مهمترین خدمت دولت در کردستان اجرای زیرساخت‌ها است

یکی از خدمات مهم دولت در کردستان طی سال گذشته اجرای زیرساخت‌ها در این استان بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، وبه نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان، بهرام نصراللهی زاده گفت: سال گذشته به برخی پروژه‌های حوزه راه و ارتباطات (زیرساخت‌ها) در این استان چند برابر بیشتر از مصوب قانون بودجه اعتبار تخصیص داده شده که این امر مهم، موجب تسریع در اجرای طرح‌های این حوزه شد.

او افزود: سال ۹۸ سال ویژه و سختی برای کشور بود که در ابتدای سال با بارندگی‌های گسترده و وقوع سیل در مناطق مختلف از جمله کردستان مواجه بودیم، در طول سال هم مسائل و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم و در پایان سال هم شیوع بیماری کرونا همه مسائل را تحت تاثیر خود قرار داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با بیان اینکه تحریم‌های بدخواهان و دشمنان نظام اسلامی در سال گذشته شدت بیشتری گرفت، ادامه داد: این مساله باعث محدودیت شدید منابع و مسائل اقتصادی کشور شد، ولی با همه این سختی‌ها، دولت اقدامات ارزشمندی در زمینه خدمات‌رسانی و توسعه و آبادانی کردستان انجام داد و با این وجود هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم که مروری بر این خدمات امیدواری را بیشتر و چشم انداز روشنی برای آینده ترسیم می‌کند.

نصراللهی‌زاده یکی از خدمات مهم دولت در کردستان طی سال گذشته را اجرای زیرساخت‌هایی برشمرد که توسعه استان را تسهیل می‌کند و نیاز‌های اصلی را هدف قرار داده است.

او با بیان اینکه کار‌های بزرگ و زیربنایی نیازمند مدت زمان طولانی برای بهره‌برداری است، یادآور شد: در حوزه زیرساخت یکی از برنامه‌های مهم دولت اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی سراسری و بین المللی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با بیان اینکه کردستان از استان‌هایی است که هنوز به شبکه ریلی متصل نشده است، بیان کرد: راه آهن تهران - همدان - سنندج تا همدان تکمیل شده و از همدان تا سنندج نیز عملیات اجرایی آن در دست انجام است.

او با بیان اینکه در این پروژه در قانون بودجه سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه شد، گفت: در سال ۹۸ عملیات اجرایی این طرح فعال‌تر شد و در بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۱۳۰ میلیارد تومان ابلاغ شد که با پیگیری و نگاه ویژه ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور بیش از سه برابر افزایش یافت و به ۳۹۰ میلیارد تومان رسید که ۱۳ برابر اعتبار تخصیص یافته سال ۹۷ بود.

نصراللهی زاده اظهار داشت: ایستگاه راه‌آهن سنندج هم اواخر سال قبل کلنگ زنی و مقدمات کار برای ریل گذاری هم انجام شد که به دلیل همه گیری شیوع بیماری کرونا فعالیت این طرح تعطیل شد تا پس از عادی شدن شرایط از سر گرفته شود.

اویکی از دیگر پروژه‌های حوزه راه و ارتباطات این استان را راه‌های اصلی استان از جمله کریدور شمالغرب به جنوب اعلام کرد که ۳۲۰ کیلومتر آن در استان است و افزود: به بخشی از این کریدور که در محدوده استان است توجه ویژه شد و از این میزان حدود ۱۵۰ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده و حدود ۱۵۰ کیلومتر هم به پیمانکار واگذار شده و در حال اجرا است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان اعتبار این طرح در قانون بودجه ۹۷ را ۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: این اعتبار در قانون بودجه ۹۸ به بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

نصراللهی زاده از گردنه صلوات‌آباد سنندج به عنوان گره ارتباطی مرکز استان با مرکز کشور نام برد و یادآور شد: تعریض ۲۰ کیلومتر از این گردنه سخت گذر که در قانون بودجه حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار داشت با حمایت دولت برای اجرای آن حدود ۴ برابر هزینه شد و اکنون ۵۰ درصد این مسیر زیر بار ترافیک قرار گرفته و مابقی آن هم در چند ماه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

او جاده مهم سنندج - مریوان را از محور‌های پرتردد برای مردم و دارای ارزش اقتصادی به دلیل امتداد تا مرز رسمی و بین المللی باشماق دانست و بیان کرد: این مرز دومین مرز ترانزیتی کشور با حدود ۶ میلیارد دلار ترانزیت در سال است که عملیات اجرایی محور منتهی به آن از سنندج از دهه ۸۰ شروع شده، ولی کار به کندی پیش رفت، ولی در سال ۹۸ اقدامات مهمی برای آن انجام شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان یکی از اقدامات مهم در این محور را احداث تونل بزرگ باغان به طول یک هزار و ۹۰۰ متر عنوان کرد و گفت: کار‌های تاسیساتی آن در حال انجام است و پارسال چند برابر اعتبار مصوب در آن هزینه شد.

نصراللهی زاده اظهار داشت: اتمام محور بیجار - همدان و احداث محور‌های دیواندره - بیجار، بیجار - زنجان و کمربندی برخی شهر‌ها هم کار‌های مهم صورت گرفته توسط دولت در این استان طی سال ۹۸ بوده است.

او در حوزه حمل و نقل هوایی هم به اجرای عملیات فرودگاه دوم استان در سقز اشاره و آن را طرحی استراتژیک برشمرد و افزود: این طرح با سرعت خوبی در حال انجام است و امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان ادامه داد: بخش زیادی از ساختمان ترمینال این فرودگاه اجرا شده و با بهره‌برداری از آن دسترسی مردم منطقه به حمل و نقل هوایی تسهیل می‌شود.

نصراللهی زاده یادآور شد: کردستان یکی از استان‌های پرآب کشور است به همین منظور انتظار هست که این منابع آبی در خدمت توسعه استان قرار گیرد در همین راستا یکی از کار‌های بزرگی که در این حوزه در دست اقدام بود و ادامه پیدا کرد بحث تامین آب شرب پایدار برای جمعیت استان بود.

او بیان کرد: امروز خوشحالم که با اطمینان عرض کنم برای ۷۰ درصد جمعیت شهری تا افق ۱۴۲۵ منابع آبی پایدار تامین شده و تخصیص پیدا کرده است و در این راستا آب‌رسانی به برخی شهر‌های استان انجام شده و برخی هم در دست اقدام است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: آب‌رسانی به شهر بانه از سد عباس‌آباد در سال ۹۸ اعتبار بسیار خوبی داشت و در حال حاضر پروژه در حال انجام است، اما اعتباراتی که برای پروژه آب‌رسانی به شهر سقز از سد چراغ‌ویس تزریق شد بیش از ۱۰ برابر اعتبارات مصوب سال ۹۷ بود.

نصراللهی‌زاده اظهار داشت: پروژه تخصیص آب شرب سنندج از سد آزاد پروژه مهم دیگری بود که پیگیری شد و البته شهر‌هایی مانند قروه، بیجار، حسن آباد یاسوکند، دهگلان و کامیاران که ردیف بودجه نداشتند و از طرفی محدودیت جدی در افزایش پروژه به پیوست قانون بودجه در سال ۹۸ وجود داشت، دارای ردیف اعتباری شدند، با این تفاسیر خوشبختانه منابع آب شرب پایدار برای همه شهر‌های استان تخصیص یافته و تصویب شده و عملیات اجرایی آن‌ها در دست اقدام و اجرا است.

او افزود: در سال‌جاری تصفیه‌خانه آب شرب دیواندره به بهره‌برداری می‌رسد و از طرفی بخشی از نیاز آب شرب شهر مریوان از سد گاران در سال‌جاری محقق می‌شود و مردم مریوان از آب شرب مطلوب سد گاران برخوردار خواهند شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان ادامه داد: دو طرح بزرگ زنجیره فولاد و پتروشیمی دوم استان که بزودی شروع می‌شود، نیاز به منابع آبی بسیار زیادی دارند لذا همین سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه آب استان انجام شده به راحتی نیاز آبی این پروژه‌های اقتصادی را تامین کرده و دغدغه‌ای از این بابت نداریم.

نصراللهی زاده یادآور شد: کشاورزی محور اصلی، سنتی و تاریخی اقتصاد استان بوده بنابراین در این حوزه هم کار‌های ارزشمندی صورت گرفته از جمله اینکه از محل مهار آب‌های مرزی ۱۶ هزار و ۸۱۰ هکتار از اراضی دیم را به اراضی آبی تبدیل کنیم که البته حدود ۷ هزار هکتار آن باغ است که کشاورزان ما درآمد بسیار خوبی از محل باغداری‌های نوین و مکانیزه کسب می‌کنند.

او بیان کرد: این پروژه بسیار خوب پیش رفته و در سال ۹۸ علاوه بر آن تخصیص تا حدود ۱۰۰ هزار هکتار منابع آبی که جزو مطالبات مردم بود به نتیجه رسید و در سد‌هایی که نیاز‌های شرب، کشاورزی و صنعت استان را تامین می‌کند به نتایج بسیار خوبی رسیدیم و برای تکمیل آن‌ها در قانون بودجه سال ۹۹ اعتبارات بسیار خوبی پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: برای تکمیل آب‌رسانی به اراضی پایاب سد گاران به ۱۳۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که عین همین رقم در قانون بودجه سال ۹۹ تصویب و ابلاع شد و دو سد امیرآباد و رمشت در کامیاران حدود ۱۰۰۰ هکتار اراضی جدید را زیر آب می‌برد که شبکه‌های داخل مزارع آن انجام شده و خود دو تا سد مانده بود که حدود ۹۰ میلیارد برای تکمیل آن لازم بود که خوشبختانه عین همین رقم هم مصوب شده و انشاءالله در سال‌جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

نصراللهی‌زاده اظهار داشت: سد سیازاخ که هم آب شرب دو شهرستان دیواندره و بیجار و همچنین آب حدود ۷ هزار هکتار از اراضی را تامین خواهد کرد، اعتبار لازم برای تکمیل آن پیش‌بینی شده است.

او افزود: معتقدم با انجام این تعداد پروژه در حوزه آب، بتدریج شاهد استفاده از دستاورد‌های اجرای این پروژه‌های مهم و حیاتی خواهیم شد و مردم استان تاثیر آن‌ها را در تولید ثروت و ایجاد اشتعال در استان خواهند دید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان هم کار‌های خوبی در حوزه زیرساخت آن انجام شده است بطوری که با آماده‌شدن بیمارستان ۲۳۵ تختخوابی سقز و تحویل موقت آن در اسفندماه به دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد که با این کار سرانه تخت بیمارستانی در کردستان حدود یک دهم درصد از میانگین کشوری بالاتر رفت.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.