مصطفی الکاظمی: دولت را با خزانه تقریبا خالی تحویل گرفتم

نخست‌وزیر جدید عراق در یادداشتی به بیان مهمترین چالش‌های پیش‌روی کابینه خود پرداخت و نوشت دولت را با خزانه‌ای که تقریبا خالی است، تحویل گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بغداد الیوم، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق امروز (سه‌شنبه) در یادداشتی از چالش‌هایی که با آن در مسیر نخست‌وزیری مواجه می‌شود، سخن گفت.

وی در این یادداشت با عنوان «عراق فراتر از چالش‌هاست» نوشت: با نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی تشکیل کابینه، لازم است مردم، نیرو‌های ملی و جوانانی را که حقوق خود را مطالبه می‌کنند، در جریان چالش‌هایی که مستلزم همبستگی همگی است قرار دهم تا از آن عبور کنیم.

نخست‌وزیر عراق افزود: مذاکرات سازنده بسیاری با کلیه گروه‌های سیاسی با هدف دستیابی به امری که مورد رضایت مردم باشد برای برون رفت روند سیاسی از بحران انجام شد. من مسئولیت خود را بر عهده گرفتم و از پیش می‌دانستم که با مشکلاتی مواجه هستم و میراث سنگینی به من می‌رسد.

الکاظمی افزود: آنچه که مشکلات را بیشتر کرده است، نداشتن بازنگری جدید در ساختار تولید نفت و بازاریابی آن و توجه به مشتقات آن است. در مقابل بحران فساد اداری و مالی همچنان ادامه دارد و بسیاری از نهاد‌ها و دستگاه‌های تکمیلی دولت دچار چنددستگی هستند. به جای سرمایه گذاری و احیای بخش‌های مختلف مربوط به اشتغال‌زایی و راه‌اندازی کارخانه‌ها، سطح تورم شغلی در نهاد‌های دولتی بالا رفته است که به کاهش منابع و بیکاری منجر شده است.

نخست وزیر عراق با اشاره به کاهش قیمت نفت بر ضرورت یافتن راهکار‌هایی فوری برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و پوشش هزینه‌های ضروری برای پیشبرد امور و در رأس آن بر تامین سلامت شهروندان در قبال همه‌گیری ویروس کرونا تاکید کرد.

وی در این یادداشت به حمایتی که هم اکنون از سوی فراکسیون‌های پارلمان برای تکمیل کابینه وجود دارد اشاره کرد و آن را برای اجرای برنامه‌های دولت و پاسخ به خواسته‌های برحق شهروندان لازم دانست.

الکاظمی افزود: جایگاهی که الان پس از هفده سال در آن هستیم مطلوب نیست و فساد تمامی ثروت‌هایی را که به خزانه برای آبادانی کشور واریز می‌شد، هدر داد و حتی بخشی از ثروت علنا به خارج از کشور فرستاده شد.من مسئولیت خود و دولت جدید را با خزانه‌ای شبه خالی تحویل گرفتم.

نخست وزیر عراق در این یادداشت چند مسئله مهم را برای مردم بر شمرد که باید در زودترین وقت ممکن به آن پاسخ داد  بررسی قانون انتخابات برای برگزاری هرچه زودتر آن، حمایت از تظاهرکنندگان و تامین امنیت مردم در بیان خواسته‌هایشان، جلوگیری از تیراندازی در تظاهرات، آزادی تمامی کسانی که در تظاهرات دستگیر شدند، بازگرداندن اقتدار به دولت و تضمین امنیت کشور در مقابل تهدید‌های تروریستی از جمله آن‌هاست.

الکاظمی در پایان بر تلاش دولت و فراکسیون‌ها برای تکمیل کابینه و پیشبرد امور در دوره انتقالی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد.

انتهای پیام/

 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار