انتقاد از مانع‌تراشی دولت ترامپ در انجام آزمایشات تشخیص ابتلا به کرونا

سی‌ان‌ان اعلام کرد دولت ترامپ به علت تمرکزگرایی، از ظرفیت آزمایشگاه‌های خصوصی آمریکا به موقع برای تست کرونا استفاده نکرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پیش در نشستی خبری اعلام کرد شبکه آزمایش‌های پزشکی در آمریکا بهترین شبکه در جهان است. این در حالی است که آمریکایی‌ها با شیوع بیماری کووید-۱۹ به شدت حس وحشتناکی پیدا کردند وقتی دیدند تست کرونا برای بسیاری از افراد انجام‌پذیر نیست.

سی ان ان در ادامه گزارش داد: این وضعیت بویژه در زمان شروع این بحران در آمریکا مشهود بود. سوال مطرح این است چرا این اتفاق در آمریکا رخ داد؟ وقتی ویروس کرونا در اواخر ژانویه و اوایل فوریه در کشور‌های مختلف جهان در حال شیوع گرفتن بود، دولت فدرال آمریکا نه تنها از توانمندی صد‌ها آزمایشگاه خصوصی در کشور برای گرفتن تست‌های کرونا استفاده نکرد بلکه موانعی ایجاد کرد که بر اساس آن مانع کمک ازمایشگاه‌های غیردولتی به این امر شد.

اسنادی که سی ان ان به دست آورده و مصاحبه‌هایی که با ده‌ها پزشک و دانشمند درگیر تست‌های کرونا انجام داده، موید این مسئله است.

دکتر آمیش آدالیجا، متخصص مرکز امنیت سلامت در دانشگاه جانز هاپکینگز در این خصوص گفت: در زمان شروع این بیماری همه گیر، فقط دولت فدرال می‌توانست تست کرونا را انجام دهد. دولت فدرال با وضع چندین مقررات نظارتی، کار آزمایشگاه‌های خصوصی یا آزمایشگاه‌های دانشگاهی را برای انجام چنین آزمایش‌هایی بسیار دشوار کرده بود.

مسئولان چندین آزمایشگاه دانشگاهی و بیمارستانی به سی ان ان گفته اند که آن‌ها با آزمایش‌های خود در اوایل ماه ژانویه برای محافظت در مقابل ویروس کرونا، شاهد نزدیک شدن این بیماری همه گیر بودند، اما ممنوعیت‌های فرایند‌های نظارتی و تنظیمی دولت فدرال مانع از آن می‌شد که آن‌ها بتوانند پیش بروند. معنای این سخن آن است که آزمایشگاه‌های مذکور بیکار و بی مصرف ماندند.

دکتر گِلِن موریس، استاد دانشگاه فلوریدا در این خصوص گفت: بجای استفاده از توانایی عظیم ظرفیت آزمایشگاه‌های آمریکا و همراه کردن همه برای انجام تست و فراهم کردن امکان تست گیری گسترده، شاهد آن بودیم که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا ​تلاش می‌کرد همه کار‌ها را خودش انجام دهد.

وی افزود: دولت فدرال به اعمال مقررات مذکور می‌پرداخت بطوریکه در ششم فوریه یادداشتی منتشر کرد و بر اساس آن به نهاد‌های بهداشتی و درمانی ایالت‌ها دستور داد که با آزمایشگاه‌هایی برخورد کنند که بخواهند تست‌های کرونا را انجام دهند.

آمریکا با ۱۶ هزار و ۶۹۷ مورد فوتی و ۴۶۸ هزار و ۸۸۷ مبتلا در صدر کشور‌ها به لحاظ تعداد موارد ابتلا به کرونا قرار دارد. شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از دانشگاه جانز هاپکینز، از ثبت ۱۷۸۳ مورد فوت بر اثر کرونا در آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار