باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

وقتی دلالان با گوجه کشاورزان املت مخصوص می‌پزند

افزایش قیمت ادوات کشاورزی و مداخله دلالان در بازار گوجه فرنگی سبب شده قیمت این محصول سر به فلک بکشد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، در این روز‌های کرونایی، بی‌ثباتی قیمت‌ها در برخی کالا‌ها دیده می‌شود هر چند مسئولان بار‌ها تاکید کرده‌اند که حواسشان به قیمت کالا‌ها و میوه‌وتره بار در بازار‌ها هست.  یکی از مواردی که در هفته‌های اخیر قیمت آن حتی به سه برابر هم افزایش یافته، گوجه فرنگی است.

استان بوشهر به‌عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور محسوب می‌شود و مناطق زیادی از این استان به‌ویژه مناطق مرکزی تا جنوبی استان هرساله به زیر کشت این محصول می‌رود. در طول سال زمین‌های کشاورزی این استان یا در حال آماده سازی برای کشت گوجه فرنگی هستند، یا در حال  کاشت و یا برداشت.

وقتی دلالان با گوجه کشاورزان املت مخصوص می‌پزند/ از زمین کشاورزان تا زمان پخت چقدر آب می‌خورد؟

داستان بالا و پایین شدن عجیب قیمت گوجه فرنگی جدید نیست و هرساله کشاورزان گوجه‌کار در ماه‌هایی از سال از فروش محصول خود سود خوبی می‌برند و ماه‌های دیگر سودشان ناچیز می‌شود و حتی ضرر می‌کنند.

در روز‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت گوجه‌فرنگی در بازار هستیم و قیمت این محصول در برخی نقاط کشور تا ۱۴ هزار تومان نیز پیش رفته است و باعث شده تا بسیاری از مردم قدرت خرید آن را نداشته باشند.

از افزایش ۱۰ برابری قیمت بذر، کود و سم تا حضور واسطه‌گران

یک کشاورز اهل آبدان در شهرستان دیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بیان کرد: برداشت گوجه فرنگی در بخش آبدان هر سال از اواخر آذر آغاز می‌شود و تا نیمه فروردین سال آینده ادامه  دارد.

آقای دهقان افزود: اکنون فصل برداشت در این بخش به پایان رسیده است، اما به علت شرایط جوی نامناسب، وقوع سیل و ریزش تگرگ برداشت مناسبی نداشتیم.

او ادامه داد: گران شدن انواع کود و سموم کشاورزی از یک سو، و  بالارفتن هزینه دستمزد کارگران و حمل و نقل نیز از سوی دیگر باعث شد که هزینه تمام شده این محصول برای کشاورزان زیاد شود و سود اصلی نصیب واسطه‌گران شود.

وقتی دلالان با گوجه کشاورزان املت مخصوص می‌پزند/ از زمین کشاورزان تا زمان پخت چقدر آب می‌خورد؟

یکی دیگر از کشاورزان گوجه‌کار استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: بیش از ۸۰ هکتار زمین دارم که در کشت بهاره هر هکتار ۵۰ تن و در کشت پاییزه حدود  ۱۰۰ تن گوجه فرنگی برداشت می‌کنم.

حجت کرمی با ابراز ناراحتی از گرانی محصولات جانبی کشاورزی بیان کرد: سمی را که پارسال ۱۰۰ هزار تومان می‌خریدم، امسال یک میلیون تومان خریده‌ام.

او ادامه داد: مافیای نهاده‌های کشاورزی بیداد می‌کند، بذری که من از دبی با ارز  آزاد خریده‌ام ارزان‌تر از بذری است که مسئولان با ارز نیمایی  در اختیار کشاورز قرار می‌دهند. پارسال قیمت بذر ۴۰۰ هزار تومان بود اما امسال همان بذر را باید ۲ میلیون تومان بخریم.

این کشاورز عنوان کرد: نشاء گوجه فرنگی که بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان قیمت دارد را ما باید ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان بخریم. همین موارد باعث افزایش قیمت گوجه فرنگی می‌شود.

کرمی گفت: اکنون هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی را سَرِ زمین از ما کیلویی ۴ تا ۵ هزارتومان می‌خرند و به بازار تهران انتقال می‌دهند، آنجا کیلویی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وقتی دلالان با گوجه کشاورزان املت مخصوص می‌پزند/ از زمین کشاورزان تا زمان پخت چقدر آب می‌خورد؟

مدت هاست که دلالی یا واسطه‌گری ، به یکی از بی درمان‌ترین درد‌های اقتصاد ایران تبدیل شده است. پدیده و بحرانی نیست که در بازار‌های ایران رخ بدهد و اثری از نقش مخرب فعالیت‌های دلالی در آن وجود نداشته باشد.

البته ناگفته نماند به هر ترتیب وجود واسطه‌ها در اقتصاد، امری اجتناب ناپذیر است و در برخی مواقع این حضور ضروری است، اما آنچه در این گزارش مورد توجه است، معطوف به فعالیت افسار گسیخته دلالان در بازار است که نظام عرضه و تقاضا در حوزه های گوناگون را تحت الشعاع قرار می دهد.

بیش از ۹۶ درصد گوجه فرنگی بوشهر برداشت شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: برداشت این محصول، اواسط آبان در این استان آغاز می‌شود و مناطق مرتفع در شهرستان جم و بخش‌های ارم و بوشکان شهرستان دشتستان آغازگر برداشت این محصول هستند.

رضا حسین پور با اشاره به رتبه نخست این استان در تولید خارج از فصل گوجه فرنگی، گفت: افزون بر بوشهر، هرمزگان، جنوب فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان، هم تولید خارج از فصل دارند.

او همچنین به خسارت‌هایی که مزارع گوجه فرنگی استان بوشهر از تداوم بارندگی‌ها و ریزش تگرگ، دیده‌اند اشاره کرد و افزود: دو هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع به این علت‎ها آسیب دیدند که این موضوع در کاهش تولید استان موثر بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: بیش از ۹۶ درصد از محصول گوجه فرنگی از ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت گوجه فرنگی در استان بوشهر برداشت شده است.

خسرو عمرانی افزود: عمده محصول گوجه فرنگی در استان بوشهر در سه شهرستان دشتی، دشتستان و دیر به دست می‌آید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، ۵۶۵ هزار تن محصول تولید شود.

وقتی دلالان با گوجه کشاورزان املت مخصوص می‌پزند/ از زمین کشاورزان تا زمان پخت چقدر آب می‌خورد؟

او ادامه داد: برای کمک به کشاورزان گوجه کار در استان بوشهر به متقاضیان آبیاری تحت فشار ۸۵درصد کمک بلاعوض تعلق می‌گیرد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با تاکید بر اینکه سموم مورد استفاده برای محصول گوجه‌فرنگی پس از تایید شورای عالی نظارت بر سموم کشور وارد بازار می‌شود، افزود: اگر تخلفی در این مورد صورت بگیرد با متخلف برخورد و سم غیر استاندارد جمع آوری خواهد شد.

قیمت چگونه تعیین می‌شود؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت گوجه فرنگی است و این محصول قیمت مصوب و تضمین شده ندارد.

عمرانی درباره تاثیر قیمت بذر در قیمت گوجه فرنگی، گفت: امسال ارز نیمایی به بذر گوجه‌فرنگی تعلق نگرفته و همین موضوع سبب افزایش قیمت بذر این محصول شده است، اگر چه بذر کمترین تاثیر را در قیمت محصول دارد و قیمت بذر ۱۰ تا ۱۵ تومان در قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی تاثیر می‌گذارد.

در همین حال مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: اوج برداشت در استان بوشهر، اواخر دی تا اوایل اسفند به ویژه بهمن است و در این زمان استان ما در تعیین قیمت نقش دارد و بعد از استان ما، هرمزگان و جیرفت برداشت کننده اصلی هستند و آن‌ها می‌توانند در قیمت تاثیر بگذارند.

حسین پور افزود: در زمان حاضر که اواخر برداشت در استان بوشهر است، این استان نمی‌تواند در تعیین قیمت نقش داشته باشد.

او گفت: ممنوعیت صادرات به علت شیوع کرونا که باعث کاهش انگیزه تولید شد، و کاهش تولید در استان‌های تعیین کننده قیمت به علت‌های مختلف از جمله مسائل جوی، جزء مواردی است که باعث تغییر قیمت این محصول و گران شدن آن شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در بخش کشاورزی کشور ما نظام مشخصی برای تعیین قیمت وجود ندارد و علاوه بر عرضه و تقاضا موارد دیگری هم در تغییر قیمت‌ها تاثیر دارد.

وقتی دلالان با گوجه کشاورزان املت مخصوص می‌پزند/ از زمین کشاورزان تا زمان پخت چقدر آب می‌خورد؟

گوجه‌هایی که رُب می‌شوند

حسین پور عنوان کرد: پس از چهار یا پنج چین، گوجه‌فرنگی‌ها برای تازه خوری مناسب نیستند و برای تولید رب به کارخانه‌های فرآوری تحویل داده می‌شود.

او افزود: با توجه به کیفیت گوجه فرنگی، برخی اوقات از پنج کیلو و گاهی اوقات از شش کیلو محصول یک کیلوگرم رب به دست می‌آید.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به وجود چهار کارخانه تولید رب در دشتی، دلوار، دیر و کنگان، بیان کرد: هر کیلوگرم گوجه فرنگی ربی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان فروخته می‌شود.

نبود نظامی منسجم برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی باعث شده که هر زمان از سال با افزایش یا کاهش قیمت محصولی رو به رو باشیم. گاه قیمت‌ چنان نجومی می‌شود که دست مصرف کننده از رسیدن به آن محصول کوتاه می‌ماند و گاه چنان افت می‌کند که کشاورز به زور می‌تواند زیر بار خسارتش قامت راست کند.

گزارش از مژده پاینده

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داریوش عباسی
۲۰:۴۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام گوجه کارم امان از گرانی بذر سم کود اجاره زمین تا کیلویی سه هزار تومان خرج خودش است ضمنا پول سبد و کارگر هم به جای خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
یعنی مدیریت محصولات تولیدی زیر صفر زیر صفر من نمیدونم بعضیا حقوق واسه چی میگیرن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
نبود برنامه، واسطه گری، هم کشاورزان و مصرف کنندگان رو هر ساله اذیت میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۸:۴۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام ، سلام ،

عنوان خبر بسیار جالب بود ،


موفق باشید .