بادبان‌های برافراشته

صادرات بنزین برای کشورمان که با مازاد 60 میلیون لیتری در روز پس از سهمیه‌بندی بنزین و شیوع کرونا مواجه بود، یک فرصت مناسب برای احیای ذخایر دارایی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   بررسی‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد هر ۵ نفتکش ایرانی با پرچم کشورمان به صورت رسمی در آب‌های آزاد به سمت کاراکاس در حال حرکت هستند.

۵ نفتکش ایرانی حامل بنزین که از نزدیک ۴۰ روز پیش حرکت خود را به سمت کاراکاس شروع کرده بودند بدون هیچ وقفه‌ای به سمت ونزوئلا حرکت می‌کنند.

طبق آخرین گزارش مراکز ردیابی نفتکش‌ها، تاکنون به غیر از نفتکش Clavel تمام ۴ نفتکش دیگر از تنگه جبل‌الطارق عبور کرده‌اند و مسیر خود را در اقیانوس اطلس ادامه می‌دهند. تنگه جبل‌الطارق واقع در جنوب اسپانیا و شمال مراکش است که دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس متصل می‌کند.

Clavel آخرین نفتکش ارسال شده ایران به سمت ونزوئلاست که هم‌اکنون در آستانه رسیدن به تنگه جبل‌الطارق است. نفتکش‌های Forest و Faxon که قبل از آن مسیر خود را به سمت کاراکاس شروع کرده بودند هم‌اکنون در نزدیکی جزایر قناری مسیر خود را ادامه می‌دهند.

۲ نفتکش پیشرو کاروان طلایی یعنی Petunia و Fortune چند روزی است سامانه موقعیت‌یاب خود را از دسترس خارج کرده‌اند. به نظر می‌رسد این اقدام در راستای شناسایی نشدن آن‌ها توسط آمریکایی‌ها انجام شده است. با این وجود محاسبات تقریبی نشان می‌دهد این دو نفتکش با عبور از جزایر قناری هم‌اکنون در میانه اقیانوس اطلس هستند و تا چند روز آینده به ونزوئلا می‌رسند.

البته باید توجه داشت گزارش‌‎های ماهواره‌ای با اختلافی چند ساعته و بعضا چند روزه منتشر می‌شود و از سوی دیگر موقعیت قید شده برای زمان تنظیم این خبر یعنی ساعت ۱۸ دیروز است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نفتکش Clavel در تاریخ ۹ اردیبهشت‌ماه، نفتکش Forest در تاریخ ۱۲ فروردین ماه، نفتکش Petunia در تاریخ ۷ اردیبهشت‌ماه و نفتکش Fortune در تاریخ ۲۳ اسفند‌ماه به ترتیب از بنادر عباس، ماهشهر، عباس و شهید رجایی به سمت ونزوئلا حرکت کرده‌اند. از زمان حرکت نفتکش Faxon اطلاعاتی در دست نیست، اما آنطور که پیداست از بندر عسلویه حرکت خود را شروع کرده است.

* تجارت برد- برد ایران و ونزوئلا
فارغ از جنبه‌های سیاسی - امنیتی حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا، این اقدام را می‌توان یکی از اصلی‌ترین گام‌های از بین بردن تحریم‌های اقتصادی دانست؛ مدل و روشی مترقی که می‌تواند در آینده نزدیک در کشور‌های دیگر عضو کلوپ تحریمی‌ها اجرایی شود. صادرات بنزین برای کشورمان که با مازاد ۶۰ میلیون لیتری در روز پس از سهمیه‌بندی بنزین و شیوع کرونا مواجه بود، یک فرصت مناسب برای احیای ذخایر دارایی است. دارایی بسیار ارزشمندی مانند طلا که با قدرت نقدشوندگی بالا می‌تواند پشتوانه هر اقتصادی باشد. از سوی دیگر ونزوئلا با اینکه کشوری نفتی است، اما توان تولید بنزین ندارد و واردکننده آن است.

* سبد ارزی کشور‌های تحریمی؛ بدل تحریم بانکی
یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی پیش روی کشور‌های تحریم‌شده، مسدود بودن دسترسی آن‌ها به چرخه دلار و ناممکن بودن روابط بانکی بین‌المللی است. در چنین شرایطی استفاده از طلا برای تسویه معاملات اقدام رایجی است، اما محدودیت ذخایر طلای کشورها، دوام این روش را به خطر می‌اندازد.

با این حال راهکار دیگری برای تسویه مبادلات تجاری میان کشور‌ها وجود دارد؛ گسترده شدن فهرست کشور‌های طرف جنگ اقتصادی با آمریکا این امکان را برای این کشور‌ها فراهم کرده تا ضمن افزایش حجم مبادلات تجاری میان خود، بخش قابل توجهی از مبادلات مالی خود را از طریق ارز‌های یکدیگر تسویه کنند.

روی آوردن کشور‌های تحریم شده به اجرای پیمان‌های چندجانبه ارزی می‌تواند راهکار مناسبی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های بانکی باشد. در همین راستا چین یکی از فعال‌ترین کشور‌های جهان در استفاده از پیمان‌های پولی برای تسویه معاملات بدون نیاز به چرخه دلار است. بزرگی حجم اقتصاد چین این فرصت را به دیگر کشور‌های طرف مقابل آمریکا می‌دهد تا از رهگذر اجرای پیمان‌های پولی، بخش عظیمی از مسأله بانکی خود را حل کنند.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار