همه آنچه که باید درباره کنسول پلی استیشن ۵ بدانید

در این گزارش به طور کامل اطلاعات در دسترس از کنسول PS5 بررسی شده است.

هر آنچه که از کنسول پلی استیشن ۵ باید بدانیدبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، کنسول‌های بازی این روز‌ها به یکی از مهم‌ترین لوازم موجود در خانه‌ها تبدیل شده است و بسیاری از کودکان و حتی بزر‌گسالان وقت زیادی از روز خود را صرف اجرای عناوین رایانه‌ای می‌کنند. شاید بتوان گفت در دو دهه اخیر برترین کنسول‌های بازی موجود در بازار به شرکت‌های سونی و مایکروسافت تعلق گرفته است و این دو شرکت بازار عناوین رایانه‌ای و کنسول‌ها را به طور کامل در انحصار خود در آورده‌اند. در نسل قبلی کنسول‌ها یعنی سری Xbox 360 و PS3 کنسول شرکت مایکروسافت توانست شرکت سونی را به طور کامل از دور رقابت خارج کند و به فروش بسیاربالایی در بخش کنسول و بازی دست پیدا کند.

اما شرایط در نسل فعلی کنسول‌ها به طور کامل فرق کرد و شرکت سونی با عرضه عناوین انحصاری مختلف خود باعث شد سهم عمده‌ای از فروش کنسول در بازار به این شرکت تعلق بگیرد. نسل فعلی کنسول‌های موجود در بازار در سال ۲۰۱۳ معرفی شدند و پس از گذشت هفت سال از عمر دو کنسول PS4 و Xbox One، اکنون زمان بازنشستگی این دو کنسول فرا رسیده است و شرکت‌های مایکروسافت و سونی تقریبا اطلاعات کاملی از دو کنسول نسل بعدی خود را منتشر کرده‌اند.

شرکت مایکروسافت تقریبا تمامی اطلاعات مربوط به کنسول خود را منتشر کرد که شامل ظاهر و سخت افزار کنسول بعدی این شرکت که Xbox Series X نام دارد می‌شود، اما شرکت سونی فعلا اطلاعات سخت افزری و اطلاعات مربوط به کنترلر کنسول خود را منتشر کرده است؛ در ادامه قصد داریم اطلاعاتی که از کنسول PS5 به طور پراکنده منتشر شده بودند و همچنین شایعاتی که می‌توان روی آن‌ها فکر کرد را در کنار یکدیگر و به صورت یکجا معرفی کنیم.

هر آنچه که از کنسول پلی استیشن ۵ باید بدانید

قیمت حدودی کنسول PS5 چه قدر خواهد بود؟

چند هفته پیش بود که اطلاعاتی از قیمت کنسول PS5 در فضای مجازی منتشر شده بود که نشان می‌داد این کنسول دارای قیمت بسیار زیادی خواهد بود. پس ا زمدتی سازنده کنسول PS5 اعلام کرد که شرکت سونی هنوز در حال قیمت گذاری روی این کنسول است و نمی‌توان به طور دقیق قیمت آن را اعلام کرد چرا که این کنسول دارای قابلیت‌های بسیار زیادی است که هر گیمری را جذب خود خواهد کرد و قیمت گذاری روی این کنسول کار بسیار سختی است. این توضح سازنده کنسول PS5 به معنای آن است که کنسول مذکور قطعا قیمتی بسیار بالاتر از کنسول PS4 خواهد داشت، اما وی اطلاعاتی بیشتر از قیمت این کنسول منتشر نکرده است.

از طرفی هم می‌توان حدس زد که کنسول PS5 از کنسول PS4 گران قیمت‌تر باشد چرا که فناوری استفاده در این کنسول تاکنون در هیچ کنسولی استفاده شده بود و همین موضوع گواه بر بالا بودن قیمت این کنسول است؛ همچنین انتظار می‌رود این کنسول قیمتی در حدود ۵۰۰ دلار داشته باشد، با این حال هنوز از سوی سونی عددی دقیق اعلام نشده است.

از طرفی هم کمبود قطعات استفاده شده در کنسول PS5 ممکن است دلیل بالا رفتن قیمت آن شده باشد چرا که در ایام شیوع ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌های تولید کننده قطعات مربوط به کنسول PS5 در این ایام تعطیل شده‌اند و همین عامل ممکن است قیمت کنسول را بالاتر ببرد.

هر آنچه که از کنسول پلی استیشن ۵ باید بدانید

کنسول PS5 چه زمانی عرضه خواهد شد؟

این موضوع گنگ‌ترین قسمتی است که درباره آن می‌توان حدس زد چرا که در حال حاضر اطلاعات مختلفی از این بخش در فضای مجازی منتشر شده است، اما بر اساس آنچه که سونی به طور رسمی اعلام کرده، قرار است این کنسول در تعطیلات سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود؛ این در حالی است که تاریخ عرضه قبلی این کنسول نوامبر گذشته بوده و شرکت سونی آن را به تاخیر انداخته است. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه رسمی کنسول PS5 در وب سایت سونی و عضویت در سامانه این کنسول، از آخرین اخبار منتشر شده درباره آن و همچنین زمان دقیق عرضه این کنسول مطلع شوند.

آیا کنسول PS5 قابلیت اجرای عناوین PS4 را خواهد داشت؟

یکی از اولین اطلاعاتی که از کنسول PS5 منتشر شده بود، قابلیت سازگاری با عناوین کنسول PS4 بود که باعث خوشحالی بسیاری از کاربران شد. این دو کنسول از نظر معماری، طراحی شبیه به هم خواهند داشت؛ این در حالی است که کنسول PS4 توانایی اجرای عناوین کنسول‌های قبلی شرکت سونی را نداشت.

سونی درباره این قابلیت اعلام کرده است که تمامی بازی‌های PS4 روی کنسول جدید این شرکت اجرا نخواهند شد و صرفا صد عنوانی که سونی آن‌ها را آزمایش کرده است روی کنسول PS5 اجرا خواهند شد. علاوه بر این سونی اعلام کرده است که یکی از راه‌هایی که می‌توان از یک کنسول را با قابلیت بازگشت به عقب طراحی کرد، استفاده از تراشه کنسول قدیمی در تراشه کنسول جدید است، اما این کار هزینه‌ای بسیار بالا دارد و شرکت سونی به جای این کار تصمیم گرفت تفاوت‌هایی که تراشه PS4 با PS5 دارد را به تراشه PS5 اضافه کند تا از این طریق قابلیت بازگشت به گذشته در کنسول جدید سونی وجود داشته باشد.

هر آنچه که از کنسول پلی استیشن ۵ باید بدانید

مشخصات کنسول PS5

شرکت سونی در کنسول جدید خود از یک تراشه AMD که از نسل سوم تراشه‌های سری رایزن است استفاده کرده که این تراشه از ۸ میکروچیپ هفت نانومتری Zen 2 تشکیل شده است و توانایی اجرای بازی‌ها با کیفیت 8k را خواهد داشت. کارت گرافیک موجود در این کنسول نیز توسط شرکت Radeon ساخته شده است که از قابلیت ray-racing پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا حد بسیار زیادی بازی‌ها را به واقعیت نزدیک کند. علاوه بر این کنسول PS5 توانایی پخش صدای سه بعدی را نیز دارد که صدایی به شدت طبیعی و نزدیک به واقعیت است.

هارد دیسک استفاده شده در این کنسول از نوع SSD بوده که سرعتی غیر مقایسه با هارد دیسک‌های معمولی موجود در بازار دارد و می‌تواند بازی‌ها را در کمتر از چند ثانیه اجرا کند. از سایر امکانات موجود در PS5 می‌توان به وجود داشتن یک دیسک درایو 4K Blu-Rays اشاره کرد که به این ترتیب کاربران از خرید پخش کننده‌های خانگی بی نیاز خواهند بود.

هر آنچه که از کنسول پلی استیشن ۵ باید بدانید

کنترلر کنسول PS5

چند هفته پیش بود که شرکت سونی به طور رسمی کنترلر کنسول PS5 را معرفی کرد که تغییرات نسبتا زیادی با کنترلر نسل فعلی کنسول شرکت سونی داشت. شرکت سونی درباره این کنترلر اعلام کرد که هدف سونی از ساخت این کنترلر این سات که گیمر امکان هدایت راحت‌تر بازی را داشته باشد و به طور کلی به وسیله این کنترلر گیمر در دنیای بازی غرق شود.

طراحی کنترلر DualSense به طور کلی شبیه به کنترلر کنسول DualShock است، اما این کنترلر دارای تغییرات ظاهری زیادی نسبت به این کنترلر است که آن را بسیار جذاب کرده است. کنترلر این کنسول از قابلیت Haptic feedback استفاده می‌کند که حسی بسیار طبیعی‌تر از گذشته را به گیمر القا خواهد کرد. دکمه‌های موود در این کنترلر نیز بهبود یافته‌اند و زاویه طراحی بازی نیز تغییر کرده است که کنترلر را بسیار خوش دست‌تر از قبل کرده است. دکمه Share نیز جای خود را به دکمه Create داده است که عملکردی بسیار بالاتر از قبل خواهد داشت؛ علاوه بر این کنترلر PS5 از میکروفن داخلی استفاده خواهد کرد.

آیا امکان افزایش فضای ذخیره سازی کنسول PS5 وجود دارد؟

کنسول PS5 به کاربران این امکان را داده است تا گیمر‌ها بتوانند از هارد دیسک‌های خارجی که توسط سونی ساخته نشده‌اند نیز استفاده کنند؛ اما سونی اعلام کرده است که امکان نصب بازی روی هارد دیسک‌های خارجی وجود نخواهد داشت و نصب بازی‌ها صرفا روی هارد دیسک SSD داخلی کنسول انجام خواهد شد. اما این احتمال وجود دارد که در آینده کاربران بتوانند با نصب هارد دیسک خارجی SSD، بازی‌های خود را روی آن‌ها نصب کنند.

آیا کنسول PS5 از PSVR پشتیبانی می‌کند؟

یکی از مدیران شرکت سونی اعلام کرده است که نسل فعلی عینک PSVR موجود در دسترس کاربران با کنسول PS5 مرتبط سازی خواهد شد، اما این شرکت نمی‌تواند اطلاعاتی بیشتر از این را در اختیار گیمر‌ها قرار دهد.

هر آنچه که از کنسول پلی استیشن ۵ باید بدانید

بازی‌های رایانه‌ای کنسول PS5

هنوز مشخص نیست که کلیه بازی‌های موجود در نسل فعلی کنسول‌ها به نسل بعدی نیز وارد شوند چرا که فعلا بیشتر سازندگان بازی‌های سکوت کرده‌اند و شرکت‌های بزرگ حرفی در این رابطه نزده‌اند. در حال حاضر تنها بازی تایید شده برای کنسول PS5، بازی Godfall سات که در سبک RPG ساخته شده و انتظار می‌رود یکی از بازی‌های محبوب این کنسول باشد.

عنوان دیگری که انتظار می‌رود به کنسول PS5 بیاید بازی Final Fantasy VII است چرا که سازنده این بازی اعلام کرده بود از ساخت این بازی برای نسل بعدی کنسول‌ها لذت می‌برد.

رابط کاربری کنسول PS5

رابط کاربری کنسول PS5 به کاربران این امکان را داده است تا کاربران بدون بازکردن برنامه‌ها بتوانند جزییاتی درباره آن‌ها را مشاهده کنند. علاوه بر این کنسول بسیار سریع‌تر از پیش بوت خواهد شد که بخشی از آن به دلیل استفاده از سخت افزاری قدرتمند و بخش از آن به دلیل بهبود رابط کاربری این کنسول است.

گزارش از علی زحمت کش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
❤❤❤❤❤❤❤❤
Germany
Ali
۱۴:۵۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
جالبه خوشم امد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
حدس درسته نه هدس. بی سواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
عشق است سونی و ایکس باکس و دیگر هیچ
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۲۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
هدس یا حدس؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی تونیم بخریم آخه دونستن ویژگی‌هاش چه سودی داره
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۸:۲۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
حدس باید نوشت نه هدس
غلط املایی دارید