عجیب‌ترین ورزش‌هایی که ممکن است بشنوید (قسمت اول)

در این سری گزارش‌ها به معرفی ورزش‌هایی می‌پردازیم که شاید در نگاه اول، عجیب به نظر برسند، اما جایگاه خوبی بین دیگر ورزش‌ها به دست آورده اند.

عجیب‌ترین ورزش‌هایی که ممکن است بشنوید (قسمت اول)به گزارش خبرنگار حوزه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، عجیب‌ترین رویداد‌های جهان در حوزه‌های متفاوتی اتفاق می‌افتند، دنیای ورزش نیز از این رویداد‌های شگفت انگیز جدا نیست. این بهت و تعجب، گاهی در نوع ورزشی است که احتمالا هنوز جهانی نشده و در منطقه‌ی خاصی رواج دارد و یا شاید در نواحی متفاوتی برای خود جایی باز کرده است. این ورزش‌های عجیب که گاهی بسیار جدی هستند و حتی برای آن‌ها مسابقه و تورنمنت هم برگزار می‌شود، گاهی اوقات تلفیقی از دو یا چند ورزش شناخته شده هستند و گاهی کاملا ابداعی هستند.

سپک تاکرا، ورزشی است که در کشور مالزی رواج دارد. جالب است که این ورزش در کشور مالزی، بسیار محبوب هم است.‌ این ورزش به تنهایی و به لحاظ نحوه انجام و اجرا، احتمالا خیلی عجیب نیست، اما جنبه‌ی حیرت آور این ورزش، مهارت و چابکی، بازیکنان این ورزش مالزیایی است. عده‌ای خاطرنشان کرده اند، میزان سرعت و چابکی این بازیکنان، احتمالا مایکل جردن را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این ورزش زیبا و متحیر کننده از تلفیق ورزش‌های فوتبال، والیبال و ژیمناستیک پدید آمده است. توپ این بازی، توپی نرم است که اندازه‌ای ۴۰ سانتی متری دارد، این توپ از خمیر خیزران ساخته می‌شود.

هر تیم در این بازی، ۳ بازیکن دارد که هر تیم در یک طرف تور قرار می‌گیرد. بازیکنان هر تیم با پا، توپ را به حرکت در می‌آورند. بازیکنان در این بازی، تنها مجاز هستند، با پا، شانه یا سر به توپ ضربه بزنند. بازیکنان به هیچ وجه اجازه ندارند از دست‌های خود برای ضربه زدن به توپ استفاده کنند.

از دیگر نکات جالب این ورزش، آن است که بازیکنان اغلب در حالت پشتک زدن به سمت جلو یا به سمت عقب، دیده می‌شوند، حالت‌هایی که احتمالا به ذهن خطور نخواهد کرد.

از دیگر نام‌های این ورزش، در زبان اندونزیایی "باهاسا" و در زبان تایلندی "لائو" است. به طور کلی این ورزش شبیه به والیبال است که به جای دست باید از پا برای گذر دادن توپ از تور، استفاده شود. به طور دقیق این ورزش از ورزش‌های بومی، در مناطق جنوب شرق آسیا است، غیر از مالزی در کشور‌های تایلند، لائوس و اندونزی هم محبوب است.

"سپک" یک کلمه مالایی و به معنی لگد زدن است، "تاکرا" هم در تایی برای توپ استفاده می‌شود، احتمالا به همین دلیل است که در تایلند این رشته تنها تاکرا نام دارد و در لائوس هم "تای تاکرا" خوانده می‌شود. در فیلیپین این ورزش را با نام "سیپا" می‌شناسند، البته نام آسان دیگری هم برای این ورزش وجود دارد، "والیبال با پا"!

جالب است بدانید این رشته دارای مسابقات بین المللی است که فدراسیون جهانی سپک تاکرا برگزار می‌کند. مسابقات قهرمانی جهان این رشته با نام جام پادشاهی، هر سال در بانکوک برگزار می‌شود. جالب‌تر آن که این ورزش در برنامه‌ی مسابقات بازی‌های آسیایی و بازی‌های آسیایی داخل سالن هم در نظر گرفته می‌شود. البته این بازی، در کشورمان هم رواج پیدا کرده است و طرفداران خاص خود را دارد که در بخش های بعدی بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

تا این جا با این ورزش، به طور کلی آشنا شدیم. در قسمت آتی، پیشینه و مقررات این بازی را به طور مفصل، شرح خواهیم داد.


بیشتر بخوانید :روزه‌داری و میزان احتمال ابتلای ورزشکاران به کرونا


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجیب هست
ولی تقریبا همه اسمش رو شنیدن
آخرین اخبار