بزرگداشت فردوسی، به منزله حفظ ارزش‌های ایرانی است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: فردوسی با آفریدن اثر ماندگار شاهنامه، زبان فارسی، فرهنگ، تاریخ و اصالت اقوام ایرانی را جاودانگی بخشید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیامی به مناسب ۲۵ اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی با آفریدن اثر ماندگار شاهنامه، زبان فارسی، فرهنگ، تاریخ و اصالت اقوام ایرانی را جاودانگی بخشید.

او در این پیام افزود: بی‌تردید یکی از مهمترین ویژگی‌های فردوسی، زبانِ حماسی، دلنشین، غرور آفرین و نغز اوست، از این رو شاهنامه از آغاز تا امروز و حتی آینده‌های دور به یکی از نماد‌های تاریخ و فرهنگ فارسی زبانان بدل و شاهنامه خوانی بخشی از فرهنگ ایرانیان شده است.
 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: ما ایرانیان از دو منظر وامدار حکیم ابوالقاسم فردوسی هستیم یکی توجه به میهن و دوم توجه به زبان و ادبیات فارسی که بزرگ‌ترین پیام شاهنامه برای ایرانیان است.

مونسان بیان کرد: شاهنامه روایت راستین نبرد حق و باطل است نبرد نماینده روشنایی با تاریکی، نبرد کاوه و ضحاک، نبرد زلالی با تیرگی و نهایتا این نیرو‌ها و نمایندگان روشنایی و زلالی اند که با پیشانی بلند و سرافراز از این جنگ همیشگی بیرون می‌آیند و این بیانگر جهان بینی و اندیشمندی فرزانه توس است.

او در ادامه این پیام تصریح کرد: شاهنامه از سویی منشاء الهی دارد و از دیگر سو با فطرت انسان سازگار است. در جای جای شاهنامه فردوسی، مکارم اخلاق، که پیامبر اعظم (ص) به خاطر آن مبعوث گردیده، سفارش می‌شود، از جمله وفای به عهد را ستوده و پیمان شکنی را امری نکوهیده می‌خواند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش پایانی این پیام تاکید کرد: بدون شک ماندگاری دیرپای زبان فارسی مدیون شاعر بلند آوازه ایرانی است. فردوسی چنان زبان و ادب پارسی را معماری کرد که بنای ساخته و پرداخته او سال‌ها مصون از گزند، قامت افراشت و فرهنگ و ادب پارسی را به فراسوی مرز‌ها و در سراسر جهان تسری داد.

مونسان در پایان ۲۵ اردیبهشت، روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی را به همه هموطنان و دوستداران فرهنگ، زبان و ادب پارسی تبریک گفت و اظهار کرد: بهرمندی هر چه افزونتر از گنجینه بزرگ شاهنامه و میراث ارزشمند فردوسی را برای ایرانیان فرهنگ دوست آرزو می کنم.
 
انتهای پیام//ف .ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.