مقابله علمی پژوهشگران فارس برای مهار کرونا

پژوهشگران استان فارس برای مقابله علمی برای مهار کرونا آستین بالا زدند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محققان و پژوهشگران علوم پزشکی استان فارس با ارائه طرح‌های تحقیقاتی برای مقابله علمی با کرونا آستین بالا زدند، تاکنون ۱۲۵ طرح تحقیقاتی در این زمینه به تصویب رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت مطالعات و پژوهش‌ها در زمینه مقابله با ویروس کرونا و تلاش اساتید و محققان دانشگاه در این راستا، تاکید کرد: مقالات ارایه شده و طرح‌های پژوهشی باید به گونه‌ای باشد که به جهان علم و حوزه‌های مختلف فناوری کمک کند و نتایج آن‌ها سبب پیشرفت و تحول علمی در این موضوع باشد.

مهرزاد لطفی افزود: در حوزه تحقیق و پژوهش با محوریت کرونا کار‌های خوبی از سوی پژوهشگران دانشگاه انجام شده که بسیاری از این پژوهش‌ها کاربردی و قابل استفاده در مجامع علمی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: گروه‌های هدف زیرمجموعه شهرداری شیراز برای ارتقای سطح سلامت کارکنان این مجموعه و پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در جامعه غربالگری می‌شوند.

لطفی در ادامه از اعزام تیمی از معاونت بهداشت دانشگاه برای ارزیابی شرایط همه گیری کرونا در شهرستان لارستان و مقابله با ویروس کرونا و آموزش کارشناسان بهداشتی در خصوص جنبه‌های اپیدمیولوژیک جمعیت افاغنه ساکن در این شهرستان خبر داد.

او با اشاره به نشست ستاد راهبردی پزشک خانواده شهری در استانداری فارس و تصویب اختیاری شدن پزشک خانواده در استان فارس از ابتدای خرداد، این مصوبه را برای تقویت نظام پزشک خانواده و ارتقای کیفیت خدمت رسانی به مردم عنوان کرد.

لطفی ادامه داد: پزشکان خانواده‌ای که تمایل دارند در برنامه پزشک خانواده به فعالیت خود ادامه دهند، باید بر اساس ضوابط دانشگاه فعالیت کنند و پزشکان خانواده‌ای که تمایل دارند از برنامه پزشک خانواده خارج شوند، می‌توانند با همان تعرفه ۳۰ به ۷۰ در مطب‌های خود به بیماران خدمت رسانی کنند.

یونس قاسمی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز از انتشار دو فراخوان برای مشارکت محققان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه برای ارایه طرح‌های پژوهشی و مقالات علمی با موضوع بیماری کرونا خبر داد و گفت: به همین منظور بیش از ۲۵۰ طرح پژوهشی به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ارایه شده که ۱۲۵ طرح پس از بررسی و پایش به تصویب نهایی رسیده و ۸۲ طرح دیگر مراحل بررسی و تایید را طی می‌کند.

او افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز از نظر طرح‌های مصوب پس از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و مشهد رتبه سوم را دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه ادامه داد: در موضوع پلاسما درمانی یکی از دانشگاه‌های کشور هستیم که در این زمینه مجوز‌های لازم را گرفته ایم، همچنین در زمینه دارو‌های سنتی نیز پژوهش‌هایی در دانشکده داروسازی و گروه طب سنتی شیراز انجام شده که نتایج این مطالعات به زودی اعلام می‌شود.

قاسمی از مطالعات بررسی تولید واکسن و واکسن‌های موجود در زمینه کرونا، ارایه طرح‌های تحقیقاتی و تجربی در مورد طراحی و ساخت بیوحسگر برای تشخیص ویروس کرونا، بررسی قابلیت‌های سلول درمانی برای درمان بیماران مبتلا به عفونت کرونا، نظام ثبت و پیگیری بیماران مبتلا به کرونا در استان فارس برای نخستین بار در کشور خبر داد.

او اضافه کرد: طرح‌های غربالگری تصاویر سی تی اسکن برای بیماران کرونا بررسی عفونت همزمان کرونا و آنفلوآنزا، بررسی تاثیر کرونا بر بیماران مبتلا به صرع، بررسی راهکار‌های ژن درمانی، نقش سونوگرافی قلبی ریوی در نظارت و پیش بینی نتایج کرونا، بررسی عوامل موثر بر فرسودگی شغلی در کادر درمانی مشغول به درمان بیماران در بیمارستان‌های فارس، تاثیر قرنطینه، جداسازی و فاصله گذاری اجتماعی در پیشگیری از بیماری، بررسی تاثیر کرونا در دوران بارداری، راه‌های ورود ویروس کرونا به سلول‌های انسانی، کاربرد نانو در درمان کرونا و مخاطرات بهداشتی انتقال کرونا ویروس از حیوانات به عنوان تعدادی از دیگر طرح‌های پژوهشی ارایه شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.