فضانوردان ناسا پس از طی دوران قرنطینه وارد ایستگاه فضایی بین المللی شدند

پس از گذراندن چندین هفته قرنطینه و اطمینان از سلامت فضانوردان برای اقامتی ۶ ماهه در ایستگاه فضایی بین المللی وارد این آزمایشگاه پیشرفته در مدار کره زمین شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوریگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فضانورد ناسا و فضانوردان آژانس فضایی روسیه، مشهور به روس کاسموس، پس از طی دوران قرنطینه به دلیل جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به ایستگاه فضایی بین المللی با استفاده از کپسول فضایی سایوز Soyuz MS-۱۶ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به ایستگاه فضایی پرواز کردند.

مدت زمان پرواز از پایگاه بایکونور تا ایستگاه فضایی بین المللی حدود ۶ ساعت به طول می‌انجامد، فضانوردان قرار است در ماموریت ایستگاه فضایی به مدت ۶ ماه و نیم در آزمایشگاه مداری کره زمین اقامت داشته باشند.

اکنون تعداد نفر‌های مستقر در ایستگاه فضایی ۶ نفر است که طی روز‌های آینده سه فضانورد کنونی آزمایشگاه فضایی به زمین باز خواهند گشت.

فضانوردان تازه وارد به ایستگاه فضایی قرار است به انجام حدود ۱۶۰ تحقیق علمی مختلف در زمینه هایی، چون علوم انسانی، علوم فیزیک، توسعه فناوری‌ها و آزمایش بر روی نحوه عملکرد ریزگرد‌ها که در آزمایش مریخ نورد‌ها اثر گذار است بپردازند.


حدود ۲۰ سال است که انسان‌ها در ایستگاه فضایی بین المللی زندگی می‌کنند و در ماموریت‌های مختلف به انجام پژوهش‌های علمی می‌پردازند. بسیاری از این پژوهش‌های علمی در زمین با توجه به وجود گرانش امکان پذیر نیست به همین دلیل کارشناسان انجام پژوهش‌های علمی را در محیط دارای وضعیت میکروگرانشی ایستگاه فضایی بین المللی انجام می‌دهند.


بیشتر بخوانید: ساخت پایگاه فضایی با استفاده از پسماند‌های انسانی


تاکنون ۲۳۹ فضانورد از ۱۹ کشور جهان در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت کرده اند و بنا بر آمار‌ها حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تحقیق علمی در طول این سال‌ها در آزمایشگاه مداری کره زمین انجام شده است.


پرتاب این بار فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی تحت تاثیر ویروس کرونا و بیماری COVID-۱۹ قرار گرفت و فضانوردان نتوانستند در نشست خبری پیش از پرتاب شرکت کنند، خانواده فضانوردان هم امکان حضور در سایت پرتابی برای مشاهده پرتاب فضانوردان را پیدا نکردند.

همچنین خدمه کنونی ایستگاه فضایی بین المللی که در تاریخ ۱۷ آپریل به زمین باز می‌گردند به جای اقامت در مرکز فضانوردی در کشور قزاقستان بلافاصله به کشور‌های موطن خود پرواز خواهند کرد.

بسیاری از فضانوردان در روز‌های همه گیری ویروس کرونا به تعریف خاطرات خود از زندگی در محیط تنها و دور از دسترس ایستگاه فضایی بین المللی کرده اند.


فضانوردان در بازه زمانی اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی افزون بر انجام آزمایش‌های علمی، نصب تجهیزات جدید و تعمیر بخش‌های مختلف ایستگاه فضایی بین المللی در اوقات فراغت خود به انجام کارهایی، چون ورزش، تهیه خوراک، کشت گیاهان، یادگیری موسیقی، عکاسی و مواردی از این دست می‌پردازند تا دچار احساس افسردگی وانزوا نشوند.


کارشناسان ناسا اعلام کرده اند پرتاب فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی به احتمال فراوان برای آخرین بار از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان انجام خواهد شد و در ماه می‌سال میلادی جاری با اتمام آزمایش‌های کپسول فضایی کرودراگون شرکت اسپیس ایکس، فضانوردان ناسا از خاک آمریکا به فضا منتقل خواهند شد.


ایستگاه فضایی بین المللی حاصل همکاری کشور‌های مختلفی از جمله روسیه، آمریکا و آژانس فضایی اروپاست و از سال ۱۹۹۸ در مداری به دور کره زمین با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در حال چرخش است.

منبع:Nasa
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار