اهدای خون مانع روزه‌داری نمی‌شود

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: اهدای خون هیچ خطری را متوجه انسان از بابت ابتلا به بیماری کرونا نمی‌کند و مانع روزه‌داری نیز نمی‌شود.

دکتر سهیلا خسروی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون ۲ هزارو ۷۰۱ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون در سراسر استان مراجعه کردند که ۲ هزارو ۱۰۲ نفر آنان موفق به اهدای خون شدند.

او افزود: از این تعداد ۱۲۱ نفر زن و یکهزارو ۹۸۱ نفر مرد بودند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان بیان کرد: خون‌های اهدایی این عزیزان تنها ۶۰ درصد نیاز استان را تامین کرده است.

او اضافه کرد: این در حالیست که میزان مصرف در ماه مبارک رمضان هشت هزارو ۴۳۴ واحد تمامی فرآورده‌ها و ۶ هزارو ۵۱۲ فرآورده سلولی بوده است.

خسروی ادامه داد: بالغ بر سه هزارو ۲۴۰ بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که ۶۸ درصد از خون‌های اهدایی برای این بیماران مصرف می‌شود.

او گفت: کمبود‌ها از پایگاه‌های معین در سطح کشور و بیشتر استان‌های تهران و اصفهان تامین می‌شود.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: در ماه مبارک رمضان سه هزارو ۵۰ واحد خون از سایر استان‌ها دریافت شده است.

اوهمچنین به وضعیت اهدای خون در شب‌های قدر اشاره کرد و اظهار داشت: در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ۱۵۵ واحد، شب بیست و یکم ۲۱۷ واحد و شب بیست و سوم ۱۸۳ واحد خون اهدا شده است.

خسروی دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار