بازار طلا سکه نیست/ رکود طلا، پروانه کسب طلافروشان را باطل کرد

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: تعطیلی سه ماهه پاساژها و واحد های طلافروشی در مشهد بر اثر کرونا، رکود و کسادی را دو چندان کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در خیابان مدرس که قدم می زدی مملو بود از جمعیتی که برای خرید طلا و جواهر در رفت و آمد بودند اما گویی پس از ویروس کرونا، دیگر خبری از این شلوغی بازار نیست.

نبود خریداران از یک طرف و تعطیلی و بسته شدن واحد های طلافروشی از طرف دیگر عاملی برای کسادی بازار شده است.

گویی مردم، فقط تماشاچی واحد های طلا فروشی شده اند و فقط برای فروش طلای خود به بازار آمده اند.

بازار طلا سکه نیست/ رکود طلا، پروانه کسب طلافروشان را باطل کرد

صراف زاده بنک دار طلا و جواهردر مشهد به خبرنگار ما گفت: مشتری واقعی نیست و فقط برای تماشا می آیند و بیشتر افرادی که طلا ی خود را به عنوان سرمایه ذخیره داشتند به دلیل فشار اقتصادی ناشی از کرونا، به دنبال فروش آن هستند.

 او افزود: قیمت بالای طلا هم باعث شده مردم رغبتی به خرید طلا نکنند، قانون مالیات بر ارزش افزوده که ۹ درصد محاسبه می‌شود بسیار سنگین است و توان خرید مردم را پایین می‌آورد.

این بنک دار طلا گفت: تعطیلی پاساژها و کرونا هم بر کسادی بازار دامن زد، باید فکر اساسی شود تا این سرمایه ملی هدر نرود.

سری هم زدم به پاساژ ارگ، پاساژی که در مواقع عادی به سختی باید خود را از میان جمعیت به دیگر طبقات می رساندی اما  آنچه دیدم متفاوت از مواقع دیگر بود کسادی بازار و سوت و کوری در این پاساژ به چشم می خورد و تنها، صدای بسته شدن واحد های طلافروشی به گوش می رسید و قفل های بزرگ در مغازه ها خودنمایی می کرد.

پس از عبور  از پنج واحدتعطیل طلافروشی، سراغ یکی دیگر از طلافروشان رفتم.

تقی زادگان فروشنده طلا و جواهرگفت: کسادی بازار طلا، بیشتر متاثر از قانون مالیات  ۹ درصدی بر ارزش افزوده است گرچه اصلاحیه آن زده شده است اما هنوز اجرایی نشده است .

او افزود: هر روز باید شاهد بسته شدن واحد های طلافروشی در مشهد باشیم چون معاملات ما صفر شده است و باز بودن مغازه هزینه آب و برق و گاز و کارگر می طلبد.

بازار طلا سکه نیست/ رکود طلا، پروانه کسب طلافروشان را باطل کرد

این فروشنده طلا ادامه می دهد: مواقعی مانند محرم و صفر ، ایام فاطمیه، ماه مبارک رمضان به طور کل بازار طلا کساد است، باید از این فرصت ها استفاده کرد و صادرات راهش باز شود.

اوضاع نابسامان طلا را که دیدم به سراغ مردم رفتم، خانم عباسی که با همسرش برای فروش طلایش آمده بود، گفت: طلا قیمت مشخصی ندارد بالا می رود پایین نمی آید . مگر کسی مجبور به خرید طلا باشد و گرنه کسی حاضر نیست طلا بخرد.

کسادی بازار طلافروشان مشهد، تعطیلی این واحد های صنفی و گلایه های مردم ، موضوعی بود که من  را به اتحادیه اصناف طلا و جواهر و نقره مشهد برد.


بیشتر بخوانید:  بازار سوت و کور طلا و نقره در مشهد


باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد  می گوید: دو ماه آخر سال، و ماه‌های رجب و شعبان، زمان طلایی برای طلافروشان بود، اما با توجه به ویروس کرونا تمامی پاساژ‌ها تعطیل شدند و هم اکنون که دو هفته از بازگشایی واحد‌های طلافروشی و پاساژ‌ها می‌گذرد دیگر خبری از مشتری نیست. وقتی عرضه نداریم تولیدی هم نداریم.

او می‌افزاید: افزایش قیمت طلا متاثر از چهار عامل است، افزایش قیمت انس جهانی، افزایش قیمت ارز و پایین بودن ارزش ریالی، مالیات بر ارزش افزوده و  افزایش بی رویه طلا است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد ادامه می‌دهد: قانون مالیات بر ارزش افزوده باوجود اینکه خیلی از زمان اصلاح آن می‌گذرد، اما هنوز اجرایی نشده است.

 
بازار طلا سکه نیست/ رکود طلا، پروانه کسب طلافروشان را باطل کرد///گزارشی
معبودی نژاد بیان می‌کند: به دلیل تعطیلی کارگاه‌های طلا در مشهد، جمعی از این صنف، پرونده کسب خود را باطل کردند و این اوضاع متاثر از اوضاع نابه سامان طلافروشان مشهد است.

او با اشاره بهترین راه حل خروج از این نابسامانی ها، تصریح کرد:  مالیات باید از شمش طلا گرفته شود نه مصنوع طلا، در شرایطی که فروش نفت نداریم صادرات طلا بهترین جایگزین فروش نفتی خواهد بود، ضمن اینکه صادرات طلا ارزآوری بالایی دارد و اشتغال زیادی می‌تواند در سطح کشور و همچنین خراسان رضوی داشته باشد.

بازار طلا سکه نیست/ رکود طلا، پروانه کسب طلافروشان را باطل کرد

او تصریح می کند: طلا به دلیل ارز بالا، و حج کم و صادرات چمدانی اش می‌تواند بسیار از نظر اقتصادی موثر واقع شود، ولی متاسفانه موانع زیادی بر سر راه صادرات سنگ اندازی می‌کنند. تا مشکلات صنعت طلا حل نشود امکان صادرات نیست.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد تاکید می کند:کارگران مشغول در طلافروشی بیکارند، بیمه تامین اجتماعی ۳۰ درصد سهم کار فرمایان را پرداخت کنند و بیمه بیکاری به کارگران تعلق بگیرد تا کمی از فشار بر این صنف کم شود.

معبودی نژاد بیان می کند:مشهد اولین تولید کننده نقره است، اما متاسفانه هم اکنون ۲۰۰۰ واحد تولیدی نقره در مشهد تعطیل شدند که در پی آن ۱۶ هزار کارگر بیکار شدند.

اما اینکه چرا هنوز با گذشت چندین سال از قانون اصلاح مالیات بر ارزش افزوده، هنوز از هفت خام رستم آن رد نشده و این قانون اجرایی نشده است؟ با توجه به اینکه طلا جایگزین خوبی برای فروش نفتی است چرا مسئولین قدمی برای صادرات طلا بر نمی‌دارند؟

جواب‌های مسئولین قانع کننده نبود، دگویی گره این مشکل به دست بالادستی‌ها باز می‌شود این بار به سراغ اداره صمت رفتم.

علی غفوری مقدم معاون امور بازرگانی و توسعه و تجارت سازمان صمت  می‌گوید:در سال ۸۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای ۵ سال به صورت آزمایشی مصوب شد.

اومی افزاید: در سال ۹۶ لایحه اصلاحات قانون مالیات به مجلس داده شد و در سال ۹۸ در صحن علنی مجلس مصوب شد که مالیات از کل قیمت طلا اخذ نشود، اما تاکنون اجرایی نشده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه و تجارت سازمان صمت، در پاسخ به این سوال که چرا صادراتی در طلا نداریم ادامه می‌دهد: مشکلاتی بر سر راه صادرات طلا گذاشته شده که تا برداشته نشود این راه باز نمی‌شود.

غفوری مقدم بیان می کند: دو عامل  ارزش گذاری فلزات گران بها و نیمه گران بها و  تعهدات ارزی مانع صادرات طلا شده است.

بازار طلا سکه نیست/ رکود طلا، پروانه کسب طلافروشان را باطل کرد///گزارشی
او تصریح می کند: مانع اول صادرات که همان ارزش گذاری فلزات گران بها و نیمه و گران بهاست باید توسط بانک مرکزی و در تهران انجام شود صادر کننده باید طلا را به تهران ببرد و این حمل علاوه بر ریسک حمل بالا پروسه‌ای زمان بر است.
 
معاون امور بازرگانی و توسعه و تجارت سازمان صمت تاکید می کند: پیشنهاد ما به بانک مرکزی این است که جهت ارزش گذاری فلزات، یا نماینده‌ی بانک مرکزی در استان ما مستقر شود و یا اینکه ما داخل استان افراد متخصصی داریم که می‌توانند این ارزش گذاری را انجام دهند.

غفوری مقدم اظهارمی کند: اگر عاملیت به بانکی داده می‌شود هزینه‌های این موضوع لحاظ شود.

او تصریح می کند: اگر این موانع برطرف شود می‌توان این سرمایه ملی را به راحتی صادر کرد تا هم جایگزین فروش نفتی باشد و هم ارز آوری برای کشور داشته باشد.

و در انتها، اگر پیشنهادات داده شده توسط اداره صمت توسط بانک مرکزی تسهیل شود می‌توانیم قدم بزرگ در تولید طلا و صادر کردن آن به کشور‌های خلیج عربی داشته باشیم و بازار داخلی هم از این سردر گمی بیرون آید و این صنعت بومی بیش از این خاک نخورد.

گزارشگر: فاطمه غلامی

انتهای پیام// ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
والا قیمت جهانی طلا قبل گرانی حدودا 1200بود الان شده 1700 یعنی تقربیا 50درصد گرون شده ولی اینجا گرمی 120هزار تومن رسیده750هزار البته طلای خام بالای ششصد درصد گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ف45
۱۸:۱۲ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
اگرمردم طلانخرن ارزون میسه کاش یکم متحدبودن