فعالان اقتصادی آسیب دیده از کرونا در منطقه آزاد ارس تسهیلات می‌گیرند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی و کسب و کار‌های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا در محدوده این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،محسن نریمان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس  روز چهارشنبه اعلام کرد: طی جلسه‌ای که دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با معاون اول رئیس جمهور داشتند موضوع تسری کلیه تمهیدات، امکانات، تسهیلات و مشوق‌های مصوب هیات دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا به دارندگان مجزو فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد و ویژه و اختصاص بخشی از اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومانی تسهیلات کم بهره از منابع داخلی بانک‌ها برای کسب و کار‌های آسیب دیده از بحران کرونا در مناطق آزاد مطرح شد که مورد موافقت و تاکید قرار گرفت.

اوافزود: در همین راستا فعالین اقتصادی محدوده منطقه آزاد ارس که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند مشابه فعالان اقتصادی مستقر در سرزمین اصلی از تسهیلات مربوطه بهره مند می‌شوند.

نریمان خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با هدف حمایت و پشتیبانی از کسب و کار‌های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، امکان ثبت نام کارفرمایان مشمول این حمایت را در سامانه کارا فراهم کرده است و صاحبان واحد‌های کسب و کار و تعاونی‌های مشمول طرح کارفرمایی و خویش فرمایی در محدوده منطقه آزاد ارس که در رسته‌های ۱۳ گانه مصوب فعال بوده و دارای کد بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی هستند و مبادرت به حفظ اشتغال موجود کرده اند مشمول این تسهیلات هستند.

او تاکید کرد: کلیه دارندگان مجوز فعالیت اقتصادی مستقر در منطقه آزاد ارس در رسته‌های ۱۳ گانه مصوب و واجد شرایط دریافت تسهیلات جهت استفاده از این تسهیلات ضروری است نسبت به ثبت نام و تکمیل فرآیند‌های دریافت تسهیلات کرونایی در سامانه کارا اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس یادآوری کرد: در پرداخت تسهیلات اولویت با واحد‌هایی می‌باشد که لیست بیمه شاغلین مربوط به فروردین ۹۹ را تا پایان اردیبهشت به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند.

بر این اساس فعالین اقتصادی جهت استفاده از تسهیلات می‌بایست در سامانه کارا به آدرس corona-kara.mcls.gov.ir ثبت نام کنند.

۱۳ گروه شغلی که می‌توانند وام کرونا بگیرند:

مراکز تولید و توزیع صنایع دستی

مراکز تولید و فروش پوشاک، کیف و کفش

آژانس‌های خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی

مراکز باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

مراکز و موسسات فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و آموزشی

مراکز توزیع آجیل و خشکبار، بستنی و آبمیوه و قنادی‌ها

رانندگان مسافر برون شهری جاده ای، هوایی، ریلی و دریایی

آموزشگاه‌های رانندگی، گرمابه ها، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی

مراکز تولید و فروش غذا‌های آماده اعم از رستوران‌ها و بوفه ها، طباخی ها، تالار‌های پذیرایی، قهوه خانه‌ها و اغذیه فروشی‌ها

مراکز مربوط به گردشگری، هتل ها، هتل آپارتمانها، مهمانپذیرها، مسافرخانه ها، زائرسراها، موزه‌ها و مراکز اقامتی و گردشگری و بوم گردی

موسسات خصوصی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی و آزمایشگاهی و پارکلینیکی فعالند.

شرط دریافت وام کرونا چیست؟

بنگاه‌هایی مشمول دریافت تسهیلات قرار می‌گیرند که از سال گذشته تاکنون فعال بوده، نیرو‌های کار خود را تعدیل نکرده و کارگران آن‌ها از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند. بنگاه‌هایی که کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی داشته باشند می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. این بنگاه‌ها پس از تایید اطلاعات و استمرار اشتغال آن‌ها از سوی تامین اجتماعی، توسط ستاد ملی کرونا برای پرداخت تسهیلات حمایتی انتخاب و معرفی می‌شوند، ولی اگر ارتباط بیمه‌ای با تامین اجتماعی نداشته باشند، مشمول دریافت تسهیلات حمایتی نمی‌شوند.

مبلغ وام کرونا چقدر است؟

در کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده اند، مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی اختصاص می‌یابد و در واحد‌های کسب و کاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده اند، مبلغ ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

نرخ سود تسهیلات و مدت بازپرداخت

نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد بوده و مراحل پرداخت آن به کارفرمایان از ابتدای خرداد ماه و به تدریج صورت می‌پذیرد. دوره بازپرداخت تسهیلات پس از یک دوره تنفس از مهرماه سال جاری و به مدت دو سال است و وثایقی که برای دریافت تسهیلات توسط بانک‌ها دریافت می‌شود، متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.