معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

بخش حمل و نقل و مسکن وارد بورس شد

طرح تامین مالی پروژه‌های مسکن و حمل و نقل از طریق بازار سرمایه وارد فاز اجرایی شد.

بخش حمل و نقل و مسکن وارد بورس شدبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، امیرمحمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در اجرای دستور ویژه مقام عالی وزارت در ابتدای تابستان سال گذشته، مبنی بر ضرورت فراهم کردن امکان تامین مالی پروژه‌های حوزه حمل و نقل و مسکن با استفاده از ظرفیت قابل توجه بازار سرمایه و یا به عبارتی مردمی کردن همه پروژه‌های مهم و سودآور وزارت راه و شهرسازی، نشست‌های کارشناسی فشرده و متعددی بین مدیران و کارشناسان وزارتخانه و سازمان بورس اوراق بهادار در ۱۰ ماه گذشته برگزار شد.

او ادامه داد: در نهایت با توجه به پشتیبانی و تاکید ریاست‌ جمهوری به وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسریع در سامان موضوع، در جلسه مهم روز گذشته که با حضور اینجانب و معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور و جمعی از اعضای هیات مدیره و مدیران ذی‌ربط سایر دستگاه‌های تابعه وزارتخانه با رئیس، معاونان و مدیران سازمان بورس، سازوکار اجرایی فرآیند تامین سرمایه مورد نیاز برای احداث پروژه‌های زیرساختی دو حوزه راه و شهرسازی از طریق سرمایه‌گذاری متقاضیان در بورس مورد تفاهم قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر از همکاری رئیس و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز به کار تابلوی زمین و مسکن در بورس کالا خبر داد و افزود: با همکاری سازمان بورس انتشار و عرضه گسترده واحد‌های مرتبط با صندوق‌های زمین و ساختمان به منظور تولید و عرضه مسکن مناسب همه اقشار جامعه از طریق بورس امکان پذیر شد.

او ادامه داد: به همین منظور برنامه­‌ریزی به منظور تولید و عرضه بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی در فاز نخست احداث مسکن از طریق بورس کالا صورت گرفته است که این مرحله به زودی اجرایی و در مراحل بعدی با ابعاد وسیع‌­تری عرضه واحد‌های مسکونی متناسب با میزان سرمایه­‌گذاری ادامه خواهد یافت.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که هم اکنون زمینه تامین مالی برای اجرای حداقل ۱۲ پروژه ساخت واحد‌های مسکونی به ارزش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال آماده شده است، تصریح کرد: از طریق ایجاد صندوق­‌های زمین و ساختمان با همکاری بورس، فرایند اجرایی آن آغاز و زمان انتشار و ارزش اوراق این واحد‌های سرمایه­ گذاری به اطلاع عموم خواهد رسید.

غفاری با بیان این که طرح جدید عرضه انبوه مسکن راهی برای خانه‌دار شدن همه اقشار جامعه است، گفت: طی جلسه مذکور نسبت به رفع ابهامات فرایند اجرایی کار اقدام و تصمیم بر آن شد تا به صورت مصداقی شرکت مادرتخصصی عمران شهر‌های جدید و سازمان ملی زمین و مسکن در این خصوص اقدامات لازم را جهت راه اندازی صندوق­‌های زمین و ساختمان و عرضه واحد‌های مسکونی تولید شده در تابلوی زمین و مسکن در بورس کالا انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طرح تأمین سرمایه مورد نیاز ۱۴ پروژه مهم ریلی و آزادراهی در بخش حمل و نقل کشور نیز از طریق بازار سرمایه تهیه و به زودی و البته به صورت مرحله‌ای عملیاتی خواهد شد.

او افزود: بازار سرمایه به دلیل شرایط و مقررات حاکم بر آن زمینه‌ای مناسب برای سرمایه­‌گذاری مطمئن و موتور محرک طرح­‌های انتفاعی بخش حمل و نقل است.

غفاری در خصوص عناوین پروژه­‌های فوق­ الذکر یادآور شد: مطالعات توجیهی فنی و امکانپذیری این پروژه ­ها تهیه شده و قرار است در جلسه‌ای که ظرف چند روز آینده برگزار می‌شود، مناسب‌ترین مورد از پروژه‌­های فوق به عنوان اولین پروژه انتخاب و اقدامات اجرایی مربوط به آن شروع شود و موارد بعدی با استفاده از تجربه این پروژه به سرعت عملیاتی شود. در آینده نزدیک عناوین پروژه‌ها نیز اعلام خواهد شد.

او همچنین کارشناسی دقیق، آسیب شناسی بستر‌های قانونی موجود و تهیه گزارش­‌های توجیهی را از اهم اقدامات اخیر این وزارتخانه در زمینه جذب سرمایه از طریق بازار سرمایه برای پروژه­‌های حوزه راه و شهرسازی برشمرد و گفت: با توجه به سایر مقررات و ارکان حاکم بر مکانیزم­‌های اجرایی بورس، امکان نظارت بر اجرای صحیح پروژه، انجام عملیات پیمانکاری و ساخت در زمان­‌های مقرر و تأمین مالی حداکثری پروژه­‌ها از دیگر نقاط قوت حضور در این بازار است.

غفاری در پایان در خصوص تأمین مالی بخش مسکن گفت: تأمین مالی زمین­‌های آماده احداث سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهر‌های جدید، فراهم کردن امکان پس ­انداز تدریجی برای سرمایه­‌گذاران با هر مقدار سرمایه‌گذاری و استفاده از منافع رشد بخش مسکن و ساختمان و دارا بودن مزیت رقابتی معافیت­‌های مالیاتی به منظور تشویق سرمایه­‌گذاران از منافع و مزیت‌های تهیه مسکن به این روش است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار