طراحی دستگاه تنفس مصنوعی با مکانیزم منحصر بفرد

پژوهشگران آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری‌های ساخت افزایشی (RLAMT) موفق به اختراع نوعی دستگاه تنفس مصنوعی با طراحی مکانیزم کاملا منحصر به فرد شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کروناویروس‌ها (Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شوند. تعداد زیادی نمونه از بیماران مبتلا به این ویروس در آزمایشگاه‌های چین و سازمان جهانی بهداشت بررسی شده و متخصصان این ویروس را از خانواده "ویروس کرونا" شناخته‌اند. همین دلیل باعث شده که توجه کشور‌ها به دستگاه تنفس مصنوعی بیشتر شود.

در گذشته با توجه به آی سی یو‌های موجود در بیمارستان‌ها تعداد دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) کاملا مشخص بود، اما با شیوع ویروس کووید ۱۹ نیاز به این دستگاه بیش از حد زیاد شده و در نتیجه با کمبود آن در جهان مواجه هستیم. همین دلیل باعث شد تا برخی از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی تولید کننده دستگاه تنفس مصنوعی به فکر افزایش تولیدات خود بیافتند تا از مشکلات مربوط به نبود تجهیزات حیاتی جلوگیری کنند.


بیشتر بخوانید: به مرحله صادرات تجهیزات پزشکی درمان کرونا رسیده‌ایم


دستگاه تنفس مصنوعی با مکانیزم منحصر بفرد در کشور

در ایران پژوهشگران و متخصصان آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری‌های ساخت افزایشی (RLAMT) با استفاده از پرینتر سه بعدی موفق به اختراع یک نوع دستگاه تنفس مصنوعی با طراحی مکانیزم کاملا منحصر به فرد شده اند.  این دستگاه از طراحی تا ساخت آن ۱۰۰ درصد بومی بوده و در مدت زمان کوتاهی به بهره برداری رسیده است. از ویژگی بارز دستگاه تنفس مصنوعی فراز می‌توان به این نکته اشاره کرد که این دستگاه الزامی به اتصال به سیستم هوای مرکزی بیمارستان ندارد و هوای مورد نیاز  آن از محیط تامین می‌شود.

دستگاه تنفس مصنوعی فراز ۹۹۱ دارای یک سیستم فیلتراسیون پیشرفته به همراه لامپ UV است که می‌تواند هوای تمیز را به بیمار منتقل کند، به همین منظور از این دستگاه می‌توان در محیط‌های غیر بیمارستانی مثل نقاهتگاه و خانه نیز استفاده کرد.

گفتنی است؛ صادق رحمتی دانشیار مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد، سید طیب مرادیان، پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، حامد کیوان پور ایرانی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد، آرین مشیری دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد و مهدی سرکاری دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اعضای این پروژه تحقیقاتی را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
بايد دستي اش هم ساخته بشه تا ملت بذارن تو كوله پشتي و با خيال راحت برن تو مترو و فروشگاهها
آخرین اخبار