رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران:

سلیقه‌ای عمل کردن در حوزه ساخت و ساز سازندگان را دلسرد کرده است

رهبر گفت: سلیقه‌ای عمل کردن به قوانین ساخت و ساز و اخذ مالیات باعث شده که بخش خصوصی انگیزه‌ای برای ورود به این بازار نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در نشست هم اندیشی تشکل‌ها و نمایندگان منتخب استان تهران با حضور اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران، با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور ما نقش مهم و بزرگی بر عهده دارد، گفت: باید نمایندگان منتخب مجلس به مسئله مسکن و ساختمان طبق اصل ۳۱ قانون اساسی توجه جدی داشته باشند.


بیشتر بخوانید: متوسط عمر ساختمان‌های کشور باید از ۳۰ سال به ۱۰۰ سال برسد 


او با اشاره به اینکه باید قوانین خوبی در دستگاه‌های اجرایی جهت اصلاح آیین نامه‌های ساختمان تصویب شود، گفت: قانون نظام مهندسی مصوبه سال ۱۳۷۴ است، اما هنوز بعد از گذشت چندین سال ماده ۲۹ قانون نظام مهندسی اجرایی نشده و همین بلاتکلیفی‌ها باعث ایجاد مشکلاتی شده که زمینه‌ساز دلسرد شدن سازندگان و انبوه‌سازان شده است.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران افزود: از طریق دستگاه‌های اجرایی بزرگ‌ترین طرح مسکنی و ساختمانی به عنوان مسکن مهر در قالب ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن کلید خورد، اما به دلیل آن که در اجرای آن سلیقه‌ای عمل شد هنوز بعد از گذشت چندین سال با مشکلات بسیار زیادی در این طرح مواجه هستیم.

او بیان کرد: قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن از همان قانون نشأت گرفته و باعث شده که با وجود معافیت‌های مالیاتی، مالیات‌های بسیار زیادی از سازندگان اخذ می‌شود که باعث دلسرد شدن بسیاری از سازندگان شده است.

رهبر افزود: هنوز بسیاری از حوزه‌های مختلف زیر بار مالیات نمی‌روند.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه در طی سال‌های گذشته وزرای مختلف حوزه مسکن و شهرسازی ایده‌های مختلفی در حوزه ساختمان سازی مطرح کرده‌اند که این ایده‌ها عبارت است از مسکن مهر، مسکن اجتماعی و مسکن طرح اقدام ملی که هیچ کدام از آن‌ها تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است افزود: وزیر راه و شهرسازی در ماه‌های مختلف از بخش خصوصی چندین بار درخواست کرده است که در طرح اقدام ملی مسکن مشارکت داشته باشد، اما هیچ کدام از سازندگان به دلیل آن که سلیقه‌ای در حوزه‌های مختلف عمل می‌شود وارد نشده است.

او گفت: از نمایندگان منتخب مردم درخواست می‌کنم که به این موضوع هر چه سریع‌تر رسیدگی شود چرا که سلیقه‌ای عمل کردن باعث ایجاد نابه سامانی در حوزه‌های مختلف مسکن می‌شود.

رهبر توضیح داد: بازار ساخت و ساز و بازار مسکن به عنوان مهم‌ترین اصل در اقتصاد کشور به شمار می‌رود بنابراین بی توجهی به این بازار و نادیده گرفتن بخش خصوصی و تشکل‌های مختلف حوزه ساخت و ساز باعث می‌شود که این حوزه با مشکلات زیادی روبه‌رو شود.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در پایان یادآور شد: اصلاح قوانین و اجرایی شدن صحیح قوانین در این حوزه باعث افزایش انگیزه بیشتر سازندگان برای ورود به این صنعت می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار