۲۳ جمله طلایی که ارتباط بنده با پروردگارش را تحکیم می‌بخشد

کارشناس علوم قرآنی گفت: دعای سحر دارای ۲۳ جمله است که تمام این جملات با «اللهم انی اسئلک» شروع می‌شود، کلماتی که ارتباط بنده با پروردگارش را برقرار می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین کرامتی پیرامون جایگاه و ارزش دعای سحر گفت: دعای سحر یکی از دعا‌هایی است که تمام ایرانیان آن را با نوای خاطره انگیز و صدای مرحوم عباس صالحی شنیده‌اند و با آن آشنایی دارند، دعای سحر یکی از ارزشمندترین دعا‌هایی است که خواندن آن در ماه مبارک رمضان مورد تاکید بزرگان و علمای دینی قرار گرفته است.

وی در همین راستا ادامه داد: دعای سحر دارای ۲۳ جمله است که تمام این جملات با «اللهم انی اسئلک» شروع می‌شود، کلماتی که ارتباط بنده با پروردگارش را برقرار می‌کند، در این دعا بندگان، خداوند را با صفات الهی یاد می‌کنند، «امام رضا (ع)» این دعا از زبان «امام باقر (ع)» نقل کرده‌اند.

کرامتی به مضمون دعای سحر اشاره و ابراز کرد: بیان صفات الهی در حقیقت یک دوره خداشناسی است بنابراین بیان این صفات الهی دعای سحر را نسبت به دیگر ادعیه رمضانی ویژه‌تر می‌کند. در حقیقت خدا شناسی با این سبک از خصوصیات ویژه دعای سحر محسوب می‌شود، مضمون دعای سحر در حقیقت به دو بخش تقسیم می‌شود بخشی از آن دعا، صفات جمال خداوند را بیان می‌کند و بخش دیگر صفات جلالیه پروردگار را مطرح می‌کند.

وی به بخش‌هایی از دعای سحر اشاره و ابراز کرد: هر یک از ۲۳ جمله‌ای که در دعای سحر قرار دارد یکی از صفات ویژه خداوند را مطرح می‌کند. به عنوان نمونه، هنگامی که در دعا به مشیت الهی اشاره می‌شود به عبارت دیگر به قدرت الهی اشاره می‌شود بنابراین با قرائت این دعا به این نکته خواهیم رسید: «چنانچه خدا بخواهد هر عملی انجام می‌شود و چنانچه نخواهد هرگز عملی رخ نخواهد داد»، باید توچه داشت که چنانچه مشیت الهی نباشد تلاش ما حاصل و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

کرامتی پیرامون مطالعه در خصوص مضمون دعای سحر بیان کرد: شرح دعای سحر در کتابی که «امام خمینی (ره)» آن را در ۲۷ سالگی نوشته‌اند به خوبی توصیف شده، کتاب «شرح دعای سحر» با نگاهی فلسفی و خردمندانه مضامین دعای سحر را مورد بررسی قرار داده و برای مخاطب بیان می‌کند.

وی به فراز دیگری از دعای سحر اشاره و تصریح کرد: در بخش دیگری از دعای سحر به توکل، ترس از عدالت خداوند و آرامش اشاره شده، چنانچه معنی دعا نیز همراه با دعا خوانده شود، انسان را به تفکر وا می‌دارد.

کرامتی پیرامون دعا سحر ابراز کرد: دعای سحر و تمامی دعا‌هایی که به ما رسیده همگی از «ائمه اطهار (ع)» نقل گردیده آنان به عنوان سرچشمه‌های اصلی هدایت پس از «پیامبر اکرم (ع)» برای جامعه بشریت هستند در حقیقت این الهامات الهی است که بر ذهن «ائمه اطهار (ع)» جاری شده و به بندگان پروردگار ارائه شده است، کلماتی که با بهترین بیان و زیباترین کلام ارائه شده‌اند و مضامینی ارزشمند و پر فضیلت را در بر دارند، توسل به ائمه می‌تواند رویکردی ارزشمند برای تمام بندگان محسوب شود.

کرامتی جایگاه «اهل بیت (ع)» را در بیان دعا‌هایی همچون دعای سحر مطرح و خاطرنشان کرد: زیباترین مفاهیم توحیدی در بیان «ائمه اطهار (ع)» است. «دعای کمیل»، مناجات «امام علی (ع)» در مسجد کوفه و «دعای عرفه»، نمونه‌های ارزشمند از این دعا‌ها هستند. ما همه مسلمانان جهان را که محبت «اهل بیت (ع)» را در دل دارند، دعوت می‌کنیم که از این کلمات ارزشمند برگرفته از وحی الهی بهره‌مند شوند.

منبع: میزان

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار