احیای و غنی سازی ۶۰ هکتار از جنگل‌های مهدیشهر

عملیات احیای، تقویت و غنی سازی جنگل‌های هیرکانی در سطح ۶۰ هکتار از جنگل‌های مخروبه منطقه بند پشت حوزه آبخیز هیکو با کاشت بذر‌های بلوط بومی اجرا گردید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، حمیدرضا عبدوس رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر گفت: به منظور اجرای برنامه مدیریت و صیانت از جنگل‌های هیرکانی، عملیات احیای، تقویت و غنی سازی جنگل‌های هیرکانی در سطح ۶۰ هکتار از جنگل‌های مخروبه منطقه بند پشت حوزه آبخیز هیکو از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۹۸ با کاشت بذر‌های بلوط بومی اجرا گردید.

او از کاشت حدود ۲ تن بذر بلوط اوری در سطح ۶۰ هکتار از جنگل منطقه بندپشت اوپرت که طرح خروج دام از جنگل اجرا شده خبر داد و افزود: هدف از اجرای این طرح مهم، حفظ وضع موجود و حفاظت از ذخایر ژنتیکی، احیای جنگل ها، افزایش کمیت و کیفیت گونه‌های بومی جنگل، تراکم جنگل، حفاظت از خاک، جلوگیری از فرسایش و کنترل سیلاب است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر بیان کرد: مشارکت مردمی را در احیای جنگل‌های مخروبه شهرستان با توجه به افزایش جهانی گرمای کره زمین، تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی در پی، اقدامات مخرب انسانی، چرای دام و کمبود اعتبارات دانست.

عبدوس اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، بسیار راهگشا و اثر بخش بوده و واگذای کار‌های اجرایی به تعاونی‌ها و تشکل‌های محلی کمک زیادی به گسترش مشارکت‌های مردمی و پایدار نمودن پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری میکند که در همین راستا با انعقاد قرارداد با تشکل تعیین صلاحیت شده گت بزنگاه هیکو نسبت به اجرای پروژه بذرکاری بلوط اقدام گردید.

او گفت: احیای جنگل‌های مخروبه و توسعه جنگل در رویشگاه‌های جنگلی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی، مشارکت دادن مردم در مدیریت منابع طبیعی تجدیدشونده، تقویت سفره‌های زیرزمینی آب، تعدیل و تلطیف آب و هوا را از مهمترین اهداف طرح صیانت از جنگل‌ها برشمرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر اضافه کرد: در قالب طرح صیانت و جنگل کاری می توان عوامل تأثیرگذار در تخریب جنگل‌ها را کاهش داد.

او بیان کرد: در شهرستان مهدیشهر با توجه به توان رویشی و اکولوژی منطقه، دو نوع پوشش جنگلی شامل جنگل هیرکانی یا خزری (گونه‌های پهنبرگ) که ادامه جنگل‌های شمال به وسعت ۲۴ هزار هکتار بوده و جنگل سوزنی برگ که گونه ممنوع القطع و حفاظتی ارس محسوب میشود، سطحی معادل ۳۵ هزار هکتار پوشیده شده است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.