افسردگی، یکی از عوارض ماده مخدر بدون دود

ناس جزء مواد اعتیاد آور محسوب می‌شود که در این گزارش به اثرات سوء آن اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ناس یک ماده گیاهی اعتیاد آور است و از مواد سبز رنگی که با تنباکوی خشک کوبیده و کمی آهک ترکیب شده ساخته می شود. بیشترین تولیدات ناس در افغانستان است اما طبق گزارشات به دست آمده، از ناس در کشوری های غربی نیز استفاده می شود.

اگرچه در حال حاضر نمی توان از این ماده به عنوان مخدری پر مصرف در میان جوانان یاد کرد، اما این امر دلیل بر نادیده گرفتن و کم توجهی به تهدیدات این ماده شوم جویدنی محسوب نمی شود و  پان عربی، راجا، ملوان زبل و تایتانیک از دیگر نام هایی است که برای جذاب جلوه دادن آن در بین جوانان استفاده می شود.

چند حقیقت مهم درباره ناس

۱- این تصور که مصرف ناس ویژه شرقی‌ها به ویژه افغانستان و هند می‌باشد کاملا اشتباه است وطبق آخرین آمار ۱۲% مردم سوئد، یعنی ۱.۱ میلیون نفر ناس مصرف می‌کنند واین مصرف درایران نیز رواج پیدا کرده است.

۲-جذب نیکوتین موجود در ناس و تنباکو‌های جویدنی ۴-۳ برابر سیگار می‌باشد به همین خاطر اعتیاد به آن سنگین‌تر بوده و رهایی و ترک آن دشوارتر است.

۳-خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در استفاده کنند گان تنباکو‌های جویدنی از جمله ناس ۱.۴ برابر افراد عادی است.


بیشتر بخوانید: مخدری که یک بار مصرف آن کافی است تا گرفتار شوید


عوارض مصرف ناس

استفاده از ناس باعث بی‌خوابی، عدم تعادل رفتاری، زودرنجی، اختلالات تمرکز، اختلالات رفتاری، تاثیر در مخچه، بیماری‌های دهانی، سرطان حنجره، اختلالات و سرطان روده‌ بزرگ و نارسایی‌های کلیوی و همچنین سرطان لثه می‌شود و در خانم های باردار مصرف کننده تنباکوی بدون دود تولد زیر وزن و نوزادان زودرس شایع‌تر هستند.

از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی، حالت سبکی سر، افسردگی، بیقراری، خستگی، افزایش اشتها، اختلال خواب، افزایش تعریق، افزایش بزاق دهان، پرخاشگری، اضطراب، حالت شادی کاذب از علائم مصرف ناس است.

با گذشت زمان، ناس نیز، دیگر نیاز های روحی و جسمی مصرف کننده را تامین نکرده و به همین خاطر فرد معتاد، به سمت مصرف مواد سنگین تر می رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اعتیاد ، مخدر ، ناس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
در قرآن هم بهش اشاره شده.
آخرین اخبار