مدیر گروه دائره المعارف‌های قرآنی عنوان کرد؛

جلد ۱۷ دائره المعارف قرآن کریم در آستانه انتشار

حجت الاسلام خراسانی گفت: بیش از ۲۰ سال از آغاز پروژه دائره المعارف قرآن کریم می گذرد و تاکنون ۱۶ جلد از آن منتشر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم ،حجت الاسلام خراسانی ،مدیر گروه دائره المعارف‌های قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی اظهار کرد: پروژه دائره المعارف قرآن کریم از پروژه‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های قرآنی در حال انجام در سطح کشور است.

او با بیان اینکه بیش از ۲۰ سال است که پروژه دائره المعارف قرآن کریم شروع شده و تا اکنون ۱۶ جلد از این پروژه منتشر شده است، گفت: این کار با معیارها، استاندارد‌ها و معیار‌های شناخته شده دایره المعارفی در کشور، در حال تدوین است که بر اساس حروف الفبا انجام شده و به زبان فارسی است.

مدیر گروه دائره المعارف‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی تصریح کرد: نثر این کتاب به‌صورت دائره المعارفی و معیار است و تلاش شده که مقالات ویژگی جامعیت را داشته باشد و مشتمل بر منابع دسته اول و معتبر بوده و در عین حال، مختصر باشد.

او افزود: دائره المعارف قرآن کریم حدود ۳ هزار موضوع اعم از معارف، مفاهیم و اعلام قرآن را در بر دارد؛ این اعلام شامل اعلام مصور و اعلام غیر مصور بوده و در قالب ۶ بخش علمی در حال انجام است.

خراسانی با بیان اینکه در همه بخش‌های این دایره المعارف از افراد متخصص در این موضوع استفاده می‌کنیم و همه مقالات قرآنی است، اظهار کرد: در بخش‌های فلسفه و کلام، عرفان و اخلاق، ادیان، فقه و حقوق، اعلام و تاریخ، معارف، مفاهیم و همچنین بخش علوم قرآنی مقالات بعد از تأیید و تصویب آماده برای نشر می‌شود.

او گفت: تا بحال ۱۶ جلد از دائره المعارف قرآن کریم منتشر شده و به زودی جلد ۱۷ این دائره المعارف که از حرف «ص» شروع شده و تا حرف «ط» ادامه دارد به زودی منتشر خواهد شد.

مدیر گروه دائره المعارف‌های قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی تصریح کرد: بخشی از این مداخل که در جلد ۱۷ دائره المعارف قرآن کریم استفاده شده، اعم از صادق (از اسما و صفات الهی)، صالحان، صبر، صحابه، صلح، صدیقین، صلح، صلوات و... مهمترین مداخلی است که در این جلد وجود دارد و جلد ۱۷ مشتمل بر ۶۷ مدخل اصلی و مقاله است.

او با اشاره به انتشار سالانه یک جلد از دائره المعارف قرآن کریم عنوان کرد: این دائره المعارف در بوستان کتاب منتشر می‌شود و از نخستین جلد این دائره المعارف که در سال ۱۳۸۱ منتشر شد، تا کنون به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم توانستیم هر سال یک جلد از این دائره المعارف منتشر شده است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.