بعد از بارش باران هفته گذشته؛

سرریز شدن سد قشلاق سنندج/حجم آب سد‌های کردستان افزایش یافت

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به بارش‌های مناسب صورت گرفته در هفته گذشته، گفت: سد قشلاق سنندج روز گذشته سرریز کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، بارش باران در استان کردستان در چهارمین روز اردیبهشت ماه سال جاری همچنان ادامه دارد و این بارش‌ها نه‌ تنها ‌ آبگرفتگی معابر را به دنبال داشته بلکه باعث افزایش قابل توجه حجم آب پشت سد‌های استان شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان از سرریز شدن سد قشلاق سنندج خبر داد و افزود: تاکنون چهار سد استان بر اثر بارندگی‌های بهاری و افزایش حجم رواناب‌ها سرریز کرده‌اند.

عرفان مؤمن پور با بیان اینکه سد قشلاق سنندج با حجم کامل ۲۱۵ میلیون متر مکعبی بر اثر ورودی‌های آب مناسب سرریز کرده است، افزود: در صورت بالا رفتن حجم مخزن سد قشلاق و افزایش دبی سرریز در روز‌های آینده، دریچه‌های این سد برای کاهش حجم آب باز خواهند شد.

او بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای مدیریت منابع ورودی به مخازن سد‌ها به ویژه سد قشلاق، در صورت لزوم نسبت به بازگشایی دریچه‌های سرریز اقدام خواهد شد، لذا ضروری است کشاورزان و ذینفعان پایین دست این سد از هرگونه فعالیت در اطراف و بستر رودخانه خودداری کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه پیش از این نیز سه سد بانه، زریبار مریوان و سورال دهگلان ۱۰۰ درصد پر شده و سرریز کرده بودند، افزود: هم‌اکنون حجم ذخیره آب مخازن سد‌های استان با حدود ۹۰ درصد پر شدگی به ۲ هزار و ۹۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

مومن‌پور خواستار عدم تردد و توقف بهره‌برداران و کشاورزان در مسیر رودخانه‌ها به ویژه قشلاق شد و گفت: از ۱۶ سدی که در استان آبگیری شده‌اند، هشت سد در حال بهره‌برداری است و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه بارندگی‌های خوب بهاری، چند سد دیگر استان نیز ۱۰۰ درصد پر شوند و سرریز کنند.

او به مدیریت آب ورودی و خروجی و نرم بودن سرریز سد‌های ذکر شده در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در سد‌های سرریز شده تخلیه‌هایی انجام می‌دهیم و تلاش داریم آب را در تراز بالا نگه داریم، چرا که این قسمت از سد‌ها از کیفیت بهتری برای شرب برخوردار هستند.

سد قشلاق در ۱۲ کیلومتری شمال شهر سنندج قرار گرفته و از نوع سد‌های سنگریزه‌ای با هسته رسی است که برای تأمین آب مورد نیاز زمین‌ها و باغات کشاورزی اطراف شهر سنندج و آب آشامیدنی مردم این شهر احداث شده است.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.