهیه لبو پلو و ایده تزیین لبو پلو

لبو پلو یک غذای بسیار خوشمزه و خوش رنگ و لعاب و گزینه مناسبی برای مهمانی‌های شب یلدا است. تا چغندر قرمز در بازار وجود دارد این پلوی خوش طعم و لذیذ را امتحان کنید.

ته چین لبو پلو

مواد لازم برای تهیه لبو پلو برای ۴ نفر
برنج ۴ پیمانه
پیاز بزرگ یک عدد
چغندر قرمز (لبو) ۴ عدد (۲ عدد بزرگ)
اسفناج پخته ۱۰۰ گرم
مرغ یک کیلو
نمک به میزان دلخواه
فلفل به میزان دلخواه
روغن به میزان دلخواه
زعفران ساییده یک قاشق چایخوری
ادویه به میزان دلخواه
آماده سازی: ۳۰ دقیقه
زمان پخت: ۱۲۰ دقیقه
مجموع زمان پخت: ۱۵۰ دقیقه

طرز تهیه لبو پلو
لبو را پوست کنده، بپزید. به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید.

اسفناج را خرد کرده و بپزید یا پس از پخت خرد کنید.

مرغ را به روش دلخواه خود پخته و سپس ریش ریش کنید.

پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن سرخ کنید.

مرغ و ادویه‌های دلخواه را اضافه کرده و کمی تفت دهید تا عطر ادویه به مشام برسد.

اسفناج را به مواد اضافه کرده، کمی تفت دهید و شعله را خاموش کنید.

هنگام دم کردن برنج آبکش شده، مواد را لایه لایه بین برنج بریزید.

در پایان هم ابتدا زعفران آب کرده و سپس لبو‌ها را روی صورت برنج بدهید و دم کنید.

قبل از کشیدن پلو، آن را به آرامی مخلوط کنید تا لبو‌ها له نشوند.

نکات‌
می‌توانید مرغ را با چوب دارچین، نمک، زردچوبه یا زعفرون و حبه سیر بپزید.

می‌توانید مرغ را به صورت جداگانه کنار پلو سرو کرده یا به جای ریش ریش کردن تکه تکه کنید.

به جای مرغ می‌توانید از گوشت لقمه یا گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

اگر می‌خواهید پلو شما طعم شیرینی تری داشته باشد، هنگام پخت لبو‌ها، روی آن‌ها به میزان دلخواه شکر بریزید.

برای خوشرنگ‌تر شدن برنح، آب لبو را به مواد اضافه کرده یا هنگام دم کردن روی برنج بدهید.

می‌توانید چغندر خام را رنده کرده و همراه مرغ ریش شده در ماهیتابه در بسته تفت دهید تا لبو‌ها نرم شوند.

می‌توانید اسفناج را نپزید تا هنگام تفت دادن پخته شوند.

برای مجلسی‌تر شدن لبو پلو می‌توانید خلال پسته یا بادام یا خلال پوست پرتقال تلخی گرفته را همراه مواد تفت داده و برنج را با آن تزیین کنید.

می‌توانید لبو را با شکر و هل و دارچین بپزید یا به صورت رنده شده تفت دهید.

لبو را زیاد نپزید یا زیاد تفت ندهید، چون رنگش تیره می‌شود.

نوش جان

طرز تهیه لبو پلو هندی
مواد لازم برای تهیه لبو پلو هندی برای یک نفر

برنج ۱ پیمانه

لبو ۲ عدد

پیاز بزرگ ۱ عدد

چیلی سبز ۲ عدد

شوید ۱ قاشق غذاخوری

نمک به میزان دلخواه

برگ کاری به میزان دلخواه

دستور پخت

لبو‌ها را شسته و پوست بکنید. سپس آن‌ها را پخته و رنده کنید.

پیاز را ریز خرد کنید.

برنج را بشویید و به مدت نیم ساعت بخیسانید. سپس با دو فنجان آب بپزید.

زمانی که برنج پخت، آن را داخل بشقاب ریخته و اجازه دهید که سرد شود. مقداری کره روی آن بریزید و با چنگال دانه‌های برنج را از هم جدا کنید.

درون یک ماهیتابه یک قاشق غذاخوری روغن بریزید و برگ‌های کاری و پیاز و چیلی را به آن اضافه کنید و تا زمان طلایی شدن پیاز‌ها به تفت دادن آن ادامه دهید.

سپس لبو‌های رنده شده و نمک را به آن اضافه کنید و چند دقیقه آن‌ها را تفت دهید.

حالا برنج را به سبزیجات اضافه کنید و ماهیتابه را از روی شعله بردارید.

نوش جان

به آشپزخانه مجازی خوش آمدید


طرز تهیه کوکی لاهیجان


طرز تهیه شیرینی قهوه


چگونه دسر پسته‌ای درست کنیم؟


چگونه قویماق درست کنیم؟


خورشت کرفس تبریزی


طرز تهیه مسقطی لاری


طرز تهیه رولت قهوه


طرز تهیه کوکو قندی شیرین اصفهان


منبع: تصویر زندگی/ ایران کوک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۰۶:۴۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
گوشت سفید هست که ضرر داره نه گوشت قرمز هیچ ربطی هم به سن و سال نداره
Germany
ناشناس
۰۱:۵۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
ممنون لطفاباویدئواگه دارندبزارید خصوصاشیرینیهارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
مرسی از مطلبتون