مهارت‌های کاری برای موفقیت در دنیای پساکرونا

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که جهان بعد از پشت سر گذاشتن همه‌گیری کرونا به حال پیشین خود باز نخواهد گشت؛ بنابراین برای نجات در جهان آینده به مهارت‌های خاصی نیاز خواهیم داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع ویروس کرونا در جهان باعث ایجاد بحرانی در حوزه بهداشت و درمان شد، اقتصاد جهان را تکان داد، مردم را خانه‌نشین کرد، باعث تعطیلی رستوران‌ها، کافه‌ها، سینماها، پارک‌ها، کلیسا و مساجد شد. از سوی دیگر بحرانی که این ویروس در جهان ایجاد کرد باعث شد که بسیاری از کشور‌ها و دولت‌ها به اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه پزشکی و علم پی ببرند.

پیش‌بینی‌های زیادی در خصوص جهان پساکرونا شده است. بسیاری از متخصصان بر این باورند که دنیا پس از کرونا هرگز به روال سابق خود برنمی‌گردد. در حال حاضر یکی از سوالات اصلی هر انسانی این است که جهان پساکرونا به چه شکل خواهد بود؟ ناشناخته‌های زیادی در خصوص نحوه تغییر و تحول جهان بعد از پایان ویروس کرونا وحود دارد. گمان می‌رود که ادارات، دفاتر و محل کار دستخوش بیشترین تغییرات شوند و در نتیجه مهارت‌های کاری نیز دچار تحول شوند. در ادامه به معرفی مهارت‌های کاری مورد نیاز در جهان پساکرونا را معرفی می‌کنیم.

سازگاری و انعطاف‌پذیری

بدون تردید می‌توان گفت که نحوه کارکرد کمپانی‌ها در جهان پساکرونا تغییر خواهد کرد. دنیا همواره در حال تغییر و تحول است، اما همه‌گیری کرونا این روند را سرعت بخشیده است. پیش‌بینی می‌شود که تنها چند شغل همیشگی وجود خواهد داشت. اگر شخصی بخواهد در جهان پساکرونا موفقیت شغلی داشته باشد، باید قادر به سازگاری با دنیای همیشه در حال تغییر و تحول کار باشد و بتواند به طور دائم مهارت‌های جدید یاد بگیرد و مهارت‌های قبلی خود را به‌روزرسانی کند.

درک فناوری

یکی از بهترین راه‌های آماده شدن برای جهان پساکرونا یادگیری مهارت‌های فناورانه است. همه‌گیری کووید-۱۹ تحولات دیجیتال بسیاری را در کمپانی‌ها رقم زد، بنابراین شرکت‌ها پس از این تلاش می‌کنند تا در برابر شیوع‌ها و اختلالات آتی مقاوم‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشند. واقعیت این است که تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، کلان داده، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و افزوده و روباتیک در آینده به تجارت‌های منعطف و قوی تبدیل می‌شوند که در برابر بیماری‌های همه‌گیر مقاوم‌تر هستند. فرقی نمی‌کند که در کارخانه کار می‌کنید یا حسابدار یک شرکت هستید، در جهان پساکرونا باید بتوانید با ابزار‌های فناورانه کار کنید.

خلاقیت و نوآوری

اهمیت خلاقیت و نوآوری باری دیگر طی همه‌گیری کرونا دیده شد. تجارت‌ها با به کارگیری خلاقیت و نوآوری موفق شدند راهی برای ارائه خدماتشان پیدا کنند (مانند پلت‌فرم‌هایی که خدمات آنلاین ارائه می‌دهند) یا محصول جدید و مورد نیاز جامعه را بسازند (مانند کارخانه فرمول یک مرسدس که به جای ماشین مسابقه، دستگاه تنفسی می‌سازد). در دنیای پساکرونا به قوه ابتکار انسان برای اختراع، تولید محصولات جدید و روش‌های نوین نیاز است؛ بنابراین خلاقیت انسان در آینده ضروری خواهد بود.

سواد اطلاعاتی

اطلاعات سوختی است که چهارمین انقلاب صنعتی را به جلو می‌برد. اطلاعات برای هر شرکت و کارخانه‌ای حیاتی است. یک کمپانی با اطلاعات درست می‌تواند تأثیر اختلالات بر آینده را پیش‌بینی کنند و برنامه‌ای برای ارائه خدمات و محصولات درست به مشتریان بچینند. کمپانی‌هایی که ترند تجارت و تغییر نیاز مشتریان را درک کند، می‌تواند بهترین و سریع‌ترین خدمات را به مشتریان طی همه‌گیری‌های آینده ارائه بدهد. با این حال اطلاعات بدون داشتن سواد اطلاعاتی نمی‌تواند مفید باشد؛ بنابراین افرادی که سواد اطلاعاتی دارند و می‌توانند با استفاده از آن تصمیم‌گیری کنند، در جهان پساکرونا بهترین نوع نیروی انسانی به شمار می‌روند.

تفکر انتقادی

اقتصاد جهان پساکرونا نیاز به بازسازی دارد، به همین دلیل تفکر انتقادی یکی از مهارت‌های مورد نیاز در آینده خواهد بود. با همه‌گیری کووید-۱۹ شاهد افزایش انتشار اخبار جعلی و ارائه اطلاعات نادرست هستیم. در حالی که رهبران، تجارت‌ها و دولت‌ها تلاش می‌کنند مقصری پیدا کنند تا مسئولیت این شرایط را برعهده بگیرد، نیاز به تفکر انتقادی بیش از پیش احساس می‌شود. افرادی که می‌توانند اعتبار اطلاعات را از منابع مختلف ارزیابی کنند، در جهان پساکرونا بسیار ارزشمند خواهند بود. هر اطلاعاتی قابل‌اعتماد نیست بنابراین سازمان‌ها برای درک بهتر از موقعیت و تصمیم‌گیری درست نیاز به تفکر انتقادی خواهند داشت.

مهارت‌های دیجیتال و کدنویسی

تحول دیجیتال سازمان‌ها به دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا سرعت زیادی گرفته است؛ بنابراین افراد دارای مهارت‌های دیجیتال از جمله کدنویسی، توسعه وب و بازاریابی دیجیتال بیشتر از همیشه مورد توجه قرار می‌گیرند. افرادی که می‌توانند تجارت را به شکل دیجیتال به پیش ببرند و باعث موفقیت آن در زمان بحران اقتصادی یا همه‌گیری شوند، در صدر جدول نیازمندی‌های استخدام قرار دارند.

رهبری

یکی از تغییرات که در جهان پساکرونا شاهد آن خواهیم بود، نحوه رهبری است. به عبارت دیگر افراد بیشتری، در هر سطحی از یک ارگان، در جایگاهی قرار می‌گیرند که دیگران را رهبری کنند. این تحول در صورتی که دورکاری‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه داشته باشد، اتفاق می‌افتد و باوجود ماشین‌ها و اتوماسیون قوت خواهد گرفت. اقتصاد در جهان پساکرونا به طریق رشد پیدا خواهد کرد، بنابراین افراد بیاد بتوانند از پس کار گروهی بربیایند و در صورت لزوم رهبری گروه را برعهده بگیرند. افرادی که مهارت رهبری بیشتر و بهتری داشته باشند، بتوانند اعضای تیم را تشویق کنند و همکاری را ترویج دهند، در آینده نقش حیاتی ایفا خواهند کرد.

هوش هیجانی

مهارتی که ارتباط نزدیکی با رهبری دارد و در شرایط چالش‌برانگیز و نامشخص حیاتی به شمار می‌رود، هوش هیجانی است. توانایی درک، بروز و کنترل احساسات خود و دیگران را هوش هیجانی نام دارد. در مواقعی که افراد احساس نامشخصی در خصوص شغل یا آینده کاری خود دارند، بهترین راه ایجاد ارتباط در سطح احساسی با آنهاست. در جهان پساکرونا هر شرکت و سازمانی در هر اندازه‌ای به افرادی نیاز دارد که هوش هیجانی بالایی دارند.

تعهد به یادگیری مادام‌العمر

براساس گزارش‌ها، تنها در پنج سال آینده ۳۵ درصد از مهارت‌هایی که در حال حاضر ضروری هستند، تغییر خواهند کرد؛ بنابراین تنها یک راه برای به‌روز ماندن در جهان پساکرونا وجود دارد و آن هم تعهد به یادگیری مادام‌العمر است.

افرادی که مهارت‌های پیشرفته و تخصصی دارند حتی در یک بازار کار کساد نیز خواهان بسیاری دارند و احتمال بیکاری آن‌ها بسیار کمتر است. البته جای نگرانی نیست چراکه یادگیری مهارت‌های جدید آسان‌تر از همیشه شده است. این روز‌ها برای یادگیری یک مهارت جدید نیازی به کلاس‌های طولانی و هزینه‌های بالا نیست، هر کسی می‌تواند به راحتی از کلاس‌های آنلاین و رایگان استفاده کند تا مهارت جدیدی برای جهان پساکرونا یاد بگیرند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار