آموزش آشپزی؛ از کرفس شکم‌پر و بادمجان سوخاری تا خیارشور یک‌روزه خانگی و املت ژاپنی

در گزارش زیر طرز تهیه چند نوع غذای خوشمزه و سنتی شهر‌های مختلف ایران را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در بسته آشپزی زیر قصد داریم شما را با چند نوع غذای خوشمزه و سنتی شهر‌های مختلف ایران آشنا کنیم.


طرز تهیه‌ی شلکینه؛ نان محلی کردستان

شلکینه یک نوع نان محلی و خاص استان کردستان می‌باشد. این نان محلی در تمام مهمانی‌های مردم کردستان در کنار غذا‌های سنتی در سفره گذاشته می‌شود و طعم و عطر فوق العاده و مطبوعی دارد. نام دیگر این نان و شیرینی محلی، چزنک می‌باشد که بسیار نازک است و بر روی وسیله‌ای به نام ساج تهیه می‌شود.

البته می‌توان این نان محلی را نیز در منزل و با استفاده از ماهیتابه طبخ کرد و از طعم و عطر این شیرینی اصیل ایرانی لذت برد. البته طرز طبخ این نان محلی نیز در استان‌های دیگر از جمله استان‌های ایلام و لرستان بسیار متفاوت می‌باشد. اما تجربه طعم و خوشمزه عالی این نان محلی مطمئناً هرکسی را طرفدار خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:آموزش آشپزی؛ از قویماق و پلو شوشتری تا کوکو قندی و رولت قهوه


وجود مواد اولیه مقوی و سالم، چون آرد، تخم مرغ و شیر در شلکینه باعث خوشمزگی و سالم بودن این نام محلی شده است و شما می‌توانید برای میان وعده خود و کودکان از این شیرینی خوشمزه استفاده کنید. کودکان نیز مطمئنا عاشق شیرینی هستند، این نان محلی خوشمزه و سالم برای کودکان بسیار مفید و مقوی خواهد بود.

همچنین می‌توانید این نان محلی را به همراه شیره توت سفید میل کنید. شیره بسیار سالم و مغذی می‌باشد و در رفع کم خونی، تقویت نیروی بدن و افزایش انرژی بسیار تاثیرگذار می‌باشد. پس حتما طبخ این نان محلی را فراموش نکنید و در منزل آماده و نوش جان کنید. چرا که هم مواد اولیه ساده و دردسترسی دارد و هم در زمان بسیار کمی آماده و طبخ می‌شود.

مواد لازم

آرد سفید گندم: ۱ پیمانه
شیره خرما: ۱ پیمانه
شیر: ۲ پیمانه
زرده تخم مرغ: ۵ عدد
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۲ قاشق سوپ خوری
نمک: نصف قاشق چایخوری

مراحل پخت

۱. ابتدا آرد گندم، شکر و نمک را در یک ظرف بریزید.

۲. سپس شیر را مرحله به مرحله به مواد اضافه و مخلوط کنید.

۳. مواد را خوب مخلوط کنید تا مایه‌ای مانند دوغ غلیظ شود.

۴. زرده‌های تخم مرغ و زعفران را نیز اضافه کرده و هم بزنید.

۵. درون یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و چرب کنید.

۶. کمی از مایه نان را درون ماهی تابه بریزید و صاف کنید.

۷. یک لایه نازک از نان را در ماهیتابه درست کنید.

۸. وقتی یک طرف نان برشته شد، مایه را عوض کنید تا طرف دیگر نیز بپزد.

۹. سپس بر روی بشقاب بگذارید و کمی بر روی آن شیره خرما بزنید.

۱۰. به همین نحو تمام مایه را به صورت لایه‌های نازک نان در ماهیتابه سرخ کنید و در بشقاب بر روی هم بگذارید.

۱۱. بعد از اتمام مایه، نان‌ها را ۴ لا در بشقاب تا کنید و کمی کره بر روی آن بریزید تا طعم دار شود.

آموزش آشپزی؛ از نان سنتی ترد و خوشمزه کردستان تا پیتزای خانگی آسان


مینی برگر ماهی

مواد لازم  

فیله ماهی بدون پوست و تیغ ۴ عدد (حدود ۷۰۰ گرم)
شوید خشک برتر ۲ قاشق غذاخوری
نعنای خشک برتر ۱ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل برتر ۱ قاشق چایخوری
لیموترش کوچک ۱ عدد
سیر خرد شده ۱ حبه
زیره سبز ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه برتر ۱/۲ قاشق چایخوری
تخم مرغ ۲ عدد
فلفل چیلی خرد شده ۱ عدد (اختیاری)
نمک و فلفل به مقدار کافی
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

مینی برگر ماهی غذایی سالم و خوشمزه است که به سادگی و در زمان کوتاهی آماده می‌شود. مینی برگر ماهی را می‌توانید به شکل برگر فرم بدهید و هر موقع خواستید آن را سرخ کنید و همراه با نان و سبزیجات تازه میل نمایید. این لقمه‌های ماهی کوچک برای زمانی مناسب هستند که هوس کوفته یا برگر کرده‌اید، اما در ضمن می‌خواهید غذایی سبک‌تر و سالم‌تر از گوشت قرمز میل کنید. کوفته ماهی را می‌توانید با تن ماهی هم تهیه کنید.

اگر غذای تند دوست ندارید و نمی‌خواهید از فلفل چیلی استفاده کنید یا می‌خواهید غذا مناسب کودکان باشد نگران نباشید. مینی برگر ماهی بدون فلفل چیلی هم طعم دلپذیری دارد که از ترکیب لیموترش تازه، سبزی‌های معطر و زنجبیل حاصل می‌شود. مینی برگر ماهی را میتوانید به شکل کوفته هم تهیه کنید. برای راحتی کار می‌توانید مواد را دو سه برابر کنید. کوفته/برگر‌ها را شکل بدهید و مقدار اضافی آن را برای روز دیگری فریز کنید. برای مشاهده فیلم تهیه این غذا اینجا کلیک کنید.

طرز تهیه:

ابتدا فیله‌های ماهی را به صورت مکعب‌های کوچک ۲–۳ میلی‌متری خرد کنید و در کاسه‌ای بریزید. شوید خشک برتر، نعنای خشک برتر و زنجبیل برتر را به ماهی اضافه کنید. قسمت سبز پوست لیموترش را نیز رنده کنید و همراه با تخم مرغ، سیر و فلفل خرد شده، زیره سبز و زردچوبه برتر به مواد اضافه کنید. خوب هم بزنید تا با هم میکس شوند (بهتر است این مرحله را با دست انجام دهید).

روغن را در تابه‌ای بریزید و روی شعله قرار دهید تا داغ شود. مایه را با دست به شکل دلخواه در بیاورید. می‌توانید آن را به شکل کوفته‌های کوچک فرم بدهید و همراه با سالاد سبزیجات سرو کنید و یا به شکل برگر دربیاورید و با نان میل کنید. فقط توجه داشته باشید که هرچه کوفته یا برگر بزرگتر باشد زمان پخت بیشتری نیاز دارد.

مینی برگر ماهی را در روغن داغ سرخ کنید و با سالاد یا نان همبرگر و سبزیجات تازه سرو کنید.

کوفته ماهی برتر


 پاپ کورن میگو

مواد لازم 
میگوی خام پاک شده ۴۵۰ گرم
آرد ۱ و ۱/۳ پیمانه
پودر پیاز ۱ قاشق غذاخوری
پودر سیر ۱ قاشق غذاخوری
نمک دریا ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
فلفل سفید ۱ قاشق غذاخوری
پاپریکا ۲ قاشق غذاخوری
تخم گشنیز ۲ قاشق غذاخوری
آویشن ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۶ عدد
روغن برای سرخ کردن

تهیه پاپ کورن میگو خیلی ساده است. طرز پاک کردن میگو را قبلاً گفته ایم. بعد از پاک کردن میگو‌ها آن‌ها را در تخم مرغ و آرد (همراه با ادویه) میغلتانیم و سپس در روغن داغ سرخ میکنیم. پس در واقع پاپ کورن میگو نوعی میگوی سوخاری ساده است. برای سرخ کردن میگو‌ها یک تابه با ۳-۴ سانت روغن کافی است. پاپ کورن میگو بسیار ترد و لذیذ است و برای سرو میتوانید آن را روی یک برگ کاهو قرار دهید یا همراه با سبزیجات دلخواه خود آن را سرو کنید.

طرز تهیه:

آرد، پودر پیاز، پودر سیر، نمک، فلفل سیاه، فلفل سفید، پاپریکا، تخم گشنیز و آویشن را در کاسه بزرگی بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. تخم مرغ‌ها را در کاسه دیگری بشکنید و هم بزنید.

میگو‌ها را طبق دستوری که قبلاً در اینجا گفته شده پاک کنید و رگ سیاه پشت آن‌ها را جدا نمایید. بعد از شستن، یکی یکی میگو‌ها را در تخم مرغ فرو ببرید و سپس در مخلوط آرد بغلتانید.

روغن را در یک تابه عمیق یا در سرخکن بریزید و بگذارید تا دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد داغ شود. تعدادی از میگو‌های آماده شده را که در تابه جا میشوند در آن بریزید و به مدت ۲-۳ دقیقه سرخ کنید تا به رنگ طلایی تیره در بیایند. کف بشقابی دستمال حوله‌ای بیاندازید و پاپ کورن میگو را در آن بریزید تا روغن اضافی اش گرفته شود. این کار را برای بقیه میگو‌ها تکرار کنید.

آموزش آشپزی؛ از نان سنتی ترد و خوشمزه کردستان تا پیتزای خانگی آسان


 پیتزا ساده و فوری با نان تست

مواد لازم 
نان تست کوچک ۸ عدد
سس کچاپ یا سس مارینارا به مقدار لازم
سوسیس پپرونی به مقدار لازم
پنیر موزارلا رنده شده ۲ فنجان

پیتزا با نان تست آسانترین و سریعترین روش برای پخت یک پیتزای خوشمزه است. بزرگترین مزیت آن هم این است که نیازی به خمیر پیتزا ندارد. این دستور پخت ساده‌ترین نوعِ پیتزا با نان تست را به شما آموزش می‌دهد، اما شما می‌توانید به دلخواه و ذائقه خود از مواد غذایی دیگر که در منزل پیدا می‌شود مثل قارچ، گوجه، فلفل دلمه ای، ذرت، مرغ پخته و…نیز در این پیتزا استفاده کنید. با این روش در عرض ۵ دقیقه یک پیتزای ساده و خوشمزه‌ای خواهید داشت. این مینی پیتزا‌ها را می‌توانید بعنوان صبحانه، شام یا میان وعده‌ای جذاب میل کنید.

طرز تهیه پیتزا ساده و فوری با نان تست

ابتدا فر را روشن کنید و تا دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. سینی فر را با اسپری روغن کمی چرب کنید. نان‌های تست را داخل سینی بچینید.

کمی از سس مارینارا یا سس کچاپ روی نان‌ها بمالید. بطوریکه تمام سطح نان را بپوشاند. برای راحتی کار می‌توانید از قبل سس مارینارا را آماده کنید.

سپس روی سس به میزان دلخواه پنیر موزارلا (پنیر پیتزا) بریزید. برش‌های پپرونی را روی تست قرار دهید. به دلخواه می‌توانید از مواد دیگر (مثل فلفل دلمه ای، قارچ و …) نیز استفاده کنید.

تمام برش‌های نان را به همین ترتیب آماده کنید. سپس سینی را به مدت ۵ دقیقه داخل فری که از قبل گرم شده قرار دهید تا پنیر‌ها آب شوند. به همین سرعت و تنها بعد از ۵ دقیقه این پیتزای ساده و فوری با نان تست آماده است و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

نکته: این پیتزای خوشمزه را در مایکروفر نیز می‌توانید تهیه کنید. بسته به توان مایکروفر ۱ الی ۳ دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید تا حدی که پنیر پیتزا آب شود.

آموزش آشپزی؛ از نان سنتی ترد و خوشمزه کردستان تا پیتزای خانگی آسان


ته دیگ تک نفره قالبی

مواد لازم 
برنج پخته شده ۳ پیمانه
ماست ساده ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد
سیر خردشده ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
زعفران حل شده در آب ۳ قاشق غذاخوری
روغن گیاهی به مقدار کافی
نمک و فلفل به مقدار کافی

ته دیگ شاید جذاب‌ترین و وسوسه‌ برانگیزترین بخش آشپزی ایرانی باشد. این پدیده خوشمزه و برشته انواع مختلفی دارد. انواع نان، سیب‌زمینی، کاهو، قارچ و مغزهای مختلف همه از خوراکی‌هایی هستند که برای تهیه ته‌ دیگ استفاده می‌شوند و هر کدام طرفداران خود را دارند. اما رایج‌ترین و قدیمی‌ترین شکل ته‌دیگ از برنج تهیه می‌شود و در واقع نوعی ته چین است. این ته دیگ یک نفره که نام دیگر آن کاپ کیک ته دیگ است فوق‌العاده زیباست و برای مهمانی‌ها ایده‌آل است. بدین ترتیب هر کس می‌تواند ته دیگ خودش را داشته باشد و از آن لذت ببرد.

برای تهیه ته‌دیگ یک نفره، تنها احتیاج به برنج پخته، ماست و تخم مرغ و یک قالب کاپ کیک دارید. برنج با بقیه مواد مخلوط می‌شود و در قالب کاپ کیک ریخته می‌شود. قالب در فر قرار می‌گیرد و بعد از حدود ۳۰-۴۰ دقیقه ، ته دیگ تک نفره شما حاضر و آماده است.

طرز تهیه:

کف قالب‌ کاپ کیک را با روغن چرب کنید و فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کنید.

۱/۲ قاشق چایخوری زعفران را در سه قاشق آب جوش حل کنید. در کاسه بزرگی برنج پخته شده را بریزید. سپس تخم مرغ، ماست، آب زعفران، نمک، فلفل و در صورت تمایل سیر له شده را اضافه کنید و خوب با هم مخلوط نمایید.

قالب را به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید. سپس قالب را خارج کنید، روی آن فویل آلومینیومی بکشید و آن را ۱۵ دقیقه دیگر در فر قرار دهید.

آموزش آشپزی؛ از نان سنتی ترد و خوشمزه کردستان تا پیتزای خانگی آسان

به آشپزخانه مجازی خوش آمدید

«نیمه‌ی برات» بوشهری‌ها، از پخت حلوا و رنگینک تا پخش خرما و نان


طرز تهیه املت ژاپنی


چنجه ماستی رستورانی + دستور تهیه


طرز تهیه شیرینی گل مینا


بقچه سبزیجات یا موموس + دستور تهیه


طرز تهیه ریحان قالبی


طرز تهیه کرفس شکم پر


بادمجان سوخاری + دستور تهیه


روش تهیه ادویه خوش عطر راس الحانوت


چگونه ساندویچ هندوانه درست کنیم؟


طرز تهیه خيار شور يک روزه خانگی


طرز تهیه ادویه کاجون


چگونه مربای خیار درست کنیم؟


طرز تهیه مربای پوست هندوانه به دو روش


طرز تهیه ادویه غذا‌های ترکی


طرز تهیه کروسان مرغ؛ غذایی جدید و جذاب


کتلت سویا خوشمزه و آسان + دستور تهیه

منابع: ایران کوک / برترین ها

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۲۲:۱۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
میگو گرونه. بسته نیم کیلویی 70 تومنه. بعد شما میگو آموزش میدید که .... ؟ ما چیزی برای از دست دادن نداریم.
آخرین اخبار