تبعیدی‌های استالین، سر سفره مشهدی‌ها!

مشهد در سال ۱۳۲۱ خورشیدی، میزبان تعداد زیادی از لهستانی‌هایی بود که پس از تصرف کشورشان توسط هیتلر و استالین، به سیبری فرستاده شده‌بودند.

با آغاز جنگ شوروی و آلمان نازی، دیکتاتور شوروی تصمیم گرفت از این تبعیدی‌های آواره در جبهه متفقین استفاده کند. هزاران نفر از این لهستانی‌ها که شامل پیرمردها، زنان و کودکان نیز می‌شدند، پس از اشغال ایران توسط متفقین، وارد ایران شدند تا از این طریق، ابتدا به عراق و سپس به اروپا بروند.

در این بین، فقط جوانان و سربازان لهستانی، ایران را ترک کردند و بقیه در کشور ما به صورت مهمانان ناخوانده، مدتی را گذراندند. یکی از شهر‌های محل استقرار آن‌ها، مشهد بود. شهرداری مشهد در سال ۱۳۲۱، بخش بیرون باغ‌های نکاح را به اردوگاه لهستانی‌ها تبدیل کرد و مدتی بعد، ساختمانی بزرگ در داخل شهر به آن‌ها واگذار شد.

این اقامت، با حمایت غذایی مردم مشهد همراه بود. با وجود قحطی ناشی از جنگ و مصادره موادغذایی توسط اشغالگران، مردم مشهد هر چه داشتند با لهستانی‌ها تقسیم می‌کردند و خاطره خوش مهمان‌نوازی مشهدی‌ها در ذهن آوارگان لهستانی ماندگار شد. تعدادی از این لهستانی‌ها که در آن سال‌ها دار فانی را وداع گفتند، در آرامستان ارامنه مشهد واقع در انتهای بولوار شهید کریمی، مدفون هستند و سفارت لهستان بر قبر آن‌ها، یادمانی را بنا کرده‌است.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار