از سال ۹۵ تا کنون؛

۲۰۰ عضو اهدایی بیماران بوشهری زندگی بخش شدند

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۲۰۰ عضو از ۶۰ بیمار مرگ مغزی در بوشهر برداشت شده است.

دو نفر در بوشهر هفت عضو حیاتی اهدا کرده‌اندبه گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علیرضا باقری مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر بیان کرد: این استان از سال ۹۵ با جهشی عالی به ۱۸ اهدا در سال رسید و با همکاری خوب وزارت بهداشت اولین انتقال قلب هوایی در کشور و شاید خاورمیانه در این استان انجام گرفت.

او عنوان کرد: از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۲۰۰ عضو از ۶۰ بیمار مرگ مغزی در بوشهر برداشت شده است.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر افزود: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر در حال حاضر جز ۱۹ دانشگاه برتر در زمینه اهدای عضو از بین ۵۶ دانشگاه و بالاتر از دانشگاه‌های بزرگی، چون تهران، اصفهان، تبریز، یزد و اهواز قرار دارد.

باقری بیان کرد: پارسال ۱۶ نفر، ۱۶ مورد کبد، ۳۰ کلیه، ۳ پانکراس و ۱ مورد قلب خود را اهدا کرده اند.

او ادامه داد: همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر بیان کرد: همچنین افرادی که قصد دارند نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند می‌توانند کد #۳۴۳۲*۳* را در تلفن همراه خود شماره گیری کنند تا کارت اهدای عضو به نشانی آن‌ها ارسال شود.

باقری افزود: به صورت حضوری هم می‌توان با مراجعه به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر واحد فراهم آوری اعضای پیوندی نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند و یا با مراجعه به سایت http://Ehda.Bpums.Ac.Ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

او  عنوان کرد: داوطلبان اهدای عضو علاوه بر آن نیز می‌توانند با ثبت نام در درگاه اینترنتی اهدای عضو ایرانیان Ehda.Center ثبت‌نام کنند.

اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند هستند و سالانه چهار تا هشت هزار بیمار مرگ مغزی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آن‌ها شرایط اهدا عضو را دارند.

روزانه هفت تا ۱۰ نفر از افراد نیازمند به پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند.

اهدای عضو و نجات افراد اقدامی خداپسندانه محسوب می‌شود که به عده‌ای فرصت دوباره نفس کشیدن و زندگی کردن می‌دهد و بدون تردید این کار برای همیشه ماندگار است و تمرینی زیبا برای بخشندگی است.

در تقویم رسمی کشورمان ۳۱ اردیبهشت همزمان با سالروز صدور فتوای امام خمینی (ره) در ارتباط با جایز بودن پیوند اعضا به عنوان «روز اهدای عضو، اهدای زندگی» نامگذاری شده است.

در استان بوشهر، افراد زیادی اقدام به دریافت کارت اهدای عضو کرده اند و در این میان تلاش‌های زیادی در راستای نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو انجام شده است.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد.

مرگ مغزی مترادف با مرگ قلبی است و ثابت شده افراد مرگ مغزی شده دیگر به زندگی باز نمی‌گردند، اما با پیوند اعضایشان، می‌توان حیاتی دوباره به بیماران نیازمند و در انتظار پیوند بخشید.

خانواده‌های اهدا کننده یقینا بنده خاص، نظر کرده و ویژه خداوند هستند و از امتحان سخت الهی سربلند بیرون آماده‌اند معجزه ایی که خداوند از هر ۱۰۰ نفر فقط به یک نفر فرصت بخشیدن را می‌دهد.

اهدای عضو در بوشهر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد که تعداد اهدای عضو تا سال ۹۴ تعدا چشمگیری نبود و حدود ۱۰ اهدا در همه این سال‌ها صورت گرفت.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.