کمبود خون برای بیماران تالاسمی در ایام کرونا

مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان گفت: به دلیل کمبود خون، بیماران تالاسمی از ۲ تا ۱۰ روز باید در نوبت خون‌گیری بمانند در حالی که پیش از بیماری کرونا، بیماران در همان روز مراجعه، خون دریافت می‌کردند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مریم خوش‌اخلاق مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان گفت: زندگی بیماران تالاسمی وابسته به خون و خون‌گیری است؛ با توجه به شیوع کروناویروس مردم کمتر برای اهدای خون اقدام می‌کنند و در این مدت به شدت با کمبود خون مواجه بودیم.

او با بیان اینکه به دلیل کمبود خون، بیماران تالاسمی از ۲ تا ۱۰ روز باید در نوبت خون‌گیری بمانند در حالی که پیش از این، بیماران در همان روز مراجعه، خون دریافت می‌کردندافزود: اگر فردی نیاز مبرم به خون داشته باشد، اما خون در دسترس نداشته باشیم، فعالیت‌های اجتماعی وی مختل می‌شود.

خوش اخلاق بیان داشت: بسیاری از بیماران تالاسمی ازدواج کرده‌اند و سر کار می‌روند و با کمبود خون، در فعالیت اجتماعی آن‌ها اخلال ایجاد می‌گردد.

مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان عنوان کرد: بیماران تالاسمی جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند و ضعف سیستم ایمنی دارند، باید به صورت جدی قرنطینه را رعایت کنند و نداشتن طحال در بین بیماران تالاسمی مرسوم است.

این مقام مسئول ادامه داد: باید توجه شود که نداشتن طحال موجب می‌شود این بیماران عفونت‌ها را زودتر جذب کنند بنابراین باید مراقبت جدی داشته باشند.

مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان با اشاره به اینکه بخش این بیماران در بیمارستان‌ها به طور مستمر ضدعفونی می‌شود و مسئولین بخش نیز دستکش و ماسک در اختیار بیماران قرار می‌دهنداظهار داشت: بیماران تالاسمی باید نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا کرونا ویروس رعایت کنند. 

هیچ بیمار تالاسمی به کرونا مبتلا نشد

او گفت: بیماران تالاسمی در اوایل شیوع کروناویروس، از ابتلا به این بیماری از طریق دریافت خون ترس داشتند و عده‌ای از این بیماران از مراجعه به مراکز درمانی و دریافت خون وحشت کرده بودند که با آن‌ها صحبت کردیم تا خون را دریافت کنند، زیرا در صورت دریافت نکردن خون، مشکلی به مشکلاتشان افزوده خواهد شد.

خوش‌اخلاق بیان کرد: بیمارستان بقایی مرکز تخصصی بیماران تالاسمی در اهواز است که در این دوران، ضدعفونی بیمارستان و تخت بستری به خوبی انجام می‌شود. ژل ضدعفونی کننده دست و ماسک نیز در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان اظهار داشت: در شهرستان‌ها نیز شرایط خوب است و هیچکدام از بیماران تالاسمی خوزستانی تاکنون به کرونا مبتلا نشده‌اند.

این مقام مسئول گفت: کروناویروس تاثیری بر دارو‌ها نداشته، اما تحریم‌ها در کمبود دارو‌های خارجی تاثیرگذار بوده است. هر چند بیماران تالاسمی داروی ایرانی نیز استفاده می‌کنند.

او افزود: برخی بیماران به این دارو‌ها حساسیت دارند و مجبور هستند داروی خارجی با قیمت بالا تهیه کنند. ما در خوزستان کمبود داروی ایرانی نداشته‌ایم و البته داروی خوراکی ایرانی نیز از ابتدای اسفندماه رایگان شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.