نکات ضروری برای مواجهه با ترس

کلید مواجه و غلبه بر ترس، برداشتن قدم‌های کوچک در یک بازه زمانی مشخص است.

نکات ضروری برای مواجهه با ترسبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از قدیم گفته اند که از هرچه بترسید بر سرتان می‌آید. شاید ترس‌های روزانه، زندگی بعضی اشخاص را به جهنمی تبدیل نموده باشد که آن‌ها به هیچ وجه توان مبارزه با آنرا ندارند. راه‌هایی وجود دارد که میتوانند نگرانی‌های روزانه‌ی این دسته از اشخاص را کم نموده تا آن‌ها بتوانند بدون ترس به زندگی روزانه شان بپردازند.

همه ما در زندگی مشکلاتی را تجربه می‌کنیم و حس می‌کنیم که به بن بست رسیده ایم. هرچه فکر می‌کنیم هیچ راهکاری به ذهنمان نمی‌رسد. احساس می‌کنیم دیگر نمی‌توانیم به زندگی ادامه دهیم.

یک سری راهکار‌هایی هم به ذهن مان میرسد، ولی می‌ترسیم. می‌ترسیم که کاری را انجام دهیم و به نتیجه نرسیم. می‌ترسیم که شکست بخوریم. می‌ترسیم ریسک کنیم.

در لحظات دشوار و سخت حس می‌کنیم نمی‌توانیم تصمیم درستی بگیریم و حس می‌کنیم نمی‌توانیم قدم‌های درستی برداریم.

هر اشتباهی که ما انجام می‌دهیم، و می‌ترسیم که شکست بخوریم؛ در واقع می‌توانیم از آن بعنوان فرصتی برای سعی بیشتر استفاده کنیم.

راه‌های مقابله با ترس:

رفتار و تفکر مثبت داشته باشید

کتاب قدرت اعتماد به نفس اثر برایان تریسی، یک اثر فوق العاده در رابطه با روش‌ها و راه‌های زندگی مقتدرانه است. در این کتاب سوالی از خواننده پرسیده می‌شود و ان این است که “اگر موفقیت شما تضمینی بود چه کاری انجام می‌دادید؟ ” آیا باز هم سعی شما ادامه داشت؟ آیا باز هم شب‌ها دیر می‌خوابیدید و صبح‌ها زود بیدار می‌شدید؟ تنها افردی که دید مثبتی به آینده دارند میتوانند برای آینده کوشش کنند و افردی که چیزی برای کشف کردن و به دست آوردن در آینده دارند. روی این افکار خویش کار کنید.

به دنبال یک نمونه باشید

داستان کسانی را که به خواسته هایشان رسیده اند دنبال کنید. شما متوجه خواهید گردید که این اشخاص هم با همان ترس‌ها و شک‌ها آغاز نموده اند.

هنگامی که نمونه‌های زیادی در ذهن داشته باشید، دیگر از انجام کاری برای غلبه بر ترس هایتان خجالت نخواهید کشید.

منابعی الهام بخش داشته باشید

با خواندن کتاب‌هایی که شما را با انگیزه نگه می‌دارد، به خودتان الهام دهید.

ایمان تان را تقویت کنید

ایمان خویش را تقویت کنیم. بررسی‌ها و پژوهش‌های دقیق حاکی است که ایمان یک عامل قدرتمند در مبارزه با ترس است. شخص با ایمان هیچگاه دچار ترس نشده و هراسی را به دل راه نمی‌دهد. همچنین در مبارزه با پیچیدگی‌های زندگی هیچگاه دچار ترس نمی‌شود.

پژوهش‌های تاریخ اسلام نشان می‌دهد که سرباز با ایمان آنچنان قوی و با صلابت است که از نظر نیرو با ۱۰ سرباز دیگر برابری می‌کند. شهامت رزمندگان در جبهه‌های جنگ هشت ساله نیز هرگز از صفحه‌ی تاریخ حذف نخواهد شد.

ایمان به خدای خود، ایمان به خود، ایمان به نیروی شگفت آور درون به شما نیرویی دو چندان خواهد داد تا تمام هراس را از دل پاک کنید. کافی است بخواهید تا انجام شود.

تصویرسازی و صحبت کردن با خودتان، ترس شما را کاهش می‌دهد

مارجی کر در جریان تحقیقاتش، راه رفتن بر روی لبه بلند یک ساختمان در تورنتو را امتحان کرد. او می‌گوید که در ابتدا ترس زیادی از این کار داشت؛ ولی پس از آن تصویر سازی را امتحان کرد و با خودش تکرار کرد که وی هیچوقت نخواهد افتاد و به جای افتادن پرواز خواهد کرد. وی می‌گوید:

احساسی شبیه به سواری روی یک سورتمه را داشتم و قلبم خالی شده بود. اما با خودم تصور کردم که من هیچوقت نمی‌افتم و پرواز خواهم کرد. دستانم را با قدرت باز کردم و با تکرار این جمله که من پرواز می‌کنم، به آسانی این کار را انجام دادم. تصویرسازی و صحبت کردن، برای غلبه بر ترس به من کمک کرد.

بدترین نتیجه را تصور کنید

تلاش کنید بدترین نتیجه را بعنوان سرانجام کارتان در نظر بگیرید. به عنوان مثال فکر کنید هر لحظه امکان دارد تحت‌تأثیر اضطراب بالا سکته کنید. بعد از آن خواهید دید که چیزی برای از دست دادن نخواهید داشت و به آسانی میتوانید کارهایتان را انجام بدهید.

نفس عمیق بکشید

کاری که تصمیم انجامش را دارید ممکن است خیلی دشوار یا خیلی ترسناک به نظر آید و باید زمانی را برای آرامش در اختیار داشته باشید.

چند بار نفس عمیق بکشید. تا احساسات شما در مورد آنچه پیش رو دارید تخلیه شود. سپس آماده ادامه راه شوید.

برای غلبه بر عامل ترس یک نقشه عملی طراحی کنید

کلید مواجه و غلبه بر ترس، برداشتن قدم‌های کوچک در یک بازه زمانی مشخص است. عجله کردن و انجام کاری که به ترس شما شدت ببخشد سبب می‌شود که نتیجه معکوس بگیرید. با این همه حرکت به جلو امری مهم و ضروری است. در این میان یک مقدار عصبی و مضطرب شدن هم طبیعی است. بهترین راه برای ایجاد یک برنامه عملی، ایجاد یک سلسله مراتب ترس است که از مراحل کوچک و آسان تشکیل شده است. در ادامه نحوه مواجه قدم به قدم فردی که از سخنرانی در جمع هراس دارد را مشاهده می‌کنید:

۱. جلوی یک آینه بایستید و دو دقیقه صحبت کنید.

۲. از این حرکت خود فیلم بگیرید و دوباره آن را تماشا کنید.

۳. این کار را جلو همسر خود هم تکرار کنید.

۴. دوباره برای همسر و اعضای خانواده این کار را تکرار کنید.

۵. سخنرانی را جلو همسر، اعضای خانواده و یک دوست تکرار کنید.

۶. حالا جلو همسر، اعضای خانواده و دو دوست دوباره تکرار کنید.

۷. حالا در یک جلسه کاری این سخنرانی تکرار کنید.

اگر نمی‌توانید به صورت عملی غلبه بر ترس را تمرین کنید این کار را به صورت ذهنی انجام دهید. به عنوان مثال درصورتی که از پرواز با هواپیما می‌ترسید، خودتان را روی صندلی هواپیما تصور کنید و به این فکر کنید که در لحظه بلند شدن هواپیما از روی زمین چگونه می‌توانید احساس خودتان را کنترل کنید.

میتوانید به فروگاه بروید و لحظه پرواز و فرود هواپیما‌ها را تماشا کنید یا در این زمینه فیلم ببینید. در مورد هواپیما‌ها بیشتر مطالعه کنید و به آن‌ها نزدیک شوید. احتمالا این کار میتواند به غلبه بر ترس شما کمک کند.

فعالیتی انجام داده و آنرا تکرار کنید

ترس فقط با انجام فعالیت درمان می‌شود. یک برنامه عملی طراحی کرده و آن را پیاده کنید و بعد با اضافه کردن شدت و تکرار، آن را بهبود دهید.

اگر شما کاری را بار‌ها و بار‌ها انجام دهید، غیرممکن است که دیگر از آن بترسید. تکرار مهارتتان را بهبود داده و سبب می‌شود حس خاصی از نتیجه مثبت داشته باشید.

تمرکزتان را در هر شرایطی نگه دارید

باید متمرکز باشیم. آشکارا است که تمام ترس‌ها قابل پیش بینی نیستند و وقتی سگی از پشت دیوار و یا خرسی از داخل بیشه ناگهان به شما حمله می‌کند و کسی هم نیست که به شما کمک کند خود را نبازید و چه بسا که به شما آزاری نخواهد رسید. ولی باید بدانید که چه بکنید. اغلب مردم درهنگام ترس شدید، تمرکز خویش را، به آنچه که فکر می‌کردند، یا انجام می‌دادند از دست میدهند و مضطرب می‌شوند.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار