معاون نظارت مجلس قرائت کرد؛

ابلاغ ۴۰ فقره قانون به رئیس جمهور در اجلاسیه دوره دهم

معاون نظارت مجلس گزارش اقدامات نظارتی مجلس در اجلاسیه چهارم دوره دهم را تشریح کرد.

گزارش اقدامات نظارتی مجلس در اجلاسیه چهارم دوره دهم / ابلاغ ۴۰ فقره قانون به رئیس جمهوردر اجلاسیه دوره دهمبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا اسداللهی معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهار‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش اقدامات نظارتی مجلس در اجلاسیه چهارم دوره دهم گفت: درخصوص نظارت بر ابلاغ و انتشار قوانین در اجلاسیه دوره دهم در مجموع ۴۰ فقره قانون مصوب و ۳۵ فقره مصوبه این اجلاسیه و ۵ فقره مصوبه اجلاسیه پیشین به رئیس جمهور ابلاغ شده است که ۳۰ فقره از این قوانین از سوی رئیس جمهور و یک فقره توسط رئیس مجلس شورای اسلامی برای انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ شده است.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی افزود: تعداد روز‌های تأخیر رئیس جمهور در ابلاغ قوانین از ۵۳ روز طی اجلاسیه سوم به صفر کاهش یافته است، نظارت بر تهیه آیین نامه‌ها در چهارمین سال دوره دهم در ۶ فقره از قانون از مجموع ۳۵ فقره قانون مصوب این اجلاسیه به لزوم تهیه و تصویب ۳۶ فقره آیین نامه اجرایی و سایر مقررات توسط هیئت وزیران حکم شده است. از این تعداد مهلت تهیه و تصویب ۲۵ مقرره هنوز به پایان نرسیده در حالی که مهلت تهیه و تصویب ۱۱ فقره دیگر به پایان رسیده که ۶ فقره آیین نامه به تصویب رسیده است.

اسداللهی ادامه داد: نمایندگان در اجلاسیه چهارم دوره دهم ۲۵۹۷ مرتبه به اعضای هیئت وزیران تذکر کتبی دادند که وزیر میراث فرهنگی مخاطب کمترین و رئیس جمهور مخاطب بیشترین تذکر کتبی بوده است که از این میان ۹ درصد مربوط به عملکرد ایشان و مابقی مربوط به دستگاه‌های زیرمجموعه از جمله سازمان برنامه است. همچنین میزان تذکرات کتبی این اجلاسیه نسبت به سال قبل ۶ درصد کاهش یافته و جاده‌های شهری و روستایی، تامین و انتقال آب، شورا‌ها و شهرداری‌ها و تنظیم واردات و صادرات محصولات کشاورزی از موضوعات این تذکرات بوده است.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبت ۱۱۰۱ مورد تذکر شفاهی به هیات وزیران و دستگاه‌های اجرایی در سال چهارم مجلس دهم گفت: از این میان وزیر دفاع با یک مورد کمترین و رییس جمهور با ۲۳۶ مورد بیشترین تذکر شفاهی را به خود اختصاص دادند که ۱۴ درصد به عملکرد شخص رئیس جمهور مربوط بوده است. همچنین تعداد تذکرات شفاهی ۲۰ درصد از اجلاسیه سوم کمتر شده و تامین و انتقال آب، جاده‌های شهری و روستایی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی از موضوعات این تذکرات بوده است.

اسداللهی با اشاره به ارائه‌ی ۶۸۹ مورد تقاضای سوال از وزرا به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال پایانی یادآور شد: از این میان ۳۳ سوال با عدم اغنا در کمیسیون‌ها به جلسه علنی ارجاع شده و تعداد سوالات نسبت به اجلاسیه سوم ۲۰ درصد کاهش داشته است. وزیر راه و شهرسازی با ۸۹ سوال مخاطب بیشترین و وزرای دفاع و اطلاعات با هفت سوال مخاطب کمتری سوالات بوده است. همچنین کمیسیون عمران با ۱۱۰ سوال بیشترین و کمیسیون برنامه و بودجه با ۱۱ سوال کمترین تعداد سوالات را داشته‌اند.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در پایان از نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس برای حمایت از اقدامات نظارتی در پارلمان قدردانی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار