محصص: شاید ویلموتس می‌توانست در آفریقا موفق باشد

رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال گفت: شاید ویلموتس می‌توانست در آفریقا موفق باشد، اما برای تیم ملی ایران سرمربی مناسبی نبود.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی محصص، رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال درباره اینکه با توجه به فعالیت‌های اخیر کمیته آموزش این فدراسیون آیا می‌توان به ورود مربیان جوان و توانمند به عرصه فوتبال کشورمان امیدوار ماند یا خیر، بیان کرد: باید از میرشاد ماجدی و تیم کمیته آموزش که در سال‌های اخیر زحمت زیادی کشیده اند، تشکر کنم. اطمینان به نسل جوان فوتبال ایران حاصل خوبی داشته که به همین دلیل به ماجدی و سایر مسئولان کمیته آموزش خسته نباشید می‌گویم.

مهم‌ترین بحث در آموزش مربیان رعایت منشور اخلاقی است

او افزود: به عنوان یک مدرس فوتبال می‌گویم مدرسان بسیار شایسته‌ای داریم که تعداد زیادی از آن‌ها در آسیا هم طراز اول هستند. مهم‌ترین موضوع در بحث آموزش مربیان، رعایت منشور اخلاقی است. این منشور به معنی احترام، اطمینان، صداقت، تعهد و ... است. اگر این منشور را نداشته باشیم، تمام برنامه‌های مان با مشکل مواجه می‌شود.

محصص: شاید ویلموتس می‌توانست در آفریقا موفق باشد/ گواردیولا هم نمی‌گوید هنر مربیگری اش کامل است

هنر مربیگری دغدغه بزرگ مربیان ما است

محصص تصریح کرد: هنر مربیگری، دغدغه بزرگ مربیان ما است. منظور از هنر مربیگری این است که وقتی این کار را شروع می‌کنید از شروع تا پایان چه هدفی دارید. از یک تمرین تا تمرین دیگر به چه صورت رشد و پیشرفت می‌کنید. سپس انگیزه، آنالیز و خیلی از موارد دیگر است. مربیگری کار بسیار سختی است و باید در آن هنر داشته باشید.

گواردیولا هم نمی‌گوید هنر مربیگری اش کامل است

او ادامه داد: اطمینان دارم اگر از پپ گواردیولا هم سوال کنیم، با اطمینان نمی‌گوید هنر مربیگری من کامل است. وقتی مربیان جوان ما وارد کلاس‌های مربیگری می‌شوند، باید به مرور این هنر را یاد بگیرند.

در انگلیس بدون حضور در سطح بالای بازیگری نمی‌توان در کلاس‌های مربیگری شرکت کرد

عضو کمیته فنی AFC توضیح داد: حضور در کلاس‌های مربیگری در آسیا و حتی کشور‌هایی مانند ژاپن و کره جنوبی بسیار راحت‌تر از اروپا است، اما به صورت مثال در انگلیس اگر در سطح بالا بازی نکرده باشید، نمی‌توانید در کلاس‌های A و پرولایسنس شرکت کنید. این موضوع خیلی مهم است.

هیچ یک از مربیان بزرگ جهان نمی‌تواند ادعا کند روی تمام مسائل اشراف کامل دارد

او درباره اینکه آیا می‌توان با تدابیر و آموزش‌های لازم مانع از سوخت رفتن مربیان جوان و خوش آتیه فوتبال کشورمان شد، بیان کرد: این موضوع درست است، اما باید به این نکته اشاره کنم که هیچ یک از مربیان سطح بالای دنیا نمی‌تواند ادعا کند در تمامی موارد شامل فیزیکی، فنی، روانی و هر بحث دیگری که با آن درگیر است، اشراف کامل دارد. هر مربی‌ای به دستیار، همکار و حتی پیشکسوت خوبی کنار خود نیاز دارد تا بتواند کار خود را با موفقیت انجام بدهد.

چاره‌ای جز حرکت سمت تغییر و پیشرفت نداریم

محصص افزود: فوتبال دیروز قابل احترام است و باید آن را یاد بگیریم، اما باید به سمت فوتبال امروز هم حرکت کنیم. طبق کنوانسیون‌های AFC مربیان باید سمت برقراری ارتباط، فراگیری علم تغذیه و ... حرکت کنند. اگر به گذشته بازگردیم، درس‌های خوبی می‌گیریم، اما نمی‌توانیم مباحثی که در گذشته مطرح بود، امروز مطرح کنیم. با تمام احترام به قبل باید بگویم دنیا در حال تغییر است و ما هم چاره‌ای جز پیشرفت و تغییر نداریم.

محصص: شاید ویلموتس می‌توانست در آفریقا موفق باشد/ گواردیولا هم نمی‌گوید هنر مربیگری اش کامل است

هزینه کلاس‌های پایه و حرفه‌ای مربیگری در انگلیس به ترتیب ۵۰۰ و ۱۱ هزار پوند است

محصص درباره لزوم ایجاد زیرساخت‌ها برای تربیت و آموزش مربیان گفت: طبق نگاهی که به شهریه شرکت کنندگان در کلاس‌های مربیگری در تمام دنیا به ویژه در انگلیس داشتم، باید بگویم یک متقاضی برای حضور در کلاس‌های پایه مربیگری در این کشور باید ۵۰۰ پوند و کلاس‌های حرفه‌ای باید ۱۱ هزار پوند پرداخت کند. این مبالغ سبب می‌شود فدراسیون فوتبال انگلیس تکنولوژی روز را برای آموزش مربیان فراهم کند.

برای رقابت با کشور‌های پیشرفته باید امکانات تان را مجهز کنیم

او افزود: در سال‌های اخیر فرصت سفر به کشور‌های مختلف و بررسی کلاس‌های آموزشی را داشته و می‌دانم می‌توانیم در زمینه آموزش مربیان خوب بهتر شویم و هرچند امکانات تان قابل قبول است، اما صد در صد می‌توانیم امکانات بهتری داشته باشیم. برای اینکه در زمینه آموزش مربیان نخبه با کشور‌هایی مانند استرالیا، ژاپن و کره جنوبی در سال‌های آتی بتوانیم خوب رقابت کنیم، باید زیرساخت‌های مان را تقویت کنیم.

مربیان جوان لیگ برتری برای ادامه آموزش خود باید به اروپا بروند

محصص درباره ارزیابی اش از عملکرد مربیان جوان لیگ برتری اظهار داشت: قطعا آن‌ها عملکرد مثبتی داشته اند. مربیان شایسته‌ای در کشورمان داریم و من می‌دانم مربیان ایرانی حاضر در لیگ برتر بسیار توانمند هستند. امیدوارم مربیان کشورمان به زودی بتوانند در اروپا کار آموزش را دنبال کنند.

برخی مربیان خوب مان خانه نشین شده اند

محصص درباره اینکه به نظر می‌رسد ما نتوانسته ایم از تجربه مربیان بزرگی مانند کارلوس کی روش برای آموزش بهتر مربیان خود استفاده کنیم، گفت: در حال حاضر ذوب آهن و شاهین بوشهر سرمربی خارجی و شهرخودرو و استقلال هم مربی خارجی دارند. به این مربیان هیچ ایرادی نمی‌گیرم و به آن‌ها توهین نمی‌کنم و کارنامه خوبی هم دارند، اما مربیان ایرانی توانمندی داریم که اکنون خانه نشین شده اند. آن‌ها می‌توانند در شرایط بسیار بهتری کار کنند، اما باید بگویم مربی تنها با حضور در کلاس، آینده‌ای ندارد.

مربی جوان ابتدا باید دستیار خوبی شود

او ادامه داد: کار کنار یک پیشکسوت و سرمربی کاردان و خبره می‌تواند به مربی جوان کمک کند تا پس از سال‌ها ابتدا به یک دستیار خوب و سپس سرمربی خوب شود.

محصص: شاید ویلموتس می‌توانست در آفریقا موفق باشد/ گواردیولا هم نمی‌گوید هنر مربیگری اش کامل است

شاید ویلموتس در آفریقا مربی خوبی می‌شد، اما برای تیم ملی ایران مناسب نبود

رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا او هم از انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران حرص خورد یا خیر، گفت: نمی‌توانیم به ویلموتس توهین کنیم چراکه هیچ وقت مربی یا مدرس نباید درباره یک سرمربی بد صحبت کند. شاید او در قاره آفریقا یا کشور‌های دیگر می‌توانست مربی موفقی باشد، اما با توجه به اینکه از تیم ملی ایران انتظار‌های زیادی می‌رود و بازیکنان بسیار سطح بالایی در آن عضویت دارند که در تیم‌های اروپایی به خوبی بازی می‌کنند، ویلموتس برای این تیم سرمربی مناسبی نبود. این موضوع دلیلی برای ضعف ویلموتس نیست و شاید او با تیم‌های دیگر موفق باشد.

با نمایش تیم ملی در ۲ جام جهانی اخیر نمی‌توانیم هر سرمربی‌ای را برای تیم ملی انتخاب کنیم

او درباره اینکه چه نوع سرمربی‌ای می‌تواند در تیم‌های ملی ایران فعالیت کند، پاسخ داد: یک مربی باید کارنامه حرفه‌ای موفقی داشته باشد و دست کم در لیگ قهرمانان اروپا و جام جهانی کار کرده باشد. درباره تیم ملی ایران صحبت می‌کنیم که یکی از افتخارآفرین آرین تیم‌های آسیا است و نباید آن را فراموش کنیم. با نمایشی که تیم ملی در ۲ جام جهانی اخیر با سرمربیگری کی روش داشت، نمی‌توانیم هر مربی را برای سرمربیگری تیم ملی انتخاب کنیم.

انتظار‌ها از اسکوچیچ زیاد است

محصص تصریح کرد: انتخاب چنین سرمربی‌ای برای تیم ملی بسیار سخت است. برای دراگان اسکوچیچ آرزوی موفقیت دارم چراکه انتظار‌های زیاد و سختی از او وجود دارد. یک مربی به جز کارنامه‌ای موفق باید تعهد کاری هم داشته باشد چراکه انتظار‌ها و سبک بازی تیم ملی ایران با بسیاری از کشور‌های آسیایی متفاوت است. به همین دلیل قبول کردن سرمربیگری تیم ملی دشوار است.

اسکوچیچ با شناخت از فوتبال ایران شانس موفقیت دارد

او در پایان تصریح کرد: اسکوچیچ با وجود مبلغ قراداد بسیار کم خود، می‌تواند در تیم ملی موفق باشد به این شرط که روانشناسی بازیکنان، فرهنگ کشورمان و گذشته فوتبال ایران را به خوبی بشناسد. در این حالت می‌تواند شانس خوبی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار