اسکای نیوز در مطلبی نوشت:

قدرت فزاینده چینی‌ها آمریکا را شکست می‌دهد

برخی منابع نظامی آمریکایی هشدار دادند با افزایش روزافزون قدرت نظامی چین، واشنگتن شانس چندانی در قبال توانمندی‌های پکن ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، برخی منابع نظامی آمریکایی هشدار دادند اگر آمریکا با چین در اقیانوس آرام وارد جنگ شود بازنده خواهد بود ضمن آنکه آن‌ها فاش کردند ارتش آمریکا قادر به دفاع از تایوان نیست و پایگاه آمریکایی گوام نیز در خطر است.

پایگاه اینترنتی خبری اسکای نیوز عربی با انتشار این مطلب افزود: این منابع فاش کردند پایش و رصد تنش‌های اخیر در روابط دو کشور بر سر تعدادی از موضوعات، مهر تأییدی بر نگرانی‌های فزاینده از این بابت است که آمریکا از جانب چین با تهدیدات بزرگی روبه‌روست و هرگونه جنگی برای آمریکا خسارات بسیار زیادی خواهد داشت.

انتظار می‌رود این تحلیل که از نظر آمریکا نگران‌کننده است در گزارش وزارت دفاع آمریکا درباره قدرت نظامی چین در سال ۲۰۲۰ میلادی که تابستان امسال منتشر خواهد شد، منعکس شود.

این هشدار قاطعانه پس از آن داده می‌شود که تنش‌ها بین دو کشور به خصوص پس از انتقاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از نحوه تعامل چین با ویروس کرونا و متهم کردن مکرر این کشور به پنهان کردن حقایق مربوط به این ویروس مرگبار بالا گرفته است.

برخی منابع وزارت دفاع آمریکا به روزنامه تایمز گفتند تحلیل پنتاگون بر بررسی شبیه‌سازی قدرت‌های سال ۲۰۲۰ میلادی مبتنی است چرا که چین در سال کنونی صاحب زیردریایی‌های تهاجمی و ناو‌های هواپیمابر و ناوشک‌های بیشتری خواهد شد که به گفته این تحلیل، ارتش آمریکا نیز قادر به رویارویی با قدرت فزاینده چین نیست.

به نظر می‌رسد قدرت فزاینده چینی ها، تهدید بسیار جدیدی است و به سال ۲۰۳۰ میلادی که آمریکا پیش بینی شده بود چین در آن سال برای آمریکا، عامل تهدید باشد نمی‌رسد چرا که چین به تازگی قدرتش به خصوص قدرت موشک‌های میان‌برد موشکی‌اش را تقویت کرده است.

این بررسی همچنین فاش کرده است جزایر گوام واقع در اقیانوس آرام که آمریکا در آن سه پایگاه نظامی دارد جای نگرانی خاصی دارد، زیرا دفاع از آن دشوار است.

یک منبع نظامی آمریکایی نتایج تحلیل روزنامه تایمز را تأیید کرد و گفت چین موشک‌های دوربرد ضد کشتی و موشک‌های فوق سرعت صوت و موشک‌های هایپرسونیک که سرعتش ۵ برابر بیشتر از سرعت صوت است در اختیار دارد. همچنین شماری از کارشناسان آمریکایی متخصص در امور چین هشدار‌های مشابهی داده‌اند.

روزنامه دیلی میل نوشت جزیره تایوان عامل تنش فزاینده بین دو کشور است به خصوص آنکه رئیس جمهور چین اعلام کرده است بر اساس اصل چین واحد، خواهان بازگشت تایوان به حاکمیت چین تا سال ۲۰۵۰ میلادی است.

پکن، فعالیت‌های نظامی‌اش را در جنوب و شرق دریای چین به تازگی تشدید کرده که احداث چند موضع نظامی در جزایر مصنوعی در آب‌های مورد اختلاف از جمله این فعالیت‌هاست. در مقابل، آمریکا نیز بر حضور نظامی‌اش در این منطقه افزوده و با تقویت روابطش با تایوان از طریق فروش‌های تسلیحاتی‌اش به تایوان در حال آماده شدن است.

«بونی گلاسر» کارشناس مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشنگتن و مشاور دولت آمریکا در خصوص شرق آسیا گفت همه شبیه سازی‌ها در خصوص تهدیدات چین تا سال ۲۰۳۰ میلادی، همگی با شکست آمریکا پایان یافته است.

وی تصریح کرد تایوان، تأثیرگذارترین موضوع است و امکان دارد به جنگ با آمریکا و حتی جنگ هسته‌ای بیانجامد.

دیلی میل به نقل از گلاسر نوشت: «در پنتاگون و وزارت خارجه و کاخ سفید هم اکنون چین بزرگترین تهدید تلقی می‌شود ما درد گذشته بسیار منفی بوده‌ایم.»

از طرف دیگر یک منبع به روزنامه تایمز گفت فیلیپ دیویدسون از فرماندهان آمریکایی در این خصوص هشدار داده و این در حالی است که وزارت دفاع برای آنکه آماده باشد در حال تغییر خط مشی خودش است.

هم اکنون آمریکا بر ارتقای هرچه بیشتر تسلیحات فوق سرعت صوت و فرستادن موشک‌های دوربرد کروز که از خشکی پرتاب می‌شوند به منطقه آسیا و اقیانوس آرام متمرکز شده علاوه بر اینکه در حال مسلح کردن یگان‌های دریایی در نزدیکی دریای چین به موشک‌های ضد کشتی است.

ترامپ روز جمعه گذشته ادعا کرد آمریکا موشکی را ارتقا داده است که ۱۷ بار سریع‌تر از موشک‌های کنونی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار