هجوم ۲ برابری موج جدید ملخ‌های صحرایی در راه استان بوشهر/ راهکار مبارزه چیست؟

براساس اعلام فائو، موج جدید هجوم ملخ‌های صحرایی از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، آفت ملخ صحرایی از اول اسفند پارسال اراضی استان بوشهر را تحت‌الشعاع قرار داد،  پارسال در هجوم ملخ‌ها بیش ۱۰۴ هزار هکتار اراضی استان علیه این آفت سم‌پاشی شد.

بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی مبارزه با ملخ صحرایی و سم‌پاشی از پارسال تاکنون در سطح ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی ۶ استان انجام شده و این در حالی است که بر اساس پیش بینی ها حمله جدید ملخ‌های صحرایی به ایران از عربستان و شاخ آفریقا از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

هجوم ۲ برابری موج جدید ملخ‌های صحرایی در راه استان بوشهر/ راهکار مبارزه چیست؟

محمدتقی منوچهری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه مبارزه با آفت ملخ در دشت‌های استان از اول اسفندماه سال قبل آغاز شده است، گفت: سم‌پاشی اراضی و مبارز با ملخ‌های صحرایی در شرایط سخت کرونایی شبانه‌روز انجام می‌شود.

۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر سم‌پاشی شد

منوچهری از سم‌پاشی ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و منابع طبیعی این استان خبر داد و گفت: بیشترین آلودگی آفت ملخ در عرصه مناطق کوهستانی و در حاشیه اراضی کشاورزی دشتستان و دشت پلنگ دشتی است که تاکنون خسارتی به این عرصه‌ها وارد نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر مصرف ۱۸ هزار کیلوگرم سم علیه هجوم ملخ‌ها در استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: تاکنون ۱۸ تن سم برای سمپاشی اراضی منابع طبیعی، ملی و کشاورزی در این استان مصرف شده است و محدودیتی برای تامین سم مورد نیاز وجود ندارد.

سم‌پاشی ۲۸ کانون آلوده استان بوشهر

منوچهری با اشاره به سم‌پاشی در ۲۸ کانون آلوده استان بوشهر تصریح کرد: سم‌پاشی پوره ملخ‌ها و کانون این آفت در اولویت برنامه قرار دارد و این عملیات سبب شده که ملخ‌ها وارد باغات و اراضی کشاورزی نشوند تا خساراتی به محصولات وارد کنند.

او با اشاره به اینکه ۲۵ گروه مبارزه کننده در عملیات سم‌پاشی کانون ملخ‌ها همکاری دارند، افزود: در این رابطه ۳۰ تیم ردیاب، یک فروند هواپیمای سم‌پاش، ۹ دستگاه «یو ال وی» و ۱۰۰ دستگاه سم‌پاش زمینی در عملیات مبارزه با ملخ‌ها مشارکت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه تیم‌های ردیاب و مبارزه کننده حتی یک روز استراحت نکردند، افزود: همکاری مردم، شوراها، دهیاری‌ها و کارشناسان جهاد کشاورزی در مبارزه با آفت ملخ ستودنی است.

موج جدیدی از هجوم ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر از اواخر اردیبهشت

منوچهری از هجوم موج جدیدی از ملخ‌های صحرایی به استان خبر داد و بیان کرد: بر اساس اعلام و پیش بینی فائو، موج جدیدی از هجوم ملخ‌های صحرایی از عربستان و شاخ آفریقا به استان بوشهر از پایان اردیبهشت آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه دسته‌های جدید ملخ از شاخ آفریقا و شبه‌جزیره عربستان ۴ استان خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را تحت الشعاع قرار می‌دهد، افزود: تاکنون ۳۱ هزار هکتار اراضی استان بوشهر علیه آفت ملخ سم‌پاشی شده است که پیش بینی سم‌پاشی تا ۲۰۰ هزار هکتار اراضی استان بوشهر شده است.

هجوم ۲ برابری موج جدید ملخ‌های صحرایی در راه استان بوشهر/ راهکار مبارزه چیست؟

میزان هجوم ملخ‌های صحرایی ۲ برابر سال قبل ارزیابی شده و این در حالی است که تا ۴ سال آینده استان بوشهر درگیر مبارزه با ملخ صحرایی است.

جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی و باغی از اهداف مهم مبارزه با ملخ صحرایی است چراکه تداوم مبارزه با این آفت سبب شده تاکنون خسارتی به محصولات وارد نشود.

ضرورت همکاری کشاورزان و جوامع محلی در رصد آفت ملخ صحرایی

خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز با بیان اینکه همه هدف ما در مبارزه با ملخ‌ها جلوگیری از نفوذ آنها به مزارع و باغات است، اضافه کرد: همکاری کشاورزان و جوامع محلی در رصد این آفت و اطلاع رسانی به جهاد کشاورزی مورد تاکید است.

خسرو عمرانی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۹۵ درصد مبارزه علیه ملخ‌های صحرایی در مراتع، مناطق کوهستانی و جنگلی بوده است، گفت: با توجه به گرم‌تر شدن هوا و خروج پوره‌ها از تخم، بلوغ پوره‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و برای جلوگیری از پروازی شدن آنها مبارزه با کانون‌ها و پوره‌های ملخ‌ها ادامه دارد.

هجوم ۲ برابری موج جدید ملخ‌های صحرایی در راه استان بوشهر/ راهکار مبارزه چیست؟

ملخ صحرایی از جمله خطرناک‌ترین آفات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود که به‌علت داشتن تنوع گونه‌ای و تغذیه‌ایی می‌توانند به محصولات زراعی، مراتع، جنگل‌ها و باغ‌ها و سبزه‌ها خسارت وارد کنند چراکه فائو ملخ صحرایی را به عنوان مخرب‌ترین آفت در بخش کشاورزی معرفی کرده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.