ردپای پنهان دولت آمریکا در انتشار شایعات مرگ کیم جونگ اون

پس از انتشار شایعات گسترده درباره مرگ رهبر کره شمالی، گزارش‌ها حاکی از سرچشمه گرفتن این شایعات از یک رسانه مورد حمایت مالی دولت آمریکاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پس از هفته‌ها گمانه زنی درباره غیبت طولانی مدت رهبر کره شمالی، روز شنبه، اول می، کیم جونگ اون با حضور در مراسم افتتاح کارخانه‌ای در شمال این کشور، بار دیگر در معرض دید عموم قرار گرفت و بر تمامی شایعات مربوط به مرگ یا آسیب مغزی خود خط بطلان کشید.

حضور ناگهانی کیم جونگ اون در انظار عمومی پس از هفته‌های گمانه زنی و شایعه پراکنی درباره سلامتی او، سوالات بسیاری را مطرح کرد، بویژه اینکه شایعات مرگ او از کجا نشات گرفت و چه کسی در پس این شایعات آن‌ها را هدایت می‌کرد؟

ماجرا از کجا آغاز شد؟

آغاز شایعه پراکنی‌ها درباره محل اقامت کیم جونگ اون از اواسط آوریل (فروردین) ، به دنبال غیبت او در سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی و پدربزرگ او برمی گردد. این در حالی بود که رهبر کره شمالی در جلسه حزب حاکم کارگران کره در یازدهم آوریل نیز حاضر نشده بود.

سررشته این ماجرا روزنامه «ان کی»، روزنامه آنلاین مستقر در کره جنوبی بود، که بودجه مالی خود را از یک موسسه موقوفات ملی برای دموکراسی، یک نهاد مورد حمایت مالی دولت آمریکا با هدف ترویج دموکراسی در خارج از این کشور، دریافت می‌کند. روزنامه «ان کی» اولین بار شایعات مربوط به عمل جراحی قلب کیم جونگ اون و وخامت شرایط جسمی او را منتشر کرد. اما این خبر جنجالی بر پایه چه اطلاعاتی منتشر شد؟ بررسی ها، به یک منبع اطلاعاتی ناشناس در کره شمالی رسید.

شبکه خبری سی ان ان اولین رسانه معتبر بود که با استناد به اظهارات یک مقام آگاه آمریکایی این خبر را منتشر کرد. این مقام آمریکایی در ۲۱ آوریل به شبکه سی ان ان اعلام کرد منابع اطلاعاتی این کشور گزارش‌های مربوط به وخامت حال جسمی کیم جونگ اون، پس یک عمل جراحی قلب را تحت بررسی دارند.

همزمان مقامات کره جنوبی سعی کردند موضع محتاطانه را در این میانه اتخاذ کنند و در بحبوحه بالا گرفتن شایعات اعلام کردند هیچ نشانه غیرعادی در همسایه شمالی خود که سلامت کیم جونگ اون را مورد تردید قرار دهد، مشاهده نکرده اند. واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اما جالب توجه بود. او در ابتدا برای کیم آرزوی سلامتی کرد، اما بسرعت در چرخش موضعی آشکار گفت گزارش سی ان ان غلط و بر اساس اسناد قدیمی است.

اما سناتور لیندسی گراهام، هم حزبی ترامپ نظر دیگری داشت. او در مصاحبه ای با فاکس نیوز با اطمینان از مرگ کیم جونگ اون سخن می گفت و اعلام کرد اگر غیر از این باشد تعجب خواهد کرد.

در ۲۶ آوریل، یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور کره جنوبی در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان، بار دیگر شایعات مرک کیم را رد و تاکید کرد تا جایی که سئول اطلاع دارد حال رهبر کره شمالی خوب است.

در روز‌های پایانی آوریل، رسانه‌های کره شمالی که تا این لحظه همچنان سکوت کرده بودند، چند بیانیه از سوی کیم جونگ اون خطاب به مقامات خارجی و کارگران ساختمانی در سامجیون در شمال این کشور منتشر کردند. اما عدم انتشار عکس یا ویدئویی از کیم جونگ به ادامه این شایعات کمک کرد و برخی رسانه‌های آمریکایی و کره جنوبی پا را فراتر گذاشتند و از مرحله پس از رهبر کره شمالی سخن گفتند و برخی شخصیت‌ها را برای جانشینی وی نامزد کردند که کیم یو جونگ خواهر ۳۱ ساله وی و عضو دفتر سیاسی حزب حاکم و از نزدیک‌ترین مشاوران رهبر کره شمالی از جمله آن‌ها بود.

در این میانه رسانه‌های آمریکایی از جمله واشنگتن پست و نیویورک تایمز به طرح سناریو‌های آخرالزمانی پس از مرگ کیم پرداختند و از احتمال وقوع یک بحران مرزی پناهجویان و حتی احتمال وقوع یک حمله نظامی به کره شمالی که می‌تواند به جنگی هسته‌ای بینجامد، سخن به میان آوردند.

اول ماه می‌ و پایان غیبت کیم

در ابتدای ماه می‌تلویزیون دولتی کره شمالی، کیم جونگ اون را پس از ۲۰ روز غیبت، در مراسم افتتاح کارخانه‌ای در شهر سانچون در شمال کره شمالی نشان می‌داد. عکس‌هایی که توسط شبکه خبری کره شمالی منتشر شد، کیم را در حال برش روبان قرمزی در مراسم افتتاحیه نشان می‌داد. یک روز بعد فیلمی ویدئویی منتشر شد که در آن رهبر کره شمالی را در حال گفتگو با مقامات این کشور بود و ظاهرا از سلامت و روحیه خوبی برخودار بود.

برغم حضور کیم جونگ اون در انظار عمومی، روزنامه ان کی نیوز، که ارتباطاتی با سازمان سیا دارد، عکس‌ها و ویدئو منتشر شده درباره رهبر کره شمالی را به چالش کشید و این بار اعلام کرد نشانه‌ی روی دست کیم، که در فیلم جدید منتشره از او مشهود است، گزارش‌های پیشین درباره عمل جراحی قلب او را تائید می‌کند.

اما روز یکشنبه یک مقام رسمی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، با رد این ادعا‌ها به خبرگزاری یونهاپ گفت دلایلی داریم که کیم جونگ اون عمل جراحی نداشته، ولی از افشای جزئیات آن معذوریم. همچنین روز یکشنبه حزب حاکم کره جنوبی خواستار عذرخواهی دو نماینده مجلس این کشور، به دلیل نقش احتمالی آن‌ها در پخش اخبار جعلی درباره سلامتی کیم جونگ اون شد.

اسپوتنیک در پایان بدون اشاره به چرایی هدایت چنین شایعاتی از سوی رسانه های وابسته به دولت آمریکا نوشت: شرکت‌های رسانه‌ای غرب یک دستگاه تبلیغاتی کاملا بی‌فایده هستند که دروغ‌هایی را یکی پس از دیگری، به جهت خدمت به دولت‌های غربی منتشر می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار