وزیر خارجه قطر: منطقه در آستانه انفجار قرار دارد

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی اعلام کرد در سایه بحران‌های موجود، منطقه در آستانه انفجار است و کشور‌ها باید به فکر اصلاح سیاست‌ها و همکاری باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر اعلام کرد در سایه محاصره قطر (از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر) و تنش‌های میان ایران و عربستان، ایران و آمریکا، بحران‌های موجود در کشور‌های عراق، یمن و دیگر کشورها و همچنین با نبود اصلاحات داخلی در برخی کشورها، منطقه در آستانه انفجار قرار گرفته است.

وی در گفت‌وگو با دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا بر ضرورت همکاری کشور‌های منطقه برای برون رفت از اوضاع موجود تاکید کرد.

وزیر خارجه قطر افزود: تنش‌ها و بحران‌های کنونی نگران کننده است و علاوه بر آن، برخی کشور‌ها قدرت مدیریت حکومت و اجرای اصلاحات داخلی را ندارند که از طریق آن بتوانند با بحران‌های آتی تعامل کنند.

وی به همه‌گیری ویروس کرونا (کووید-۱۹)  و ایجاد بحرانی جدید نیز اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم لیست کاملی از انفجار در منطقه داریم اگر به دنبال اصلاح و همکاری کشور‌های منطقه نباشیم.

محمد آل ثانی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد جنگ در یمن از مسیر خود خارج شده است؛ چرا که در ابتدا هدف آن حمایت از مرز‌های عربستان و ثتبیت دولت منصور هادی بود، اما در ادامه آن مشخص شد که بدون راهبرد مشخص و اهداف واضح این جنگ آغاز شده است.

وی در خصوص لیبی گفت: روند حل و فصل درگیری واضح است و همه باید از حمایت طرف‌های درگیر دست برداند و بگذارند در میان خود به توافق برسند. جامعه بین‌الملل نباید میان دولت قانونی و کسانی که علیه آن کودتا کرده‌اند، تساوی قائل باشد.

وزیر خارجه قطر در پایان این مصاحبه اعلام کرد: مادامی که جامعه بین‌الملل درنیابد که نمی‌شود به وضع لیبی با معیار‌های دوگانه برخورد کرد، هیچ چیزی در لیبی حل نخواهد شد. ما شاهدیم که جامعه جهانی میان دولت قانونی و یک فرد نظامی که می‌خواهد به زور، قدرت را قبضه کند تساوی قائلند و متأسفانه همان توجیهی را می‌آورند که همه کشورهای منطقه از آن استفاده می‌کنند و آن «مبارزه با تروریسم» است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار