گزارش/

۱۰ اصطلاح پر کاربرد بورس را بشناسید

در این خبر می‌توانید با مفهوم ۱۰ اصطلاح پر کاربرد بازار سرمایه آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر این روزها اخبار اقتصادی را دنبال کنید بدون شک از رونق بازار سرمایه خبر دارید. در هفته‌های اخیر رشد شاخص کل، سهامداران را راضی و بسیاری از افراد را ترغیب کرده که هر طور شده است وارد فضای پرریسک و هیجان بورس شوند. شاید

برای بسیاری از افراد و مشتاقان ورود به بازار سرمایه این سوال پیش آمده باشد که شاخص بورس چیست؟ و نوسانات و کم و زیاد شدن عدد این شاخص چه معنی و چه تاثیری بر تابلوی تالار شیشه‌ای دارد و توجه به شاخص کل چه کمکی به سرمایه‌گذار یا معامله‌گران بورس می‌کند.

 
آنچه مسلم است این است که بازار سرمایه همچون هر کسب و کاری نیاز به آموزش دارد. آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم پرکاربرد بورس یکی از اولویت‌هایی است که هر سرمایه‌گذاری باید انجام دهد. مثلا اینکه پرتفوی چیست؟ عرضه اولیه به چه معناست از جمله مواردی هستند که باید برای سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم در بورس با آ‌ن‌ها آشنا بود.
 
در ادامه ۱۰ مورد از پرکاربردترین اصطلاحات و مفاهیم بورس ‍ را با هم مرور می‌کنیم.
 
شاخص کل سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس
پرتفوی صندوق‌ سرمایه‌گذاری متشکل از دارایی‌های متنوع
 عرضه اولیه  زمانی که سهام یک شرکت برای اولین بار به عموم مردم عرضه می‌شود
تحلیل تکنیکال و بنیادی تحلیل بنیادی: محاسبه ارزش ذاتی هر سهم
تحلیل تکنیکال: مطالعه آمار‌های فعالیت بازار
سبدگردانی چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد مشخص
صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) مجموعه یا سبدی از دارایی‌های مالی
صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی انطباق پرتفوی سرمایه‌گذاری با شاخص بازار سهام
صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک سازوکار‌های سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی که شرایط بازار را ازنظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف مساعدتر می‌کنند
دارایی تحت مدیریت نشان‌دهنده ارزش بازار همه دارایی‌های مالی
ارزش خالص دارایی NAV ارزش روز همه دارایی‌ها پس از کسر ارزش روز بدهی‌ها است

پس از مرور اجمالی اصلاحات پر کاربرد بورس در جدول بالا، در ادامه می‌توانید تعاریف کامل‌تر و کاربردی تری را از این اصطلاحات  ببینید و بخوانید:

شاخص کل

در بورس تهران شاخص بازدهی یا همان شاخص قیمت و بازده نقدی با نام TEDPIX شناخته می‌شود. این شاخص همان شاخصی است که همیشه در رسانه‌ها اعلام می‌شود. شاخص کل در بین فعالان بازار و سرمایه‌گذاران یکی از پرکاربردترین شاخص‌هاست.

به طور کلی این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، به‌عبارت‌دیگر تغییرات شاخص کل بیانگر میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس است. برای درک ساده‌تر مفهوم شاخص کل، فرض کنید که شما از تمام شرکت‌های بورسی به تعداد مساوی خریداری کنید. در این صورت تغییرات شاخص کل بورس برابر با میزان بازدهی سبد سهام​ شما خواهد بود. در واقع شاخص کل تغییرات قیمت سهام و سود‌های سالیانه‌ای را که شرکت‌ها به شما پرداخت می‌کنند، محاسبه می‌کند.

 پرتفوی (Portfolio)

پرتفوی یک واژه فرانسوی و به‌ظاهر خیلی پیچیده است، اما مفهوم کاملاً واضحی هم در بازار سرمایه دارد که به مجموعه یا سبدی از دارایی‌های مالی گفته می‌شود.

به‌بیان‌دیگر پرتفوی ترکیبی مناسب از سهام یا سایر دارایی‌هاست که یک سرمایه‌گذار آن‌ها را خریداری کرده است. هدف از تشکیل پرتفوی سهام یا سبد سهام، کاهش ریسک غیرسیستماتیک سرمایه‌گذاری است؛ بدین ترتیب، سود یک سهم می‌تواند ضرر سهام دیگر را جبران کند.

پرتفوی به‌صورت مستقیم توسط سرمایه‌گذاران نگهداری شده یا به‌وسیله سبدگردان‌های حرفه‌ای مدیریت می‌شود. بازده سرمایه‌گذاری در پرتفوی معادل بازده متوسط آن پرتفوی خواهد بود؛ اما ریسک پرتفوی به‌دلیل کاهش ریسک غیرسیستماتیک در اغلب موارد کمتر از متوسط ریسک سهام داخل سبد است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمونه‌هایی هستند که به‌صورت پرتفوی سرمایه‌گذاری می‌کنند و برای قیمت‌گذاری آن‌ها مهمترین عامل ارزش خالص پرتفوی این شرکت‌هاست.

عرضه اولیه

عرضه اولیه (IPO) به زمانی گفته می‌شود که سهام یک شرکت برای نخستین بار به عموم مردم عرضه می‌شود. عرضه‌های اولیه معمولاً توسط شرکت‌های کوچک و جوان که به دنبال سرمایه برای گسترش هستند انجام می‌شود، همچنین شرکت‌های بزرگ خصوصی نیز که به دنبال تبدیل‌شدن به سهامی عام هستند، عرضه عمومی اولیه انجام می‌دهند.

جزئیات سهامی که عرضه می‌شود، به اطلاع سرمایه‌گذاران بالقوه می‌رسد. از مزایای عرضه اولیه در بورس دستیابی ارزان‌تر به سرمایه، افزایش سرمایه، شفافیت اطلاعاتی و معافیت مالیاتی را می‌توان نام برد. از معایب این کار هزینه‌های قانونی، حقوقی و بازاریابی عرضه اولیه، الزام به افشای اطلاعات مالی، کاهش کنترل و افزایش ریسک دعاوی حقوقی است.

تحلیل تکنیکال و بنیادی

تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) به دنبال محاسبه ارزش ذاتی هر سهم است و به این منظور به مطالعه هر چیزی، از وضعیت کلی اقتصاد و صنعت تا وضعیت مالی شرکت و مدیریت آن می‌پردازد. اما تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) از طریق مطالعه آمار‌های فعالیت بازار مانند قیمت و حجم معاملات، به دنبال شناسایی الگو‌ها و روند‌هایی است که نشان‌دهنده حرکت آینده یک سهم به آن‌سو هستند.

تحلیلگران بنیادی در جست‌و‌جوی این هستند که ارزش ذاتی​ سهام چقدر است و براساس دانسته‌های بنیادی اقدام به خرید و فروش و کسب سود می‌کنند؛ درحالی‌که تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که کلیه اطلاعات در قیمت سهام نهفته است و با تشخیص روند‌ها و الگو‌ها می‌توان به سود رسید.

سبدگردانی (Separately managed account)

سبدگردانی، همان‌طور که از نامش پیداست، چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد مشخص است که مالکیت آن کاملاً متعلق به سرمایه‌گذار بوده و میزان هر یک از دارایی‌ها و زمان خرید و فروش آن‌ها نیز به‌دقت توسط سبدگردان تعیین و پایش می‌شود.

ارائه این خدمت مالی «سبدگردانی»  به سرمایه‌گذاران در جهان قدمتی بیش از نیم‌قرن دارد، اما در بازار ایران پس از تجربه ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، اخیرا مورد توجه قرار گرفته است.

سبدگردانی فرآیندی است که طی آن فرد خبره در امر سرمایه‌گذاری با همکاری تیمی از تحلیل‌گران حرفه‌ای و بر‌اساس خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و سرمایه هر سرمایه‌گذار، سبدی مناسب از دارایی‌های سهام، اوراق مشارکت و سکه طلا برای او تشکیل داده و به‌صورت مستمر بر آن نظارت و اعمال مدیریت می‌کند.

همچنین، با توجه به تغییر عوامل اثرگذار بر محیط سرمایه‌گذاری، تصمیمات لازم در جهت رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن از طرف مدیر اتخاذ می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF)

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس ETF یا Exchange Tradable Found نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحد‌های آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند.

افراد در طول ساعات و روز‌هایی که بازار معاملات سهام باز است، می‌توانند یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را بخرند، یا چند واحد از آن را بفروشند.

صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی

هدف صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص (Index fund) انطباق پرتفوی سرمایه‌گذاری با شاخص بازار سهام است. یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص، الزاماً منابع خود را براساس الگوی تعیین شده برای یکی از شاخص‌های موجود در بازار، سرمایه‌گذاری می‌کند.

شاخص مذکور می‌تواند شاخص کل یا یکی دیگر از شاخص‌های بازار سهام باشد. در این صندوق‌ها تنها زمانی خریدوفروش سهام ضرورت می‌یابد که وجهی به‌واسطه ورود سرمایه‌گذار جدید اضافه یا به دلیل خروج یک سرمایه‌گذار کم شود. مزیت اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص، هزینه‌های نسبتاً پایین آن و حذف ریسک مدیریت صندوق است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual Funds) یکی از مهم‌ترین سازوکار‌های سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی هستند که شرایط بازار را ازنظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران مبتدی مساعدتر می‌کنند.

ایده اصلی این صندوق‌ها یک‌کاسه کردن پول‌های کوچک و سرمایه‌گذاری آن‌ها توسط یک گروه از مدیران با تجربه و حرفه‌ای است.

 دارایی تحت مدیریت (AUM)

دارایی تحت مدیریت (Asset Under Management)، نشان‌دهنده ارزش بازار همه دارایی‌های مالی است که یک‌نهاد مالی مانند صندوق سرمایه‌گذاری، شرکت سرمایه جسورانه یا یک کارگزاری، از طرف مشتریانش به مدیریت آن مشغول است. دارایی تحت مدیریت معمولا معیاری از اندازه و موفقیت شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری است.

شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری معمولا کارمزد‌های خود را به‌تناسب دارایی تحت مدیریت تعیین می‌کنند، بنابراین دارایی‌های تحت مدیریت همراه با متوسط نرخ‌های کارمزد تعیین‌کننده اصلی درآمد‌های یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری هستند.

 ارزش خالص دارایی NAV

مفهوم ارزش خالص دارایی (Net Asset Value) در واقع ارزش روز همه دارایی‌ها شامل سهام، مطالبات سود سهام، ملک، اوراق با درآمد ثابت و... پس از کسر ارزش روز بدهی‌ها است.

اصطلاح NAV معمولا درباره ارزش خالص دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های شاخصی، ETF‌ها و سبد‌های اختصاصی به‌کار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام اگه دولت می خواست به راحتی سهام رو در اختیار مردم بگذاره این روش مستقیم و غیر مستقیم رو نمی گذاشت که امروز یه حرف می زنن فردا از حرف خودشون یه چیز کم می کنن پس فردا می زنن زیرش.لطفا شفاف باشیدمردم قاطی کردن مستقیم یاغیر مستقیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۵۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت ابتدا زیرساخت های بورس وشرکت های کارگزاری واینترنت را درست کنه بااین هجوم بورس بازها واقعا" جوابگو نیست معامله دربورس گاهی روی دقیقه ها و حتی ثانیه ها ست دستور فروش یاخرید میدی بعد از یه ربع اگر اونم خوش شانس باشی دستوراجرامیشه یااغلب نرم افزارهای برخط معامله هنگ میکنه وخطا میده
Iran (Islamic Republic of)
AB GH
۰۸:۱۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دوستان بعضی از نماد ها هستند در مدت 365روز گذشته بیش از ده الی 15 برابر شده اند ولی بعضی از نمادها هستند که در همین مدت نهایتا ۳الی۵ برابر شده اند تازه بیشتر تحقیق کنید میبینید دسته اوا اصل بنیادی نیستند ولی چون معروفند خیلی زیاد رشد کرده اند اما دسته دوم با اینکه بنیادی هستند چندان رشدی نداشته اند
اخیرا مردم بیدار شده اند و فقط سهام بنیادی میخرند که هنوز خیلی جا برای رشد دارند (ببخشید دوستان ترجیح دادم نام شرکت و کارخانه ای نیارم . خودتان تحقیق کنید براحتی به نتیجه میرسید)
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۰:۴۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام میشه یه سایت به ما معرفی کنید تا اونایی که مبتدی هستند بهتر مفاهیم بورسی رو درک کنن .باتشکر .
Iran (Islamic Republic of)
هاشمی
۲۳:۵۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
برای اشتراک گذاری امکان استفاده در برنامه های داخلی مثل ایتا و بله و ... را نیز قرار دهید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۴۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظر من بورس اصلأخوب نیست.ریسک بالایی داره.من خودمم توبورس هستم ولی اصلأ فایده ای ندارد.شرکت های سود ده وخوب که کم ریسک اند را اصلا نمیشه سهامشون راخرید.بخصوص ارز اولیه هارا.فقط مافیا ها میخرند اونم ملیاردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.راست میگن اگه دولت میخواد به مردم کمک کنه واقعا....،همه که تو بورس وارد نیستن بخوان روش مستقیم رو انتخاب کنند و برن توبورس روش غیر مستقیم هم که چند ماهی یه بار یه مبلغی میدن میگن سود سهام عدالته،لطفا اگه میشه یه راهی بزارن که مردم بتونن کامل بفروشن و پولشو مستقیم دریافت کنن چون تواین شرایط همه پول لازمن حتی خودمن..... .
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۰:۰۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بازار بورس برای جذب این حجم از نقدینگی آماده نیست دولت قبل از تشویق مردم به سرمایه گذاری در بورس باید زمینه پذیرش این حجم نقدینگی رو فراهم میکرد چون بازار انقدی بزرگ نشده و همین حالا هم اکثریت سهم ها در سقف قیمتی هستن و با ورود نقدینگی بیشتر فقط ارزش بازارشون از ارزش ذاتیشون بیشتر میشه یا حباب مثبت میگیرن که خطرناکه و البته همین حالا هم هم اکثر سهم های کوچک چند برابر ارزش ذاتیشون در بازار قیمت خوردن و تنها راه ورود آسانتر شرکتها به بازار بورس هست .باید راه ورود شرکتها و کارخانجات خصوصی بجز بخش دولتی تسهیل تا بازار بزرگ بشه و جلوی رشد حبابی گرفته بشه.البته سهم هایی هستن که هنوز حباب منفی دارن یا به ارزش ذاتیشون نرسیدن که شاید نهایت 20 درصد بازار چنین حالتی داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه چیزایی فهمیدم ولی نه اون قدر.ساده تر و با مثال توضیح داده می شد بهتر بود این متن برای عموم مردم قابل فهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تلوزیون آموزش بده بورس رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خرید سهام مشارکت در شرکتی هست که سهمش خریداری میشه و به نوعی در سود و ضرر اونهم شریک میشن یک مورد خوب و مثبت اینه که با تامین سرمایه اون شرکت یکعده هم بالطبع مشغول به کار میشن و صنعت راه میفته اگر بادید سایر بازارهااز قبیل طلا و مسکن و... وارد بشیم قطعا ضرر هستش همه خبره های بورس معتقدند که با پول مازاد باید وارد بورس شد پولی که عملا تاثیریی تو زندگی نداره نه اینکه خونه یا ماشین بفروشیم یا با پول وام وارد بورس بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام برای فروش نمیشود روش غیر بورسی گذاشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
بازار سیاه درست میشه همه چی بر هم میخوره . مثل سهمیه بندی بنزین .
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۲۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعریف پوتفوی و etf رو جابجا نوشتید
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سرگرمیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
پراید شده است 90 میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
درست میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
علی برکت الله
Luxembourg
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بازار بورس خیلی خیلی پرریسک و خطرناک من خودم سال ۹۸ چندین میلیون ضرر کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
حتما خیلی ناشی بودی که تو بازار خوب بورس اونم تو سال رویایی 98 ضرر کردی! بورس نسبت به زمین و مسکن و ماشین و وسایل خانگی و... هنوز هیچ رشدی نکرده. اگه با قیمت دلار بسنجیم در شاخص 8 میلیون تازه بورس به دیگر اقلام میرسه بنابراین تا شاخص 8 میلیونی بورس قطعا رشد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ضرر مربوط به سال 95 بود در سال 98 که متوسط رشد بورس 5 برابر بوده چطور ضرر کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا ما بخواهیم این اصطلاحات رو یاد بگیریم سهام از کفمون رفته لطفا ازدولت بخواهید راه بهتری پیش سهام داران عدالت بخصوص کسایی که روش مستقیم رو انتخاب کردند بزار
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۲:۳۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
این جریان جدیدی که در قالب سهام عدالت بورس دارم مردم رو توش میندازن از همین الان تهش معلومه از صد درصد کسایی که میرن تو بورس 97 درصد ضرر کرده میان برون کلی به این ور اون ور بد بی راه میگن سه در صد سود میکنن که اونم همین بالا دستی ها هستن که این جریان رو راه انداختن مثل روز برام روشنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مگه شبکه هرمی یا گلد کویسته که میگی بالا دستیها سود میکنن بقیه ضرر.
مگه مجبوری در مورد چیزی اطلاع نداری نظر میدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا بیخودی آمار میدید من و اطرافیان جدیدا وارد بورس شدیم خدا را شکر درآمد خوبی هم داریم بنظرم این کار حداقل نوعی تامین مالی کردند شرکت های بورسی است و حمایت از تولید ملی و بهترین نوع سرمایه گذاری است و بهتر از سرمایه گذاری روی دلار و سکه و....است که گرانی عمومی را برای ملت دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما درامد خوبی از بورس داری تخصصشو داری داداش بقیه که نه درامد انچنانی دارن نه دانش و تخصص و احتمال ضررش زیاد هست چکار کن.بورس بسیار خطرناک و پرریسک هست.کار هرکسی نیست وگرنه همه ۸۰ میلیون نفر میرفتن تو بورس.الکی نیستش که.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۱:۱۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
جوجه رو آخر پاییز میشمارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما درست میگی یه عده تازه وارد شدن فک میکن سهم خریدن رفته بالا سود کردن خبر ندارند وقتی ریخت همه سودها پر ، توی همه دنیا همینه شرکتهای کارگزاری و سرمایه گذاری یه سری سهام رو که خودشون دستشون توی کاره بزک میکنند و مردم هم به مشاهده بالا رفتنش میخرند وقتی هم که وقت سررسیدش که رسید میبینند سهام ها اینقیمت ارزش نداره و سقوط میکنند متاسفانه کسانی که از تجربه دیگران استفاده نمیکنند خودشون میشن باعث تجربه دیگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
صندوق نگذارید خودتون سهام بخرید بزارید بماند دوبرابر خواهد شد با دید بلند مدت چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت محترم اگر واقعا میخواد به مردم کمک کنه روشی غیر از بورس را فراهم کند تا مردم به راحتی بتوانند سهام خود را بفروشند
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بفروشند چه????
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب کارشناسی هستی پروفسور. تو برو سهامتو تو میدان میوه تره بار بفروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی خوب ومفید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام باشگاه ممنون فقط متن طولانی اگه در قالب پی دی اف هم بزارین تا بتونیم مطالعش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه میشه باشگاه خبرنگاران جوان کتاب یا سایت مناسب برای آشنایی بیشتر با بورس و مفاهیم آن معرفی کنه
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یکی مثل من اصلا نمیدونم بورس چیه حتی اگه خیلی هم خوب باشه و دلمم بخواد برم وارد بورس بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه دانشگاه چیزی یاد میداد همه محصلین رشته اقتصاد دانشگاهی الان باید وضعشون خوب بود
آخرین اخبار