چرا استرسی ها بیشتر در خطر ابتلا به کرونا هستند؟

استرس در مقابل بیماری کرونا سبب ایجاد یک سری فعل و انفعلالات در بدن می‌شود که حاصل آن بهم خوردن تعادل فیزیولوژیک بدن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ماریا حاجی آقازاده کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی مازندران گفت: بیماری کرونای جدید (COVID-۱۹) اکنون یک مشکل جهانی است که مهمترین ویژگی این ویروس نوپدید، خطر آلودگی محیطی بیشتر و گسترش سریع‌تر آن نسبت به ویروس‌های دیگر است و، چون تاکنون واکسن یا داروی اختصاصی برای آن ساخته نشده است باید مقاومت تنی و روانی خود را در برابر این ویروس و پیامد‌های روانی و هیجانی شیوع آن افزایش دهیم.

استرس مانعی برای فعالیت درست سیستم ایمنی بدن

زمانی که یک عامل بیماری زا وارد بدن می‌شود سیستم ایمنی تمام توان خود را برای دفاع در برابر آن بکار می‌گیرد. اما عوامل و فاکتور‌های وجود دارند که می‌توانند سبب شوند که سیستم ایمنی بدن کار خود را به خوبی انجام ندهد، یکی از این عوامل استرس است.

استرس یا تنش پدیده‌ای است که می‌تواند تقریبا تمامی فعالیت‌های عصبی و غدد درون ریز را تحت تاثیر قرار می‌دهد بگونه‌ای که نتایج تغییرات ناشی از استرس می‌تواند تعادل هوموستاز بدن را بهم زده و منجر به نابسامانی‌هایی در سیستم ایمنی بدن شود.

استرس تعادل فیزیولوژیک بدن را مختل می کند

استرس اعم از اینکه ناشی از عوامل فیزیکی، شیمیایی و یا سایر عوامل محیطی باشد سبب ایجاد یک سری فعل و انفعلالات در بدن می‌شود که حاصل آن بهم خوردن تعادل فیزیولوژیک بدن خواهد بود، اختلالات حاصله، غالبا زیان آور هستند بنحوی که نه تنها روحیات را متاثر می‌کند بلکه سیستم‌های دفاعی و هورمونی را نیز از حالت فیزیولوژیک خود خارج می‌سازد.

اولین گزارش علمی زمینه رابطه بین استرس و کاهش سیستم ایمنی بدن توسط ایشوگامی در سال ۱۹۱۹ بر روی پاسیل سل و در بیماران مسلول (مبتلا به سل) انجام شد وی مشاهده کرد که در مواقعی که بیمارانش دچار استرس‌های روانی می‌شوند سیستم ایمنی بدن آنان ضعیف شده و در نتیجه حساسیت بدن نسبت به عامل بیماری افزایش می‌یابد. تحقیقات علمی بعدی نیز بر رابطه بین سیستم غدد درون ریز، سیستم دفاعی و سیستم عصبی مرکزی تاکید دارند.

استرس بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از ما است استرس گاهی می‌تواند انگیزه بخش باشد و باعث شود که در شرایطی بخصوص، خود را از لحاظ روانی و جسمی آماده کنیم مثلا در این هنگام که بیماری کرونا شیوع یافته استرس سبب می‌شود تا پیشگیری‌های لازم را برای جلوگیری از ابتلای خود و خانواده انجام دهیم، اما اگر استرس مزمن گردد و تداوم پیدا کند، سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

برای کاهش استرس و افزایش مقاومت بدن چه باید کرد؟

پیگیری اخبار بد، اغراق کردن وضعیت بد، تضعیف روحیه و  سبب تشدید استرس خواهد شد؛ بنابراین جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا و همچنین افزایش مقاومت بدن در برابر این بیماری رعایت نکات ذیل می‌تواند موثر باشد:

کسب اطلاعات از منابع موثق در خصوص بیماری کرونا (علایم و پیشگیری و درمان)

پرهیز از بحث و دعوا در خانه

انجام فعالیت‌های شادی آور و خنده دار و مشترک با اعضای خانواده (خنده و شادی حتی اگر مصنوعی باشد از عوامل مهم افزایش سیستم ایمنی بدن می‌باشد).

جلوگیری از خروج غیرضروری از منزل

ورزش‌های هوازی متوسطو منظم در خانه

تغذیه مناسب و خوردن مداوم آب، میوه و سبزی به میزان کافی

خواب کافی و با کیفیت شبانه (بهترین زمان خواب ۸ ساعت خواب بین ۱۰ شب تا ۶ صبح است)

عدم مصرف سیگار و الکل

عدم پیگیری اخبار‌های منفی و غیر موثق

امید دادن به خود و خانواده

استرس خود را کنترل کنید. برای کنترل استرس یک تمرین آرام بخش مانند مدیتیشن، یوگا یا تنفس پرانا تنفس شکمی، را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

بهداشت فردی را رعایت کنید.
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار