جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش در شوشتر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت: تعداد زیادی بروشور و پلاکارد‌های اطلاع رسانی با مضامین ممنوعیت و جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی توزیع شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بهروز نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوشتر گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت بهاره و تابستانه غلات در استان خوزستان و پیشگیری از اقدام برخی از کشاورزان که هرساله در این فصل پس از برداشت محصول خود با آتش زدن بقایای گیاهی باقیمانده در سطح اراضی موجبات آلودگی هوا و محیط زیست را فراهم می‌کنند.

او افزود: این اداره علاوه بر رایزنی و تشکیل جلسه هم اندیشی با اداره جهاد کشاورزی شهرستان و اطلاع رسانی در گروه‌ها و شبکه‌های مجازی اقدام به تهیه و توزیع گسترده بروشور و پلاکارد‌هایی با مضامین قوانین ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش و مضرات و آسیب‌های ناشی از این اقدام و راه‌های جایگزین آن در بین بخشداری ها، برخی روستا‌ها و مراکز ترویج کشاورزی، مراکز خرید گندم و برخی کشاورزان بخش‌های میان آب و شعیبیه شوشتر کرد.

نجاتی تصریح کرد: همچنین گشت و پایش اراضی حوزه استحفاظی شهرستان و شناسایی و برخورد قانونی با عاملان ایجاد این آلودگی هوا را در برنامه کاری خود قرار داده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر در خصوص مضرات آتش زدن بقایای گیاهی بیان کرد: آتش زدن کاه و کلش علاوه بر ایجاد آلودگی هوا و مشکلات تنفسی برای ساکنان اطراف باعث انتشار دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و سایر گاز‌ها و سموم شیمیایی در هوا و تخریب لایه ازن می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ضمن اینکه سرعت بخشیدن به فرسایش خاک، هدر روی نیتروژن، گوگرد و کربن موجود در خاک و تغییر شرایط فیزیکی و میکروبیولوژیکی خاک باعث از بین رفتن حاصلخیزی خاک و کاهش راندمان مصرف آب شده و احتمال گسترش و انتشار این آتش سوزی‌ها از طریق باد به سایر اراضی، مراتع و جنگل‌های طبیعی اطراف بسیار زیاد بود و بسیاری از گزارشات آتش سوزی‌ها در سطح مراتع و جنگل‌های استان مربوط به همین عامل تشخیص داده شده است.

او با توصیه کشاورزان به استفاده از روش‌ها و سیستم‌های خاک ورزی حفاظتی و فروش و استفاده از کاه و کلش باقیمانده برای صنایع تهیه کمپوست، خوراک دام و تولید سایر فرآورده‌های بازیافتی از این مواد، اظهار داشت: براساس ماده ۶٨٨ قانون مجازات اسلامی، ماده ٢٠ قانون هوای پاک، مواد ۴ و ۶ قانون مدیریت پسماند و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها، آتش زدن بقایای گیاهی جرم بوده و مرتکبین به جزای نقدی و حبس تا یکسال محکوم خواهند شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار