‍ آغاز تخم گذاری پرندگان در تالاب هامون

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: فصل تخم گذاری پرندگان مهاجر و بومی در تالاب هامون با توجه به احیای نسبی تالاب آغاز شد.

پور مردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستاندر گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:  آوای پرندگان بومی در تالاب هامون با توجه به ورود سیلاب‌ها و روان آب‌های منطقه پرندگان مهاجر را نیز به منطقه کشانده و این یعنی برنامه‌های احیای تالاب هامون نتیجه بخش بوده است.

پورمردان ادامه داد: برخی از این گونه‌ها به صورت مهاجر عبوری و برخی برای گذراندن فصل تولید مثل به تالاب هامون مهاجرت می‌کنند که این امر موجب ایجاد تنوع زیستی و چشم اندازی متفاوت در این پهنه اکولوژی می‌شود.

او ادامه داد: مشاهده پرندگان، لانه‌ها و تخم گذاری آن‌ها در تالاب هامون نوید بخش حیات مجدد گونه‌های جانوری در تالاب است. گونه‌هایی مانند پرستوی دریایی، چوب پا، چنگر معمولی، چنگر نوک سرخ، حواصیل، کاکائی، بوتیمار و فلامینگو در هامون هیرمند و در بخش‌هایی از هامون صابوری از عمده مشاهداتی است که این روز‌ها در این تالاب چشم نواز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اشاره کرد: مطالعات، عملیات‌ها و پروژه‌های بسیاری بمنظور انتقال بیشتر آب به بستر و کانون‌های گرد و غبار تالاب هامون صورت گرفته که نتیجه آن را امروز با بازگشت پرندگان و شروع فصل تخم گذاری آن‌ها میبینیم این مسئله بعد از لطف و کرم خداوند، نشانگر نتیجه بخش بودن زحمات ماه‌های گذشته و به ثمر رسیدن احیای تدریجی تالاب هامون بر مبنای مطالعات و تصمیمات موثر و کاربردی در کنار همدلی، همراهی و همسویی دستگاه‌های متولی دیگر همچون مجموعه استانداری و شرکت آب منطقه‌ای و عمده دستگاه‌های مرتبط با تالاب است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار