نهالکاری در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی بیابانی جنوب شهرستان دامغان

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دامغان گفت: اجرای عملیات احیایی نهالکاری، آبیاری و مراقبت در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی بیابانی در مناطق تحت پوشش پروژه تعمیم ترسیب کربن شهرستان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علی اکبر عباسی راد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: عملیات احیایی نهالکاری، آبیاری و مراقبت در مناطق تحت پوشش پروژه تعمیم ترسیب کربن در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی بیابانی جنوب شهرستان دامغان از طریق عقد قراراداد با پیمانکار و با همکاری و مشارکت اعضاء صندوق‌های توسعه پایدار روستایی تحت پوشش این پروژه که همگی از افراد بومی و محلی این مناطق هستند اجرا می شود.

او افزود: عملیات نهالکاری اراضی بیابانی روستا‌های خورزان، رشم و معلمان با اعتباری بالغ بر ۳۳۶۰ میلیون ریال در سالجاری در حال اجرا است.

عباسی راد همچنین به لزوم آبیاری‌های دوره‌ای در سال اول و حفظ و حراست از نهال‌های کشت شده اشاره و بیان کرد: در اجرای این پروژه‌ها از رویکرد‌های مشارکتی بسیج جوامع محلی و توانمندسازی آن‌ها بمنظور کار‌های حفظ و حراست، مدیریت، توسعه و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی و نیز توسعه روستایی استفاده شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دامغان تصریح کرد: پروژه تعمیم ترسیب کربن را یکی از پروژه‌های موفق در زمینه مقابله با بیابانزایی و ظرفیت سازی در سطح ملی دانست و تا کنون در ۱۶ روستای دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار شهرستان دامغان برنامه توانمندسازی آغاز و بیش از ۱۰۰۰ نفر در قالب گروه‌های توسعه پایدار ساماندهی گردیده اند.

او در ادامه دستاورد‌های این پروژه را شامل ظرفیت سازی در سطح محلی، توانمندسازی مردان و زنان، ایجاد مشاغل خرد و جلب مشارکت روستائیان در راستای احیاء و مدیریت اقتصادی مراتع تخریب یافته عنوان و اضافه کرد: در این پروژه با توجه به اصل برابر بودن نقش زنان و مردان در توسعه روستا بر مشارکت زنان روستایی در مراحل مختلف طراحی و اجرای برنامه‌های پروژه همپای مردان تأکید شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دامغان ابراز داشت: این پروژه در سال ۹۲ با تشکیل کارگاه‌های PRA در ۱۱ روستای منطقه سرکویر و کوه زر بعنوان پایلوت استان سمنان شروع بکار نمود و در پاییز ۹۳ صندوق‌های توسعه پایدار دراین روستا‌ها شکل گرفت و در سال ۹۶ تعداد ۵ روستا از دهستان قهاب رستاق نیز تحت پوشش این پروژه قرار گرفتند.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.