آغاز کوچ عشایر خراسان شمالی

طلوع خورشید همواره نوید بخش روزی جدید است، اما برای برخی از مردم از جمله عشایر، علاوه بر این، نویدبخش کار و فعالیتی سخت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  خراسان شمالی  هم اکنون دارای پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری شامل دو ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو است که ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند.

عشایر کرد شمال خراسان از بقایای ایل بزرگ زعفرانلو و شادلو هستند.

امروزه عشایر کرد خراسان شمالی دارای ایل به معنای واقعی نبوده بلکه به صورت طوایف مستقلی درآمده ‏اند. البته تعدادی از عشایر خراسان شمالی به لهجه ترکی تکلم می‌کنند که بنا به روایت‌های تاریخی از ایل افشار هستند.

رفعتی کارشناس تاریخ درباره پیشینه کلمه لو در میان عشایر خراسان شمالی می‌گوید: کلمه "لو" به ترکی معنی "یای" نسبت را در فارسی می‌دهد. به همین دلیل ایلات شادی- زاخوری و کاوی به تدریج نام شادلو – زعفرانلو و کیوانلو یافتند.

او می‌افزاید: زبان کرد‌های شمال خراسان کرمانجی به لهجه کردی شمال آذربایجان غربی نزدیک است.
براساس نتایج سرشماری اجتماعی- اقتصادی عشایر کوچنده (۱۳۸۷) مرکز آمار ایران خراسان شمالی دارای ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه مستقل هستند.

عشایر میراث گرانبهای سرزمین ما

امروزه جامعه عشایری، یک واقعیت اجتماعی و بخشی از ساختار تاریخی فرهنگی و عضوی فعال از پیکره جامعه ملی اند و علاوه بر حفظ و حراست از فرهنگ، سنن، آداب و رسوم باستانی، میراث‌های فرهنگی گرانقدر ایران زمین محسوب می‌شوند.

زندگی آنان سخت است و جابه جا کردن زندگی بین ییلاق و قشلاق آن‌ها را سختکوش‌تر از آن کرده است که از سختی‌ها و نداشته‌ها لب به سخن باز کنند؛ آن‌ها الگویی از اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی هستند و اقتصاد درون زای آن‌ها سبب رونق تولیدات در کشور می‌شود. 

انتهای پیام/ه 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.