پمپئو: تحقیقات دیوان لاهه علیه اسرائیل غیرقانونی است

وزیر خارجه آمریکا با سیاسی خواندن تحقیقات دیوان لاهه علیه رژیم صهیونیستی، آن را اقدامی خارج از چارچوب اختیارات این نهاد حقوقی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در چارچوب حمایت‌های واشنگتن از اشغالگری‌ها و جنایت‌های تل‌آویو، با سیاسی خواندن تحقیقات دیوان بین المللی کیفری، لاهه، مدعی شد پرونده تحقیقات علیه رژیم صهیونیستی در این دیوان غیرقانونی است.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این واقعیت ناگوار بار دیگر با تلاش دادستانی لاهه برای طرح دعوی علیه اسرائیل، همانند آمریکا، به اثبات رسیده است. این (دیوان لاهه)، جایی برای اجرای قوانینی که از سوی آن تعیین شده، نیست.

در بیانیه پمپئو آمده است: در تاریخ ۳۰ آوریل، دادستان دیوان لاهه تلاش خود را برای طرح دعوی در خصوص کرانه باختری، قدس شرقی و غزه از طریق ارائه پرونده جدید به دادگاه باز تائید کرد.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود همچنین حق قانونی فلسطین برای عضویت در دیوان لاهه، سازمان‌ها و نهاد‌های بین المللی به عنوان یک کشور مستقل را زیر سوال برد.

پمپئو گفت هفت کشوری که عضو اساسنامه رم هستند - استرالیا، اتریش، برزیل، جمهوری چک، آلمان، مجارستان و اوگاندا - اظهارات رسمی به دادگاه ارائه کرده اند که بر اساس آن دیوان لاهه صلاحیت برای ادامه این کار را ندارد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: تلاش دیوان لاهه برای اعمال قدرت ورای صلاحیت خود، ابزاری سیاسی است که قانون و روند قانونی را به تمسخر می‌گیرد. آمریکا اعتراض دیرینه خود را نسبت به هرگونه «تحقیقات غیرقانونی» از سوی دیوان لاهه اعلام می‌کند. اگر دیوان لاهه روند فعلی را ادامه دهد، ما پیامد‌های را برای آن در نظر می‌گیریم.

اوایل این هفته گروهی متشکل از ۶۹ سناتور و ۲۶۲ عضو مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به پمپئو، از او خواستند تا از دیوان لاهه را به توقف تحقیقات خود در خصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی وادار کند و همچنین این اقدام دیوان لاهه را اقدامی با انگیزه‌های سیاسی دانستند.

اخیرا دیوان کیفری بین المللی (لاهه) از تحقیق درباره «جنایات جنگی» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر داد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
" تلاش دیوان لاهه برای اعمال قدرت ورای صلاحیت خود، ابزاری سیاسی است که قانون و روند قانونی را به تمسخر می‌گیرد. "
دقیقا همون کاری که آمریکا همیشه می کنه .
آخرین اخبار