رویای دختر شین آباد در مهاباد به تحقق پیوست

یکی از رسالت‌های مسئولان رفع محرومیت از چهره جامعه است و در این راستا فعالیت‌های زیادی برای مقاوم سازی خانه‌های روستایی و موثرترین راه برای پیشگیری از حوادث غیر مترقبه و جبران خسارت‌ها انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، مقاوم سازی خانه‌های روستایی از بستر‌های لازم برای ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و توسعه پایدار محسوب می‌شود که در این میان نظارت بر ساخت و ساز‌های روستایی نقش مهمی در افزایش کیفیت سکونت گاه‌های محلی دارد.

رویای دختر شین آباد پیرانشهر در مهاباد به تحقق پیوست

از این رو ترویج مقاوم سازی،آموزش و ارتقای دانش فنی روستایی در پیشگیری از حوادث موثر است که در این ارتباط ارائه خدمات فنی، پشتیبانی و اعطای تسهیلات بانکی و وجوه بلاعوض، نظارت بر ساخت و ساز پروژه‌های بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی واحد‌های مسکونی مناطق آسیب دیده، ارائه خدمات فنی و مهندسی به موقع در بازسازی مناطق سانحه دیده از برنامه‌های بنیاد مسکن به شمار می‌رود.

مروری بر حوادث آتش سوزی مدرسه روستای شین آباد

حادثه آتش سوزی دختران شین آبادی پیرانشهر در چه سالی اتفاق افتاد؟

آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد ( از توابع پیرانشهر) یکی از سلسله آتش‌سوزی‌ها به دلیل نقص فنی تجهیزات گرمایشی در مدارس ایران در روز چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۱ است که در این حادثه ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند و دو نفر از آن‌ها بر اثر شدت جراحات وارده فوت کردند.همچنین انگشتان سه تن از دانش‌آموزان به دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند،قطع شد.

 این حادثه که به جراحت شدید دانش آموزان منجر شد،عوارض روحی و اجتماعی جدی برای حادثه دیدگان، اعضای خانواده آن‌ها و ساکنان روستا ایجاد کرد.

ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۱، یک کلاس درس مدرسه ابتدایی روستای شین‌آباد از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر دچار آتش‌سوزی شد و از ۳۷ نفر دانش آموزان آن ۲۹ نفر دچار سوختگی شدند. حادثه زمانی روی داد که بخاری نفتی این کلاس دچار آتش‌سوزی شد و تلاش سرایدار مدرسه برای خاموش کردن آن با استفاده از کپسول آتش‌نشانی مؤثر واقع نشد.سرایدار مدرسه وقتی نتوانست آتش را خاموش کند،اقدام به انتقال بخاری به بیرون از کلاس کرد که در این موقع بخاری منفجر شد و آتش به تمام سطح کلاس سرایت کرد.

این بار رویای دختر شین آبادی در قالب ساخت مسکن روستایی به واقعیت پیوسته است

اما وقتی اجرای طرح مقاوم سازی،خاطره ناگوار آتش سوزی مدرسه شین آباد پیرانشهر را پس از سال‌ها به فراموشی می‌سپارد،داستان جور دیگری است چرا که رویای دختر شین آبادی در روستای یوسفکند مهاباد رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

راوی حکایت گفت: من یکی از دختران حادثه دیده شین آباد پیرانشهر هستم که در حادثه آتش سوزی مدرسه به همراه دیگر همکلاسی هایم دچار سوختگی شدیم،   اگر روستایی که ما در آن دچار این مشکل شدیم تسهیلات و امکانات لازم را داشت دچار این مشکل نمی‌شدیم،  به خاطر روحیه از دست رفته ام به همراه  خانواده  از پیرانشهر به مهاباد مهاجرت کردیم.

او افزود: پس از وقوع این حادثه، دانش‌آموزانی که درصد سوختگی آن‌ها بالا بود برای درمان به بیمارستان‌های مختلفی در شهر‌های ارومیه، تبریز، مشهد و دست آخر تهران منتقل شدند.

 مقوله آموزش مشکل دیگر دانش‌آموزان شین آبادی است

حدود هشت دانش آموز شین آبادی که درصد سوختگی آن‌ها نسبت به سایرین بالاتر است برای پیگیری مباحث درمانی و انجام جراحی‌های ترمیمی دائما در حال رفت‌ و آمد از شین آباد به تهران هستند و همین موضوع باعث شده تا این دانش آموزان در بحث تحصیل دچار مشکل شوند.
حسن همزه پدر دختر شین آبادی هم از خاطرات تلخ تا برآورد شدن و به تحقق پیوستن رویای دخترش به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: من یکی از اولیای دانش آموزان حادثه دیده شین آباد پیرانشهر هستم و مدتی بود در پیرانشهر زندگی می‌کردم و  قبلا مدت   ۲۰ سال ساکن مهاباد بودم، ولی به خاطر مشکلات مالی و  بیکاری مجبور شدم به پیرانشهر سفر کنم و در آنجا به کوله بری مشغول شوم.

کمک مسئولان مهابادی به دختر حادثه دیده روستای شین آباد پیرانشهر

 حالا هم برای اینکه حادثه ناگوار دخترم را فراموش کنم به مهاباد سفر کردم.دخترم همیشه می گفت پدر کاش از این شهر می رفتیم و این خاطره تلخ رو فراموش می کردیم،  به خاطر دخترم مجبور شدم به  شهرستان مهاباد مهاجرت کنم و خوشبختانه به کمک بنیاد مسکن و مسئولان توانستیم یه خانه بسازم و  رویای دخترم به واقعیت تبدیل شد.

 

رویای دختر شین آباد پیرانشهر در مهاباد به تحقق پیوست

سلامت رئیس بنیاد مسکن شهرستان مهاباد در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:  خوشبختانه برای این خانواده در خصوص تامین و احداث مسکن اقدامات لازم برای تشکیل پرونده و معرفی به بانک صورت گرفت.

او افزود: در این راستا توسط بنیاد مسکن مبلغ ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۵ درصد در اختیار این خانواده قرار گرفت و مسکن برای این خانواده مرتفع و در ساختمان جدید و نو سکونت پیدا کردند.

هر آجری به این شکل روی هم چیده می‌شود امید‌ها را در دل مردمان این مناطق زنده می‌کند

آجرها بالا می آیند،چیده می شوند و دیوار ها شکل می گیرند  تا فضای روستاها رنگ نوسازی و بهسازی به خود بگیرد  و امید در دل روستائیان زنده شود.

علی آقا از ساکنان روستای یوسفکند به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: من به کمک بنیاد مسکن  تسهیلات گرفتم و خانه خود را مقاوم سازی کردم تا در برابر حوادث و بلا‌های مترقبه در امان باشم همچنین از مسئولان تشکر می‌کنم که به کمک آن‌ها توانستیم  در مسکن نو سکونت پیدا کنیم.

کمک مسئولان مهابادی به دختر حادثه دیده روستای شین آباد پیرانشهر

سلامت رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مهاباد گفت: توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای هر واحد مسکن روستایی حدود ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می شود که این تسهیلات به صورت قرض الحسنه  و بدون سپرده هستند و برای هر خانواری که در سطح روستا‌های شهرستان ساکن باشند، پرداخت می‌شود.

او افزود: چنانچه اگر روستاییان بخواهند محل سکونت گاه شان را به صورت ۲ طبقه احداث و برای ۲ خانوار باشد ۸۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنیم و این تسهیلات با کارمزد ۵ درصد هستند که به راحتی برای تمام روستاییان عزیز امکان پرداختش وجود دارد.

سلامت اظهار داشت: سهم شهرستان مهاباد برای امسال حدودا ۹۰۰ واحد مسکن روستایی بود که از این تعداد حدود ۷۰۰ تا برای بانک‌های عامل ابلاغ و معرفی شده و حدودا ۶۰۰ تا از این فقره تسهیلات موفق شدند حدودا که مراحل عقد قرار داد را انجام بدهند و ۱۰۰ واحد دیگر هم در بانک‌های عامل مشغول به عقد قرار داد و امورات بانکی شان هستند.

او به واحدهای روستایی سطح شهرستان اشاره و اضافه کرد: شهرستان مهاباد حدود ۱۵ هزار و ۳۳ واحد مسکن روستایی دارد که از این تعداد توسط بنیاد مسکن حدود ۵ هزار ۵۳۶ واحد عملیات نوسازی و احداث مسکن روستایی شروع و همچنین حدود ۵ هزار و ۳۳۰ واحد عملیات ساختمانیشان تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

رئیس بنیاد مسکن  شهرستان مهاباد بیان کرد: متقاضیان و روستاییان که تمایل به ساخت و نوسازی مسکن روستایی خود دارند از این روند استقبال می‌کنیم و این آمادگی را داریم که کار‌های مربوط به پرونده سازی را  انجام و همچنین طبق مقررات ملی ساختمان در ۴، ۵ مرحله نظارت و بازدید از این ساختمان‌ها انجام و در صورت نداشتن  اشکال فنی  اقدام می‌کنیم.

کمک مسئولان مهابادی به دختر حادثه دیده روستای شین آباد پیرانشهر

او همچنین به مدارک لازم برای نوسازی خانه های روستایی اشاره کرد و گفت:  متقاضیان با به همراه داشتن شناسنامه،کارت ملی و قول نامه زمین و چنانچه سند داشته باشند  تحویل  بنیاد مسکن بدهند و همکاران ما ناظرین نظام فنی روستایی هم دفاتر خدمات فنی امورات مربوط به تشکیل پرونده و بازدید از زمین و تهیه نقشه و اموراتی که مربوط به دریافت این تسهیلات هست رو برای این عزیزان کلا صفر تا ۱۰۰ توسط در اداره انجام می شود و پرونده رو به صورت کامل به بانک‌های عامل معرفی می کنیم که روستاییان عزیز بتوانن از این تسهیلات استفاده کنند.

در آذربایجان غربی تاکنون ۸۱ هزار خانه روستای نوسازی و مقاوم سازی شده است

 تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اذر بایجانغربی  به بانک‌های عامل معرفی شده و نزدیک به ۸۷ هزار نفر هم  با اخذ پایان کار  و درواحد‌های مقاوم سازی شده خود ساکن  شده اند.

 بدلی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر بانک عامل معرفی شده و خوشبختانه بیش از ۸۱ هزار واحد به اتمام رسیده و نزدیک به ۸۷ هزار نفر هم پایان کار و در واحد‌های مقاوم سازی شده خود ساکن هستند. 

نوذری معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان مهاباد در راستای مقاوم سازی طرح روستایی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: ۳۵ واحد مسکن مقاوم با اعتبار بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال با مشارکت سپاه و طرح‌های کمیته امداد و با همکاری خانوار‌ها به مددجویان فاقد مسکن واگذار شده است.

او ادامه داد: همچنین یکی از کمک‌های خوبی که در سال‌های اخیر توسط گروه‌های جهادی انجام شده است، ساخت مسکن ویژه نیازمندان بوده است که بسیاری از آن‌ها تحویل داده شده است.

اما برخی هم وام بنیاد مسکن را در وضعیت اقتصادی کنونی برای ساخت خانه کافی نمی‌دانند

یکی از اهالی روستای برده میش در این باره به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: ما در مقابل مقاوم سازی خانه‌های مسکونی هیچ مقاوم سازی نداریم واز مسئولین درخواست می‌کنیم به ما وام مناسب بدهند که بتونیم مسکن مان را مقاوم سازی کنیم.

او افزود: حالا توی خطر ۱۰۰ درصد هستیم دیگه خانه  به درد نمی‌خوره و همشون ترک خوردن و در اثر زلزله و اینا در خطر هستیم و از مسئولین میخوایم به ما کمک کنند.

کمک مسئولان مهابادی به دختر حادثه دیده روستای شین آباد پیرانشهر

دهیار روستای بردمیش در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  گفت: روستای ما حدود ۴۲ خانوار دارد و ۱۲ خانوار مقاوم سازی شده و ۳۰ خانوار نیاز به مقاوم سازی دارد.

او اظهار داشت:من از مسئولین محترم استدعا دارم و همچنان که ما را یاری دادند تقدیر و تشکر می‌کنیم و از آن‌ها خواهشمندم این ۳۰ خانواری که مونده رو مقاوم سازی کنند و تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار بدهند که بتوانند انها هم ساختمان هایشن در برابر بلایای طبیعی در امان باشد.

بسیج همگانی مسئولان استانی در مناطق زلزله زده قطور خوی

بسیج همگانی برای مقاوم سازی خانه‌های روستایی در آذربایجان غربی آغاز شده و قرار است ۱ هزار و ۶۰۰ واحد از خانه روستایی تخریب شده در مناطق زلزله زده قطور خوی هم در اجرای همین طرح احداث و ساخته شود.

بدلی مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان غربی هم  در خصوص اقدامات انجام شده برای زلزله زدگان  اسفند پارسال شهر قطور از اوار برداری  واحد روستایی تاکنون خبرداد و در این باره به خبرنگار  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: خوشبختانه ۲ روز بعد از زلزله کار آوار برداری در روستا‌های شهر قطور شروع شده و تا به امروز نزدیک به ۱ هزار و ۶۰۰ واحد مار آوار برداری انجام شده است.

او افزود: تاکنون ۱۰۰ هزار واحد خسارت دیده واحد‌های مسکونی جانمایی و طبق نقشه پیاده شده و در حال انجام پی کنی شده و نزدیک به ۲۵۰ تا ۳۰۰ واحد ما بتن ریزی شده رو آماده کردیم و برنامه ریزی داریم برای بحث اجرای فنداسیون نزدیک ۱۰۰ واحد اجرای فنداسیون شون به اتمام رسیده است.

او اظهار کرد: بیش از ۵۰ واحد بتن ریزی انجام یافته و اسکلت نصب شده و انشاالله منتظر هستیم طی اعتبارات بانکی مشخص شده و از طریق بانک مرکزی به بانک عامل اعلام شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی به طرح مقاوم سازی مساکن روستایی اشاره و اضافه کرد: همچنین در بحث مقاوم سازی مساکن روستایی همانند سال‌های قبل امسال هم در برنامه که بنیاد بحث ۴۰ میلون تومان و با نرخ ۵ درصد وبازپرداخت ۱۵ ساله ادامه دارد.

او گفت: عزیزانی که واحد‌های مسکونی شان دوام ندارد یا فرسوده است می توانند با تشکیل پرونده در بنیاد مسکن شهرستان‌ها و با هماهنگی دهیار و روستا‌ها نسبت به اخذ پروانه جهت بانک‌های عامل اقدام نمایند.

کمک مسئولان مهابادی به دختر حادثه دیده روستای شین آباد پیرانشهر

بدلی اذعان داشت: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر بانک عامل معرفی شده و اشخاصی که واجد شرایط بودن ۹۳ هزار نفر انعقاد قرار داد بستند و ۸۷ هزار نفر طرح مقاوم سازی شان را شروع و خوشبختانه بیش از ۸۱ هزار واحد به اتمام رسیده و نزدیک به ۸۷ هزار نفر هم پایان کار گرفتن و در واحد‌های مقاوم سازی شده خود ساکن هستند.

کلام پایانی:

اﯾﺮان ﮐﺸﻮری زﻟﺰﻟﻪ ﺧﯿﺰ اﺳﺖ ﺗﺎ آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺑﻄﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻫﺮ ۲.۵ ﺳﺎل، ﯾﮏ زﻟﺰﻟﻪ ﺑﺎ ﺑﺰرﮔﯽ ۶/۵ رﯾﺸﺘﺮ در آن رخ ﻣﯽ دﻫﺪ. ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ از اﯾﺮان در  روﺳﺘﺎﻫﺎ اﺳﺘﻘﺮار دارﻧﺪ و ﻧﯿﻤﯽ از ﺳﮑﻮﻧﺖ ﮔﺎه ﻫﺎی روﺳﺘﺎﯾﯽ ﺑﺮ ﺑﻨﯿﺎد ﻣﻌﻤﺎری ﺑﻮﻣﯽ و ﺳﻨﺘﯽ و به ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﮔﻮﯾﺎﺗﺮ،ﻣﻌﻤﺎری روﺳﺘﺎﯾﯽ ﺑﻨﺎ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ وﺿﻊ، ﺗﻮﺟﻪ و اﻗﺪام ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﻣﻠﯽ را در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﻘﺎوم ﺳﺎزی و ﺑﻬﺴﺎزی ﺳﮑﻮﻧﺘﮕﺎﻫﻬﺎی روﺳﺘﺎﯾﯽ، ﺿﺮوری ﻣﯽ ﺳﺎزد.مقاوم سازی خانه‌های روستایی برای در امان ماندن از حوادث و بلا‌های طبیعی یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری ازخسارت‌های جانی و مالی است اقدامی که در کنار ایجاد امنیت و آرامش برای روستاییان در خانه‌های شان آن‌ها را به ماندن در روستا‌ها نیز دلگرمتر می‌کند.

گزارش از سپیده خشمن

انتهای پیام / س خ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.