کوچ سخت آموزش به سوی فضای مجازی

شیوع ویروس کرونا دانش آموزان را به صورت مجازی پای کلاس درس نشاند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع ویروس کرونا با تعطیلی مدارس همراه بود، اما آموزش در این ایام تعطیل نشد و بار اصلی این آموزش بر دوش معلمانی گذاشته شد که ساعات زیادی از روز را به آموزش از طریق تهیه فیلم، عکس و ارسال فایل صوتی، بررسی تکالیف و گرفتن امتحان از طریق فضای مجازی و تماس با خانواده‌ها و پیگیری آموزش دانش‌آموزان صرف می‌کنند.

امسال که مشتاقان علم و دانش در میانه راه علم اندوزی بودند و می‌رفت تا در هوای دل انگیز بهاری خنده‌های کودکانه نونهالان باغ علم و دانش در مدارس طنین انداز شود، مهمانی ناخوانده فضا‌های آموزشی را از بیم ابتلای کودکان به بیماری همه گیری به تعطیلات اجباری کشاند.

در حالیکه جامعه به سوی بیم و هراس ابتلای همه گیر این بیماری فرو می‌رفت و تلاش‌های برای وقفه در امر آموزش می‌شد آنان که در برابر این موضوع قد علم کردند و درس عشق و ایثار را برای دانش آموزان مرور کردند معلمان سنگربانان علم ودانش بودند.

اگرچه در رویارویی با بیماری کووید ۱۹ مدافعان سلامت از هیچ کوشش شبانه روزی دریغ نکردند، اما مدافعان آموزش نیز بلافاصله در عرصه علم ودانش حضور یافتند و با راه اندازی کانال‌ها و آموزش‌های مجازی فرزندان این مروز و بوم را در حلقه علم و دانش گردهم آوردند.

عاشقان عرصه علم و دانش با برگزاری کلاس‌های مجازی و تداوم امر آموزش باغ علم آوزی و نونهالان آن را از گزند ویروس کرونا ایمن نگه داشتند و با آموزش‌های مستمر و ایجاد نشاط و شادابی برای دانش آموزان و دانشجویان گلستان علم و دانش را از خزانی نابهنگام به دور نگه داشتند.

در حالیکه معلمان مدارس بدون هر وقفه‌ای رسالت پیامبر گونه خود را روز‌های هراس و دلواپسی کرونایی به فراموشی نسپردند وزارت آموزش و پرورش نیز با راه اندازی شبکه ملی شاد سعی در تداوم آموزش‌ها و برگزار کلاس‌های آموزشی دانش آموزان داشت و بسیاری از دانش آموزان این مرز و بوم را بهره‌مند از آموزش‌های یکپارچه و به موقع نمود.

اما نبود زیرساخت‌های لازم در برخی مناطق محروم و نبود امکانات کافی برای دانش آموزان این مناطق نیز چالش‌هایی را ایجاد کرد که بازهم معلمان این مناطق بار نبود امکانات و زیرساخت‌ها را بردوش کشیدندو با ایجاد محتوا‌های آموزشی و آموزش‌های لازم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی مانع از وقفه آموزش این دانش آموزان شدند.

چالش‌های پیش روی معلمان در آموزش‌های مجازی و روزگار کرونایی

فرزانه میرزاوند معلم پایه دوم ابتدایی گفت: با وجود اینکه در نخستین روز‌های تعطیلات مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا آموزش‌های دروس دانش آموزان از طریق کانال‌های مجازی و به صورت خودجوش اغاز شد، اما همچنان پس از گذشت بیش از ۲ ماه برخی از دانش آموزان موفق به پیوستن به آموزش‌های مجازی نشده اند.

او مشکلات اقتصادی خانواده‌ها در تامین گوشی‌های هوشمند و یا عدم توانمندی والدین در برقراری ارتباط از طریق کانال‌های مجازی را دلیل این مشکل دانش آموزان برشمرد و افزود: زیرساخت‌های لازم برای آغاز آموزش‌های مجازی بصورت غیرمنتظره در سیستم آموزشی مدارس وجود نداشت و همین امر چالش‌هایی را برای معلمان و دانش آموزان در پی داشته است.

میرزاوند همچنین به تعداد چند دانش اموز در یک خانوداه را یکی دیگر از این مشکلات برشمرد و گفت: در برخی از خانواده‌ها چند دانش آموز به ناچار باید از گوشی هوشمند پدر یا مادر استفاده کنند که در برخی موارد به دلیل اشتغال والدین و دانش آموزان دچار کمبود زمان کافی برای استفاده از آموزش‌های مجازی و انجام دادن به موقع تکالیف هستند.

او با اشاره به لزوم استفاده از گوشی هوشمند برای تداوم آموزش‌ها ادامه داد: با فعال شدن شبکه شاد حتی شهر‌ها و مناطق دارای زیرساخت نیز لزوم استفاده از گوشی‌های هوشمند در روزگار کرونایی ومشکلات اقتصادی غم مضاعفی برای خانوده‌ها به دنبال داشت و هزینه‌های تهیه گوشی‌های هوشمند را بر برخی خانواده‌های بی بضاعت تحمیل کرده است.

امیررضا طاهری معلم یکی از مناطق دورافتاده بخش شاهیوند شهرستان چگنی نیز به نبود زیرساخت‌های لازم دانش آموزان این منطقه برای بهره گیری از شبکه شاد و آموزش‌های مجازی اشاره کرد و گفت: در روزگاری که رعایت فاصه اجتماعی و لزوم در خانه ماندن یک اصل اجتناب ناپذیر برای پیگیری از شیوع ویروس کرونا است نبود امکانات لازم برای تداوم آموزش‌های دانش آموزان مشکلاتی را برای دانش آموزان و معلمان این مناطق ایجاد کرده است.

او به ایجاد درسنامه‌ها و محتوا‌های آموزشی از طریق سی دی و رساندن این محتوا‌ها به دانش آموزان اشاره کرد و اظهار داشت: در حقیقت این نحوه آموزش برای دانش آموزان افت تحصیلی به همراه داشته است و اغلب دانش آموزان آنگونه که باید نتوانسته اند از محتوای درسی استفاده لازم را ببرند که در این راستا معلمان ناچار به برگزاری کلاس‌های درس با رعایت فاصله اجتماعی و پی گیری وضعیت تحصیلی دانش آموزان از روش‌های قابل اجرا هستند.

نیمی از مدارس لرستان در شبکه «شاد» فعال شدند

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان با اشاره به اینکه در حال حاضر نیمی از مدارس لرستان در شبکه «شاد» فعال شده‌اند، گفت: ۸۰ درصد مدارس استان در ذیل شبکه شاد فعالیت خواهند کرد.

علیرضا نخعی با اشاره به اینکه امروز ما طولانی‌ترین تعطیلات را در طول تاریخ آموزش و پرورش تجربه می‌کنیم و به واسطه شیوع ویروس کرونا با شرایط کاملاً غیرمترقبه‌ای مواجه شده ایم، اظهار داشت: خیلی مهم است که در کنار سلامت دانش آموزان، تعلیم و تربیت آن‌ها نیز لطمه نبیند.

او با بیان اینکه به دنبال حاکم شدن این شرایط، برای آموزش و تعلیم دانش آموزان نیز برنامه ریزی شد و در ابتدا به شکل فراگیر و ملی از طریق شبکه آموزش سیما آموزش‌های لازم به بچه‌ها ارائه شد، تصریح کرد: در استان نیز گروه‌های آموزشی با تشکیل جلساتی، محتوای آموزشی مورد نیاز دانش آموزان را تدوین کردند که هم به صورت الکترونیک و هم به شکل مکاتبه‌ای و درس نامه‌های خودآموز تهیه شد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه در مناطقی که امکان دسترسی به اینترنت نبود درس نامه‌های خودآموز توزیع شد، افزود: البته معلمان و مدیران ۸۰ درصد مدارس استان از قبل در شبکه‌های ارتباطی با دانش آموزان و اولیای آن‌ها در ارتباط بودند و همین موضوع کمک کرد که وقفه‌ای در تحصیل دانش آموزان رخ ندهد.

نخعی با اشاره به اینکه خلاء موجود در این روش تدریس و آموزش این بود که امکان رصد دقیق فرآیند حضور مدارس در فضای مجازی وجود نداشت و بعضاً آموزش‌ها پراکنده بود، اظهار داشت: در این راستا ضرورت ایجاد یک شبکه قابل رصد و ایمن احساس می‌شد و لذا آموزش و پرورش کار گسترده‌ای را شروع کرد و امروز شبکه اختصاصی تدریس در فضای مجازی با نام شبکه «شاد» فعالیت خود را آغاز کرده است.

او با بیان اینکه از هفته قبل کار این شبکه به صورت عملیاتی آغاز شد و در ابتدا نیز فعالیت این شبکه با حضور مدارس ابتدایی آغاز شد، تصریح کرد: در لرستان نیز از هفته قبل فعالیت شبکه شاد در مقطع ابتدایی آغاز شده و در حال حاضر مدارس متوسطه نیز به تدریج وارد شبکه می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: امکان حضور ۱۰۰ درصدی همه مدارس در این شبکه وجود ندارد، اما ۷۷ تا ۸۰ درصد مدارس در ذیل شبکه شاد فعالیت می‌کنند و برای ۲۰ درصد دیگر مدارس نیز تدبیر و برنامه ریزی دیگری شده است.

او ادامه داد: فعالیت در شبکه شاد یک نظم خاصی دارد و ساعت فعالیت‌ها دقیقاً مثل مدرسه منظم است و ساعت آموزش از ۸ صبح آغاز می‌شود و به همان شکل مدرسه برنامه درسی ارائه می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه در شبکه شاد هر معلم سر کلاس درس دانش آموزان خود حاضر می‌شود، افزود: آموزش و پرورش نیز می‌تواند نظارت کاملی بر این شبکه داشته باشد.

نخعی اظهار داشت: در آینده و پس از رفع ویروس کرونا نیز می‌توان از شبکه شاد در اوقات فراغت دانش آموزان، تعطیلات تابستانی و یا برنامه‌های درسی ویژه و فعالیت‌های فرهنگی بهره بگیریم.

۲۱ درصد دانش آموزان فاقدگوشی هوشمند هستند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان نیز با بیان اینکه ۲۱ درصد دانش آموزان استان فاقد گوشی هوشمند بوده و دسترسی به اینترنت ندارند، اظهار داشت: در این راستا ارسال درسنامه و بسته‌های آموزشی مکتوب در قالب بسته‌های درسی خودآموز توسط راهبران و معلمان، استفاده از ظرفیت افراد باسواد در خانواده ها، اعزام هفتگی راهبران به مدارس چندپایه روستایی و عشایری و پیگیری روند آموزش، بهره گیری از ظرفیت معلمان بومی روستا‌ها جهت پوشش آموزشی روستای محل سکونت و روستا‌های هم جوار انجام شده است.

رقیه معتمدی گفت: چهار پویش و جشنواره در ایام تعطیلی مدارس در قالب پویش فرهنگی، "آموزگار سپاس" با عنوان بهترین جمله، متن یا عکس در خصوص خدمت جهادی معلمان، حدود ۱۷۰ اثر به استان ارسال شد، همچنین جشنواره قصه گویی به زبان‌های بومی و محلی (ویژه نوآموزان پیش دبستانی)، برگزاری جشنواره قصه گویی و قصه نویسی (ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی) با عنوان عید و داستان با محوریت اقدامات بهداشتی، فردی و اجتماعی و بیان احساسات و تجارب در خانه ماندن و دور بودن از مدرسه، جشنواره تدریس در قالب فیلم کوتاه (ویژه معلمان) برگزار شد.

او گفت: خانواده‌ها می‌توانند با شماره گیری ۴۳۰۸۱ بدون پیش شماره و از طریق تلفن همراه، سوالات و ابهامات خود را در خصوص شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) با کارشناسان در میان گذاشته و از راهنمایی‌های این عزیزان بهره‌مند شوند.

معاون آموزش ابتدایی در پایان ضمن ارج نهادن به تلاش بی وقفه، شبانه روزی و جهادی معلمان در تداوم امر آموزش در ایام تعطیلات خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با طراحی این شبکه امکان نظارت و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، هماهنگی و انسجام فعالیت‌های آموزشی در فضای مجازی امن و انعطاف پذیر را به وجود آورده است.

عضویت ۴۰ هزار دانش آموزمقطع ابتدایی لرستان در شبکه شاد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان همچنین گفت: اگرچه مدارس تعطیل هستند، اما جریان آموزشی تداوم دارد و آموزش در این استان تعطیل نیست.

معتمدی با بیان اینکه قبل از تشکیل شبکه شاد با تلاش و همکاری خودجوش معلمان استان در گروه‌های مجازی آموزش دانش آموزان پیگیری و تدریس و آموزش جریان داشت، عنوان کرد: با پیشنهاد راه اندازی شبکه شاد فعال سازی این شبکه در استان در دستور کار جدی قرار گرفت و دانش آموزان علاوه بر استفاده از ظرفیت آموزشی شبکه آموزش دروس خود را بصورت روزانه از طریق ارتباط با معلمان خود فرا می‌گیرند.

او اظهار داشت: در راستای تداوم آموزش دانش آموزان برای مناطق محروم استان نیز که زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی از طریق شبکه شاد فراهم نیست از همان روز‌های نخست شیوع بیماری کرونا با راهبران آموزشی و معلمان استان اقدام به تولید محتوا، درسنامه‌های خود آموز و سی دی کردند و این مطالب از طریق راهبران آموزشی و حتی معلمان در برخی مناطق قرار گرفت.

معتمدی با بیان اینکه شبکه شاد فضایی برای انسجام بخشی و هماهنگی دانش آموزان در سراسر کشور است، ادامه داد:اگر چه این شبکه فرصتی مهم برای آموزش مجازی برشمرده می‌شود، اما متاسفانه در برخی مناطق این استان زیرساخت‌های لازم برای آموزش دانش آموزان مهیا نشده است و در این راستا مشکلاتی پیش رو قرار دارد.

او اظهار داشت: تاکنون در مجموع ۷۰ درصد معلمان و دانش آموزان مقطع ابتدایی استان تحت پوشش شبکه شاد قرار دارند و این در حالی است که از مجموع ۱۸۴ هزار دانش آموز ابتدایی لرستان تنها ۴۰ هزار در شبکه شاد عضو شدند.

معتمدی ادامه داد: مشارکت دانش اموزان مقطع ابتدایی لرستان در شبکه شاد پایین است و تنها ۲۰ درصد دانش اموزان تاکنون در این شبکه عضو شدند.

او با اشاره به چالش‌های پیش روی دانش آموزان ابتدایی لرستان در راستای عضویت در شبکه شاد عنوان کرد: در این راستا بر اساس ارزیابی‌های انجام شده ۳۲ هزار دانش اموز در این مقطع امکان دسترسی به اینترنت و فضای مجازی دارند.

معتمدی با بیان اینکه در برخی خانواده‌ها تعداد دانش آموزان و کمبود گوشی وجود دارد عنوان کرد: در این راستا اپلیکیشنی طراحی و در فضای مجازی قرار گرفته که امکان دسترسی ۲ دانش آموز از یک گوشی هوشمند را فراهم کرده است.

او ادامه داد: اکنون در مناطق محروم استان آموزش فرد به فرد توسط معلمان این مناطق، استفاده از درسنامه، شبکه آموزشی در کلاس‌های چند پایه استان در حال انجام است و همچنین از طریق کارشناسان و راهبران بسته‌های آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

معتمدی بر نقش مهم و تاثیرگذار والدین در تداوم آموزش‌های مجازی تا پایان سال جاری تاکید کرد و گفت: این نحوه آموزش نیازمند حمایت و پیگیری والدین بوده که بصورت رسمی در سطح کشور و استان آغاز شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان در خصوص مشکلات موجود در دسترسی دانش آموزان به این شبکه به منظور عضویت در روز‌های نخستین ادامه داد: به دلیل تعداد بالای دانش آموزان و حجم برنامه برای عضویت دانش آموزان مشکلات ایجاد شد که خوشبختانه به سرعت پیگیری شد.

او ادامه داد: از مجموع دانش آموزان ابتدایی در استان ۲۲ درصد به فضای مجازی دسترسی ندارند و از مابقی دانش آموزان نیز تنها ۲۵ درصد عضو شبکه شاد شدند و ۵۳ درصد متاسفانه به دلیل مشکل شبکه شاد نتوانستندبه شبکه وارد نشدند.

معاون آموزش ابتدایی اموزش و پرورش لرستان گفت: متاسفانه برای عضویت افراد باقیمانده که امکان استفاده ازگوشی هوشمند ندارند فعلا برنامه‌ای در نظر گرفته نشده استو از طریق شبکه آموزش و درسنامه آموزش آن‌ها در حال پیگیری است.

ثبت نام ۹۵ درصد مدیران و ۴۰ هزار دانش آموز مدارس متوسطه لرستان در شبکه شاد

معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: با شیوع بیماری کرونا در استان کمیته رصد و پایش و برنامه‌هایی در ۸ قطب استان تشکیل شد و در این راستا در هر شهرستان منطقه رابط‌های اجرایی ثبت نام و انتخاب شدند.

نصرالله بازگیران اظهار داشت: در این راستا سرگروه‌های آموزشی استان با سر گروه‌های شهرستان‌ها ارتباط گرفتند و در این راستا تولید محتوا در درس‌های آموزشی مورد پیگیری قرار گرفت.

او با اشاره به برنامه‌های تبیینی و تبلیغ راه اندازی شبکه شاد در صدا وسیما و حضور مدیرکل در برنامه‌های تلویزیونی و اطلاع رسانی در این زمینه ادامه دارد: ۸۹ درصد مدیران و در کانال‌های مجازی و شبکه شاد بر اساس آمار دبیرخانه ثبت سنجش آموزش ثبت نام کردند.

بازگیران با بیان اینکه تدریس برای تمام دانش آموزان شهرستان‌ها و مناطق استان در حال انجام است عنوان کرد: پیگیری مشکلات فنی افرادی که تاکنون موفق به ثبت نام در شبکه شاد نشدند ادامه دارد.

او با بیان راه اندازی شبکه شاد تحول عظیمی در آموزش و پرورش به دنبال دارد اظهار داشت: نواقص و مشکلات این شبکه در حال پیگیری است و در مناطق محروم که به دلیل عدم وجود زیرساخت ها، اینترنت و گوشی هوشمند امکان استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان وجود ندارد با تدوین درسنامه وتولید محتوا آموزش تداوم دارد و در برخی مناطق حتی معلمان خیر در فضای باز اقدام به آموزش دانش آموزان کردند.

بازگیران گفت:در مناطق محروم لرستان ۹۸ درصد پوشش تلویزیون وجود دارد و امکان استفاده از آموزش‌های شبکه آموزش فراهم شده و در مابقی مناطق نیز درسنامه در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و حتی نحوه اتصال گوشی به تلویزیون و امکان استفاده از شبکه شاد از این طریق در مناطق محروم اطلاع رسانی شده است.

در سال تحصیلی جاری ۳۵۲ هزار دانش آموز با حضور ۳۰ هزار فرهنگی در این استان مشغول تحصیل هستند.

منبع ایرنا

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار