باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

فرش‌های نفیسی که به حراج گذاشته می‌شوند/ موزه فرش و سازمان میراث فرهنگی اقدامی نمی‌کنند؟

قرار است برخی فرش های نفیس در ششمین دوره برگزاری حراج ملی، به فروش برسند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس دیده‌ها و شنیده‌ها برخی از فرش‌های نفیس در ششمین دوره برگزاری حراج ملی به صورت مجازی به حراج گذاشته خواهند شد و گروهی از افراد به درستی دغدغه چیستی آینده این فرش‌ها را دارند.

ما در این گزارش سراغ مدیر موزه فرش رفتیم و در قالب یک مصاحبه از او پرسیدیم که آیا بهتر نیست برای خرید این فرش‌ها اقدام کنند؟

پریسا بیضایی مدیر موزه فرش ایران در پاسخ به درخواست برخی از دغدغه‌مندان برای آینده فرش‌های نفیسی که در ششمین حراج ملی به صورت مجازی به حراج گذاشته خواهند شد، به خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: موزه فرش در حقیقت نگهد‌ارنده فرش‌های دارای اصالت و هویت ایرانی است. این فرش‌ها باید قابلیت موزه‌ای شدن را نیز داشته باشند؛ وگرنه پیشنهاد‌های زیادی در سال برای خرید فرش داریم. در اصل موزه فرش باید پس از بررسی فرش‌ها تشخیص بدهد که آیا فرش‌های موجود قابلیت موزه‌ای شدن را دارند یا نه؟

او بیان کرد: خرید فرش توسط موزه ملی فرش مراحل اداری و فرهنگی خاص خود را دارد. در اصل ما باید پیش از خرید، فرش را ببینیم. حراجی‌های در حال برگزاری همچون حراج ملی، پیش از هر کاری باید نمایندگان موزه فرش را - به عنوان جایگاه ارزنده و نگهدارنده فرش‌های موزه‌ای - برای کارشناسی فرش‌هایی که به حراج گذاشته خواهند شد، دعوت کنند. اگر در بین آن‌ها فرش‌های موزه‌ای مشاهده شد، ما برای خرید آن‌ها اقدام می‌کنیم تا امکان بازدید از آن‌ها برای همه مردم فراهم شود.

حضور آثار نفیس تاریخی در حراج، نشانه خروج آن‌ها از کشور نیست

محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه‌های کشور، نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حضور آثار نفیس تاریخی در حراج، نشانه خروج آن‌ها از کشور نیست. به عبارتی وجود این آثار در مجموعه عرضه شده در حراجی، به معنای مجاز بودن خروج آن‌ها از کشور نیست.

وی افزود: باید دید موزه فرش مشابه فرش‌های به حراج گذاشته شده را دارد یا این فرش‌ها جزو نواقص موزه هستند. اگر موزه فرش پس از بررسی آثار اعلام کند که به وجود آن‌ها در مجموعه خود نیاز دارد، به طور حتم سازمان میراث فرهنگی برای تهیه آن‌ها اقدام می‌کند.

او بیان کرد: هر حراجی آثاری را عرضه کند که تاریخ آنها از دوره معاصر بیشتر باشد، باید از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز بگیرد؛ در غیر این صورت، کارش غیر قانونی است. اگر موزه‌ها هم علاقه‌مند به تهیه آن آثار باشند، قاعدتاً حراجی اثر را به نفع موزه از روند حراج خارج می‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یعنی. کسی حق نداره یه چیزی شخصی یا ارثی بهش رسیده باشه بفروشه، زود پای میراث فرهنگی.