در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حرکت جهادی نشان های تجاری برای تولید ماسک و پوشاک کادر درمان/ شفاپور: فعالان عرصه پوشاک شبانه روزی کار می کنند

مرضیه شفاپور از فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس در روز‌های شیوع کرونا و جهاد بی وقفه نشان های تجاری و طراحان لباس برای نابودی کووید ۱۹ صحبت رد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هر چه کرونا زورش زیاد‌تر می شود و بیشتر در دنیا شیوع پیدا می کند، فعالیت‌های جهادی مردم این سرزمین هم بیشتر شد. مردان و زنان ایرانی لحظه‌ای دست از فعالیت‌های خیرخواهانه برای مقابله با کرونا و نجات مردم برنداشتند و هر کسی در هر صنفی به اندازه توانش در این مسیر کمک می کند. طراحان، تولیدکنندگان و نشان های تجاری پوشاک ایرانی نیز از این قافله جا نماندند و با تولید ماسک و پوشاک مناسب ویژه پرستاران، بیماران و همه مردم، در این خیر عظیم سهیم شدند.

کار جهادی در حوزه لباس

درباره فعالیت‌های جهادی در حوزه مد و لباس با مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباسِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگو کردیم که او در این باره گفت: از ۲۴ اسفند ۹۸، کارگروه ساماندهی مد و لباس در برنامه ریزی با تعدادی از نشان های تجاری فعالیت خود را آغاز کرد. با شیوع کرونا در ایران برخی از نشان های تجاری به صورت رایگان، خط تولید خودشان را تغییر دادند و ماسک و پوشاک مورد نیاز جامعه پزشکی و مردم را تولید کردند. با وجود اینکه کرونا، اقتصاد حوزه مد و لباس را مانند دیگر بخش‌های کشور تحت تاثیر قرار داد و مشکلات مالی گریبان گیر این حوزه شد، اما طراحان و تولید کنندگان از کار جهادی آن هم به صورت رایگان دست بر نداشتند.

شفاپور

وی افزود: خیلی از اتحادیه‌ها درگیر شیوع کرونا شدند و کارگروه ما هم نتوانست  مراسم اختتامیه جشنواره مد را برگزار کند؛ تمامی فعالیت‌های جمعی در کشور منتفی شد. با این وجود بسیاری از نشان های تجاری پوشاک وارد عرصه تولید ماسک شدند. ابتدا فقط دو نشان های تجاری پوشاک این کار را انجام دادند اما کم کم دیگر نشان های تجاری هم به کار اضافه و در کنار یکدیگر بسیج شدند و این کار را به صورت رایگان انجام دادند. ما نشست‌هایی هم با وزارت بهداشت داشتیم و سعی کردیم با هماهنگی وزارتخانه فعالیت‌هایمان را جلو ببریم. این فعالیت‌ها از ۲۴ اسفند تا همین لحظه ادامه پیدا کرد. فقط شب اول عید طراحی و تولید به صورت موقت تعطیل شد.

طراحی لباس کرونایی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: پس از تولید، این محصولات در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و وزارت بهداشت بعد از ایزوله کردن، آنها را به بیمارستان‌های مختلف منتقل می‌کند. به این ترتیب با همت طراحان و تولید کنندگان در اواخر سال ۹۸ فعالیت خیر خواهانه با مدیریت کارگروه و با فعالیت طراحان لباس و نشان های تجاری پوشاک شکل گرفت. فعالیت‌های خیرخواهانه فقط مخصوص تهران نبود. خیلی از فعالان این عرصه که در شهرستان‌ها سکونت داشتند، اعلام آمادگی کردند که می‌خواهند در این امر ما را کمک کنند.


بیشتر بخوانید: فشن شو‌ها ساماندهی می‌شوند/ برنامه کارگروه مد و لباس برای خروج لباس‌های غربی از بازار


وی درباره توزیع محصولات در شهرستان‌ها بیان کرد: شرایط برای همکاری با طراحان ساکن در شهرستان بسیار سخت بود؛ چراکه امکان تردد بین شهری وجود نداشت و نمی‌توانستیم مواد اولیه را به راحتی در اختیار این طراحان قرار دهیم. به هر ترتیب با هماهنگی‌هایی که انجام شد،  ماسک‌ها و لباس ها پس از تولید، به مناطق مختلف، منتقل و در اختیار مراکز بهداشت قرار گرفت. مراکز بهداشت هم با صلاحدید خود، توزیع محصولات در بیمارستان‌ها را انجام می‌دادند و بیشتر تولیدات ماسک بود که در استان‌ها دوخته می‌شد.

توزیع البسه

شفاپور گفت: شاید باورکردنی نباشد، اما بعضی وقت‌ها دوستان تولید کننده و طراح، تا ۱۲ شب مشغول کار بودند. من معمولا عصر‌ها از خط تولید بازدید می‌کردم، اما برخی شبانه روز کار می‌کردند. در همین فرآیند برخی از دوستان به کرونا مبتلا شدند و در قرنطینه رفتند. عیادت از آنها ممکن نبود اما از طریق تلفن جویای احوالشان می‌شدم. تنها کاری که توانستم برای این افراد انجام بدهم، توضیح فعالیت‌های این عزیزان برای وزیر ارشاد بود؛ به همراه چند نماینده و وزیر ارشاد از نشان های تجاری بازدید کردیم. با وجود این که خیلی از نهاد‌های فرهنگی تعطیل بودند، خدارا شکر کارگروه ساماندهی مد و لباس در این روز‌های کرونایی تعطیل نبود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار