باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می کند؛

چرایی اقبال کم مردم به بازدید از موزه ها/ چند راه برای جذب مخاطبان به شناخت ارزش میراث فرهنگی

ایجاد فرهنگ استفاده از موزه‌ها به صورت فیزیکی و مجازی نیازمند آموزش است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،زمانی که ما از موضوعی آگاهی نداریم و نمی‌دانیم که استفاده یا عدم استفاده از ابزاری، چه زیان‌ها یا حتی چه منفعتی برای ما دارد، در نتیجه منجر می‌شود تا به همان شیوه و حال خود باقی بمانیم.

تنوع موزه‌ها را با تنوع سلیقه‌ها چک کنید /

می‌خواهم اشاره‌ای کنم به وجود فرهنگ غنی و اصیل ایرانیمان که فقط نام آن را یدک می‌کشیم، اما چقدر برای شناخت آن وقت گذاشته ایم؟ چقدر حاضریم برای آن بها بپردازیم؟ حتی شاید گردشگران خارجی که برای بازدید از آثار و بنا‌های ما به ایران می‌آیند بیشتر از ما از ارزش و اهمیت وجودی آن باخبر باشند که این یک فاجعه است.

میراث فرهنگی در جایگاه خود ارزش بسیاری دارد، اما فرهنگ استفاده از آن و همچنین آگاهی از آن یک مقوله جداگانه است که هر جامعه‌ای مختص به خود باید آن را داشته باشد.

تنوع موزه‌ها را با تنوع سلیقه‌ها چک کنید /


وجود موزه‌ها یکی از مکان‌های فرهنگی مهم هر کشوری است که افراد را به صورت دقیق تری با گذشتگان و روش و سبک زندگی آن‌ها آشنا می‌کند، اما همین مکان مهم باید ارزش و اهمیتش در بین مردم نهادینه شده باشد؛ که متاسفانه هنوز این اتفاق در ایران رخ نداده است.کمتر کسی هست در میان یک خانواده ایرانی وقتی که برای گذراندن اوقات فراغت خود تصمیم می‌گیرند، موزه‌ها را انتخاب کند.حالا یا از جانب موزه‌ها معرفی درست و اصولی برای جذب بیننده صورت نگرفته است یا مردم ما تمایل چندانی به شناخت فرهنگشان ندارند، اما در هر صورت از هم جدا نیستند.

مهدی کارخانی مدیر موزه «نقاشی پشت شیشه» در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این موضوع  گفت: موزه‌ها باید یک کنش اجتماعی به وجود بیاورند و بر محیط پیرامون خود تاثیرگذار باشند؛ موزه‌ها باید بتوانند برابری را بین تمام اقشار جامعه به وجود بیاورند تا همه مردم از موزه‌ها بازدید کنند.

تنوع موزه‌ها را با تنوع سلیقه‌ها چک کنید /
درست است که این روز‌ها با آمدن کرونا موزه هایمان مجازی شد، اما بازهم خلاء استقبال احساس می شود چه بسا باید خیلی زودتر این مجازی شدن اتفاق می‌افتاد، نه در این شرایط چرا که آشنایی با آن فضا نیازمند شناخت بیشتری است. فرهنگ استفاده از موزه‌ها چه به صورت فیزیکی و چه به صورت مجازی نیازمند آموزش و آگاهی است  چراکه ما اگر از اهمیت موضوعی با خبر نباشیم به سراغ آن هم نمی‌رویم.

کشور ما از تنوع فرهنگی بسیاری برخوردار است که شناخت آن به بالا بردن بیشتر سطح فرهنگ کشور کمک می‌کند. شاید باید بیشتر آن را جدی بگیریم و در بحث معرفی موزه‌ها بیشتر تلاش کنیم.همانطور که سلیقه ها‌ی بسیار متفاوتی داریم می‌توانیم بگوییم که تنوع بسیار بالایی در بین موزه‌های کشور هم داریم پس اگر کمتر از موزه هایمان بازدید می‌شود یعنی برنامه‌ی درستی برای جذب آن‌ها نداریم.

تنوع موزه‌ها را با تنوع سلیقه‌ها چک کنید /

پریسا بیضایی سرپرست موزه فرش ایران  در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای جذب بازدید کننده بیشتر ما باید توجه داشته باشیم که مخاطبان ما چه کسانی هستند و شاید اگر از موزه هایمان کمتر استقبال می‌شود به دلیل این است که آن‌ها را به درستی معرفی نکرده ایم تا ضرورت آن در میان خانواده‌ها احساس شود.

وی ادامه داد: به نظر من برای اینکه از موزه‌ها به خوبی استقبال شود نیاز است تا از هر راهی که این شرایط را فراهم می‌کند استفاده کنیم. از تبلیغات در فضای مجازی گرفته تا رسانه و تلوزیون و بیلبورد‌ها و حتی شرکت کردن فعالان موزه‌ها در نمایشگاه‌های مختلف تا با معرفی درست موزه‌ها مخاطبان خود را جذب کنند.

بیضایی عنوان کرد: یکی از راهکار‌های مهم برای شناساندن موزه‌ها از همان دوره کودکی است تا ارزش و اهمیت موزه‌ها در وجودشان نهادینه شود. این کار می‌تواند با همکاری آموزش و پرورش صورت بگیرد تا کودکان سرزمین مان از طریق موزه‌ها با هویت و اصالت موزه‌ها بیشتر آشنا شوند ،چراکه کسی اگر گذشته خود را بهتر بشناسد،می‌تواند آینده بهتری را رقم بزند.

تنوع موزه‌ها را با تنوع سلیقه‌ها چک کنید /
صرفا دانستن این موضوع که باید قدر و ارزش میراثمان را بدانیم کافی نیست بلکه باید با روش‌های درست و شناخت چالش‌ها و موانع موجود در آن مسائل بنیادی را حل کنیم و به ایجاد فرهنگ استفاده درست آن بپردازیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.