محصولی دانش‌بنیان از خروج ۸۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کرد

فناوران کشور با تولید محصولی دانش بنیان در حوزه کشاورزی از خروج ۸۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  سلامت غذایی همواره به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یاد می‌شود و برای پیشبرد این شاخص تلاش‌های مختلفی صورت گرفته است. اما در این میان استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی موجب شده موجی از نگرانی درباره سلامت غذایی در جامعه شکل گیرد.

هر چند کشاورزی و تولید محصولات آن بدون استفاده از کود شیمیایی امکان‌پذیر نیست، ولی مصرف بی‌رویه این نوع کودها به یک نگرانی در میان کارشناسان کشاورزی و غذایی تبدیل شده است. تولید و تامین محصولات سالم راهی برای ارتقای سلامت جامعه است. بی شک نیروی انسانی خلاق و نوآور در این زنجیره نقشی بر جسته دارد.


بیشتر بخوانید: مراقبت از نوزادان نارس با فناوری نانو


فناوران کشور با تولید محصولی دانش بنیان در حوزه کشاورزی از خروج ۸۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کردند. کود‌های فسفاته «ایران ساخت» محصولی است که جایگزین نمونه‌های خارجی شده است.

یکی از شرکت‌های دانش بنیان با تکیه بر همین دارایی خود، موفق به تولید ۴۶ محصول در حوزه‌های زیست فناوری، کشاورزی، دامی و پروبیوتیک‌های انسانی شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: فرآورده‌های بیولوژیک گوناگون سازگار با محیط زیست و سلامت انسان با توجه به فناوری‌های روز دنیا در این شرکت تولید می‌شود.

او ادامه داد: تولید یکی از محصولات دانش بنیان این شرکت به ریشه کن کردن مالاریا در کشور کمک کرد. «لارو کش مالاریا» نام این محصول است که در سازمان جهانی بهداشت نیز ثبت شده است. پیش از تولید این محصول برای از بین بردن این لارو‌ها از سم استفاده می‌شد که اثرات زیان بار خود را به دنبال داشت. اما تولید این محصول با دانشی کاملا بومی کمک بسیاری در این عرصه بود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان به محصول دانش بنیان دیگر در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: این محصول برای از بین بردن بیماری‌های پروانه‌ای و آفات کشاورزی کاربرد دارد و ۷۰ درصد بیماری‌ها را شامل می‌شود که جایگزینی مناسب برای سم است. از مزیت آن می‌توان ارزان‌تر و تاثیرگذاری بیشتر را نام برد. همچنین قدرت تولید ۴ میلیون لیتر آفت کش پروانه‌ای را داریم که برای رفع نیاز کشور کافی است.

محصولی دانش‌بنیان راه را بر خروج ۸۰ میلیون دلار ارز بست

او همچنین گفت: در حوزه کود‌های فسفاته نیز با تولید محصولی «ایران ساخت» از خروج ۸۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کردیم. در گذشته حدود ۴۰۰ هزار تن کود فسفاته وارد کشور می‌شد، اما با تولید این محصول این روند کاهشی شد.

به گفته او این شرکت دانش بنیان با تولید پروبیوتیک‌های گیاهی به رشد گیاه و جلوگیری از بیماری‌های ریشه کمک کرده است. همچنین با تولید پروبیوتیک‌های حیوانی نیز از مصرف آنتی بیوتیک‌های دامی جلوگیری شد. با تزریق این آنتی بیوتیک‌ها به مرغ و خوردن آن توسط انسان باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود.

لازم ذکر است، استفاده بی‌رویه از کود‌های شیمیایی که در یک دهه اخیر حدود ۳ برابر افزایش پیدا کرده است، نگرانی‌ها را درباره «سلامت غذایی» در کشور افزون‌تر کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار